We zitten midden in de grootste naoorlogse crisis. De bereikbaarheid van de Randstad stond voor deze crisis al onder grote druk en de maximale capaciteit van het wegennet en OV-netwerk was bijna bereikt. De COVID-19 crisis zorgt alleen voor een tijdelijke dip in mobiliteit, met name in de vraag naar OV. De toekomstige mobiliteitsopgave blijft vanwege economische- en bevolkingsgroei echter hetzelfde.
VNO-NCW West pleit ervoor om juist nu grootschalig te investeren in mobiliteit en bereikbaarheid. Alleen daardoor kan de toekomstige bereikbaarheid, duurzame verstedelijking en versterking van de agglomeratiekracht van de Randstad worden gegarandeerd. De aanleg van lightrail-verbindingen zijn hier een cruciaal onderdeel van.
Met het Nationaal Groeifonds hebben we namelijk een gouden kans om juist nu te investeren in OV-verbindingen en met name in lightrail-verbindingen. VNO-NCW West heeft hier al vaker voor gepleit, en op de Dag van de Lightrail herhalen we deze oproep en spreken onze steun uit voor de investeringen die juist nu nodig zijn.
Het gaat om twee voorstellen voor het Groeifonds over de OV Schaalsprong die nu bij de beoordelingscommissie liggen:
- Noord-Holland: investeringen in de Noord/Zuidlijn en Oude Lijn. In de Metropoolregio Amsterdam (MRA) wordt de Noord/Zuidlijn doorgetrokken naar Schiphol/Hoofddorp en wordt de metroring Isolatorweg naar Amsterdam Centraal gesloten.
- Zuid-Holland: investeringen in hoogwaardige OV-oplossingen in de regio’s Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer (HOV-bus, tram, lightrail), en in een aanpassing aan het hoofdspoor Den Haag-Rotterdam-Dordrecht met een combinatie van intercity’s en lightrail.
Door te investeren in hoogwaardig OV worden nieuwe woonwijken ontsloten, verbinden we wonen met werk en houden we de Randstad bereikbaar en stimuleren we economische ontwikkelingen: een win-win-win situatie.
VNO-NCW West steunt daarom van harte de aanvragen bij het Nationaal Groeifonds voor de Schaalsprong Metropolitaan OV en Verstedelijking Zuidelijke Randstad én de Schaalsprong Metropolitaan OV-systeem OV Metropoolregio Amsterdam.
VNO-NCW West pleit al geruime tijd voor de aanleg van een lightrailverbinding in de hele Randstad. Lees de column van voorzitter Audrey Keukens: Het is tijd voor een light rail. En nu echt!
Lees het standpunt Schaalsprong OV van VNO-NCW West.