Regio Rotterdam
u
6 mei 2025

Uit ons magazine: “Circulair produceren is de toekomst”

Dit is een artikel uit ons magazine WEST. Bekijk hier de volledige uitgave!

Foto: Houweling Group

Marc Houweling is DGA van Houweling Group, een familiebedrijf dat al 100 jaar bestaat en waar sinds 2015 de vierde generatie aan het roer staat. “Juist als familiebedrijf sturen we op duurzaamheid en circulariteit.”

Houweling Group opereert wereldwijd met vestigingen in verschillende landen. Ze komen vanuit de horticulture, maar ook veiligheid, industriële verpakkingen en transport zijn zaken waar het bedrijf zich mee bezighoudt. Er werkt in totaal zo’n 230 man bij de Group. “Toevallig was ik deze week in Roemenië, waar ook zo’n 20 man in onze fabriek werkt”, legt Marc uit.

DUURZAME DOELEN

Duurzaamheid zit in de genen van het bedrijf, vertelt Marc. “Een van mijn voorouders was tuinder en richtte in 1903 een coöperatie op, ter verduurzaming van de teelt onder glas. Toen al was duurzaamheid dus een doel! Toen wij tien jaar geleden de zaak overnamen, zagen we dat de wegwerpindustrie op zijn retour was. Helaas gaat dat nog niet heel hard. Plastic had een slechte naam, maar is juist een waardevolle grondstof en een mooi circulair product. Je kan het verwerken in “virgin” materiaal, maar ook als puur 100% gerecycled plastic. Wij proberen op die manier juist circulair te produceren. We hebben er nog geen geld aan verdiend, maar we weten zeker dat het de toekomst is.” Die toekomst lijkt soms nog ver weg door telkens tegenslagen of veranderde marktomstandigheden. Marc noemt het beleid van de Amerikaanse president Trump als voorbeeld van bestaande hindernissen. “Voorheen liepen bedrijven vaak tegen wet- en regelgeving aan. Dat is nu gelukkig wel anders; je bent niet langer een partij die de regels wil overtreden, maar een sparringpartner die kan helpen bij de transitie naar een circulaire economie. In Rotterdam is bijvoorbeeld een kennishuis opgetuigd.” Toch ziet Marc dat bedrijven vaak financiële motieven laten prevaleren boven duurzame idealen. “De afgelopen twee jaar was nieuw plastic veel goedkoper dan gerecycled plastic. Dan kiezen inkopers toch voor de goedkopere, minder duurzame optie. Grote bedrijven laten hun klimaatdoelstellingen soms erg makkelijk varen. Natuurlijk moet je winst maken, anders valt je bedrijf om, maar je wilt ook duurzaam produceren. Het blijft echter nog lastig om daar geld aan te verdienen.”

PUT YOUR MONEY WHERE YOUR MOUTH IS

Volgens Marc zijn de overheden aan zet om bedrijven hierin te ondersteunen. “Bedrijven die zich richten op een duurzame bedrijfsvoering, hebben het zwaar. Geef hen belastingvoordeel, bijvoorbeeld door minder belasting te hoeven betalen over circulaire omzet. Of ondersteun initiatieven met subsidies. Er wordt enthousiast gereageerd op initiatieven, maar put your money where your mouth is.” Maar ook met wet- en regelgeving is er meer mogelijk, stelt hij. “In Engeland is gerecycled materiaal verplicht in verpakkingen, terwijl in Brussel wordt gezegd dat zo’n verplichting nog moeilijk is, de wet ligt op de plank maar moet uitgevoerd worden. Dat had bijvoorbeeld allang moeten gebeuren. Je kan producenten verplichten om een bepaald percentage aan gerecycled plastic te gebruiken in bijvoorbeeld een fles wasmiddel; dan komt er tenminste beweging in!” Zelf investeert het bedrijf ook zoveel als mogelijk in circulariteit. “1 op de 10 klanten wil wel investeren in gerecycled plastic, maar velen gaan toch voor nieuw plastic als dat goedkoper is. We willen als bedrijf graag nog eens 100 jaar volmaken, dus we investeren nu met eigen middelen in circulaire bedrijfsvoering omdat we denken dat dat de toekomst is. Maar eigenlijk zou de overheid dat veel meer moeten stimuleren, zeker financieel.”

BLIJVEN INVESTEREN

Toch is Marc positief over de toekomst van de circulaire economie. “Misschien is de wens de vader van de gedachte, de CSRD-wetgeving is al afgeschaald en gaat enkel voor grotere bedrijven en multinationals gelden. Dus die komen wel met doelstellingen en verder zijn er ook veel bedrijven die echt willen. We blijven investeren in circulair plastic, want dat is de toekomst, maar wel mondjesmaat. We zouden liever grote stappen maken, maar dat kan alleen als er een hoop geld in wordt gestopt. De overheid subsidieert weinig en de banken zijn helaas ook te terughoudend.” “Je hebt echt wel voorlopers in Nederland, we moeten blijven innoveren en koploper worden. Er zijn bedrijven die inzetten op gerecyclede producten, maar dat is niet zo makkelijk. Vaak worden door concurrenten minder duurzame producten uit China gehaald omdat ze toch weer goedkoper zijn; duurzaamheid moet wel iets mogen kosten. Het is ook een beetje penny wise, pound foolish. Als je het duurzame karakter van gerecyclede producten promoot, denk ik dat je zelfs meer omzet draait. Je moet dus niet enkel naar inkoop, maar ook naar verkoop kijken. Duurzaamheid kun je echt vermarkten, maar je moet het wel willen en dan ook dóén!”

 

VNO-NCW regio Rotterdam is een invloedrijke regionale netwerkorganisatie voor ondernemers en werkgevers. Wij zetten ons in voor de versterking van de stedelijke economie en het vestigingsklimaat in de regio. Lees hier verder over de regio: https://www.vno-ncwwest.nl/Netwerken/regio-rotterdam/

Gerelateerde artikelen