
Waar Ajax inmiddels ook sportief gezien weer aanhaakt bij de wereldtop, is de Johan Cruijff Arena al sinds de opening in 1996, toen het nog de Amsterdam Arena heette, internationaal toonaangevend op het gebied van innovatie en duurzaamheid. “Als mensen het stadion nu zien zeggenze, goh is dat echt ruim twintig jaar oud? Het nieuwe stadion van Tottenham, vorige maand nog tegenstander in de halve finale van de Champions League, is net opgeleverd en kostte 1,1 miljard. Het lijkt wel alsof wij in Nederland alles voor een tiende van de prijs doen, slimmer enefficiënter. Dat zien we vaak in de sport, maar het geldt eigenlijk voor de hele Nederlandse economie. Wij zijn in staat met minder geld en middelen mee te spelen in de wereldtop.”
Voortdurende flowVanaf het eerste moment is Henk Markerink als CEO betrokken bij de Johan Cruijff Arena. Stap voor stap, maar steeds gestaag vooruit, heeft hij het stadion zien meegroeien met de tijd. “Rond 2006 werden bedrijven zich meer bewust van hun maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid. Toen kwamen de ideeën rondom ‘duurzaamheidsdenken’ definitief van de grond. In 2010 hebben wij met de gemeente Amsterdam, ook aandeelhouder van het stadion, afgesproken dat wij enkele duurzaamheidsprincipes zouden toepassen en uitdragen. Er was toen net een stadswarmtenet aangelegd en toen wij het hoofdgebouw gingen renoveren, was dat het moment om daarop aan te haken. Ook zijn we ingesprongen op de zonnepanelen die betaalbaarder werden. We ontwikkelden een langjarige strategie met als doel in 2015 klimaatneutraal te zijn. Het is bij ons eigenlijk spelenderwijs ontstaan en gaandeweg zijn we in een soort flow gekomen, waar we nog altijd in zitten. We blijven op zoek naar kansen en nieuwe mogelijkheden,omdat het ons als bedrijf gewoon hartstikke veel oplevert.”
Anders denken“Energie die we overdag opwekken hebben we ’s avonds tijdens wedstrijden en evenementen nodig. In samenwerking met Nissan, Eaton, BAM en The Mobility House hebben we recent een slim energieopslagsysteem gebouwd dat bestaat uit tweedehands batterijen uit elektrische auto’s. Het is een wereldprimeur en leverde ons deprestigieuze, internationale ‘Green Apple Award’ voor Environmental Best Practice op. Deze innovatie zit ons in het bloed en kan als inspiratie dienen voor andere ondernemers. Het is een kwestie van anders denken. Wat betreft energiebesparing en duurzaamheid kan ik alleen maarzeggen dat je beter gister dan vandaag kan beginnen. Je begint met een investering in je bedrijf, maar energiebesparing scheelt uiteindelijk niet alleen op de rekening, het is ook geweldig voor je uitstraling, je samenwerkingspartners en je innovatief vermogen. Dus wacht niet totdat de overheid in beweging komt. Ik zou tegen iedereen willenzeggen: Just do it!”