
Bij de Bedrijvenvereniging Binckhorst Laakhaven Fruitweg zijn 80 ondernemers aangesloten. Ondernemers voor wie het nu allemaal een spannende tijd is. “Je bent er ook als voorzitter van de club veel mee bezig,” zegt Kees Herweijer van de Bedrijvenvereniging BLF. “Welke bedrijven zullen er aan het einde van het jaar nog zijn? Met sommigen gaat het heel goed, ze hebben het druk en dat is geweldig, met anderen gaat het minder.”
Nu of nooit“Van de ene op de andere dag lagen projecten stil. Zo was er samen met de gemeente Den Haag op 19 maart een Ronde Tafel georganiseerd om de ontwikkelingen in de Binckhorst te onderzoeken. Onze insteek is dat bedrijven er kunnen blijven al zal dat wellicht verhuizen betekenen. Heel langzaam worden die gesprekken nu weer opgepakt en een nieuwe Ronde Tafel hierover staat begin september gepland.”In de Binckhorst komen er 5000 woningen bij. Herweijer: “Dat is geen probleem. Maar als het er veel meer worden, bestaat het gevaar dat de bedrijven worden weggedrukt. In dit gebied gaat het om solitaire bedrijven met werkzaamheden die afhankelijk zijn van machines en die produceren geluid. Die kan je niet onderin een flatgebouw plaatsen. Wonen en werken is vaak wel maar niet altijd een goede combinatie. Vanuit de BLF is er een lobby gaande om de bedrijven te behouden, bijvoorbeeld in de Spoorzone. Daar is nog ruimte. Een lastige lobby want de gemeente is zelf vaak eigenaar van de grond. Eigenlijk is het een kwestie van nu of nooit, want als de woningen er eenmaal staan krijg je de grond nooit meer terug voor bedrijvigheid. Ik zou wat dat betreft wel een oproep willen doen aan de afdeling economie van de gemeente: zorg dat er bedrijven blijven in Den Haag. Zet de economie van de stad op de eerste plaats. Dat is nu meer dan ooit relevant. Bedrijvigheid in de stad moet een speerpunt zijn.”
Rotterdamse Baan“Bovengronds worden de werkzaamheden volgende maand afgerond en de tunnel zal eind van dit jaar gereed zijn. De Binckhorst heeft dan een directe superaansluiting op de A4 en dus met Rotterdam, Utrecht en Amsterdam. Het project is in zeer goeie harmonie tussen de ondernemers en de aannemer verlopen, daar ben ik heel blij mee,“ zegt Herweijer.
Vervoer over waterNaast de Binckhorst ligt de focus ook op de Fruitweg. Herweijer: “Ook dit gebied is volop in ontwikkeling en krijgt een kwaliteitsimpuls. Het is inmiddels zeer in trek en ligt heel gunstig. Hier wonen de medewerkers direct om het werk heen en hier gaat wonen en werken juist heel goed samen. Daar stond je voorheen niet zo bij stil maar door corona is het ontbreken van reistijd een pr geworden. Rondom de Fruitweg willen we het vervoer over water promoten. Mooi als de logistieke bewegingen zo duurzaam mogelijk zijn. Ook dat is goed voor de stad. En in dit gebied met het vele water is dat een haalbare optie. In feite is het iets wat we vroeger ook al deden. Toen werd groente en fruit uit het Westland gevaren, over het water van de Loosduinseweg, via de Fruitweg en zo de binnenstad in. Dat zou ook nu weer een mooie duurzame en schone ontwikkeling zijn.”
Van autodealer naar fietserHerweijer was tot 2008 zelf ook ondernemer in de Binckhorst, hij was eigenaar van Autobedrijf Le Vélo bv (Citroëndealer). “Daardoor rijd ik nog steeds Citroën, maar mijn blik is enorm verruimd. Reed ik vroeger alleen auto, sinds ik meer tijd heb pak ik ook de e-bike, de scooter of het ov. De fiets en de scooter hebben veel voordelen. En dat bevalt prima. De fietspaden in Den Haag zijn goed en eigenlijk ben je met een halfuurtje door de stad. Belangrijk is dat de stad goed bereikbaar blijft. Dat betekent een visie op én-én-én. Dus én ruimte voor het autoverkeer én voor de fiets én voor de scooter. Je moet geen enkele modaliteit uitsluiten, we hebben ze allemaal nodig.”
Tip aan bedrijven“Blijf ook in deze moeilijke tijden nuchter denken, zet de focus op de continuïteit van het bedrijf ook al betekent het dat je lastige beslissingen moeten nemen.”