Met ex-gedetineerden de ramen van Rijksgebouwen lappen of facilitaire diensten verlenen in verzorgingstehuizen met ex-prostituees. Of met een stilgevallen ijsfabriek desinfectiemiddelen produceren voor de Britse National Health Service. Sociaal ondernemer Jack Stuifbergen, lid van VNO-NCW Noordwest-Holland, kijkt er niet meer van op. “Bedrijven die geen sociale impact hebben, gaan het zwaar krijgen. De coronacrisis versnelt dat proces.”
Tekst: Pieter van der Meulen
“Ik ben er niet de ondernemer naar om in een hoekje te gaan zitten en te wachten tot de crisis voorbij is. Met mijn sociale onderneming Breedweer zijn we meteen gaan kijken hoe we de nieuwe situatie kunnen omzetten in mogelijkheden om nieuwe sociale en maatschappelijke initiatieven te ontplooien. Zo kwamen we bijvoorbeeld uit bij prostituees. In een anderhalve-meter-economie kunnen zij niet werken en velen dreigen de criminaliteit te worden ingetrokken. Veel sekswerkers willen dolgraag op een andere manier hun geld verdienen. Wij bieden ze die kans. We nemen ze niet aan voor een opdracht, maar gaan een langdurig traject met ze aan. Ze krijgen van ons een vast contract en moeten zich committeren aan een mbo-opleiding. We werken samen met het Leger des Heils, die hebben de expertise om de juiste zorg en steun te bieden. Op die manier hebben we ook ex-gedetineerden in dienst, een groep die ook nauwelijks aan werk kan komen. Vanaf deze maand wassen ex-gedetineerden de glazen van Rijksgebouwen Als ludieke actie zullen ze éénmalig zwart-wit gestreepte pakken aantrekken, zodat iedereen kan zien om welke doelgroep het gaat. Op die manier wil ik meer aandacht creëren voor ex-gedetineerden. Laat mensen maar praten, ik wil een discussie op gang brengen.”
‘De verwachting is dat we binnenkort met 700.000 werklozen te maken hebben. Daar moeten we ons tegen wapenen!’
Andere brilSinds de oprichting van Breedweer in 2015 richt het bedrijf zich voornamelijk op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Van de 350 werknemers valt meer dan de helft binnen deze groep. “Voor vrijwel iedereen moet het mogelijk zijn zelf de broek op te houden en minimumloon te verdienen. De verwachting is dat we in korte tijd van 300.000 werklozen naar 700.000 werklozen gaan. Om daar tegen gewapend te zijn, moeten we met een andere bril kansen zien. Neem de ijsfabrikant in Surhuisterveen waar veel mensen werken. Daar is een groot deel van het normale werk stilgevallen. Maar de fabriek kan ook worden ingezet om desinfectiemiddelen te maken. Dus we hebben naast het bestaande personeel mensen met de benodigde kennis bij elkaar gebracht. Wij produceren nu gezamenlijk 140.000 liter per week. We zijn in gesprek met de Britse gezondheidsdienst, de National Health Service, om ook aan hen te leveren en ze te leren hoe ze het zelf kunnen maken. Deze middelen zijn keihard nodig en het produceren ervan is de redding geweest voor de ijsfabrikant.
‘We hebben behoefte aan bedrijven die een maatschappelijke bijdrage leveren. De crisis maakt dat pijnlijk zichtbaar’
Sustainable Development Goals“Alles wat we doen gebeurt vanuit het idee om maatschappelijk, sociale en persoonlijke impact te maken. We bepalen met onze opdrachtgevers een doel op basis van de Sustainable Development Goals. Dat kan gericht zijn op armoedebestrijding of het bieden van opleidingen, de rode draad is altijd de SDG’s. Ik verwacht dat organisaties die puur rendement gedreven zijn het lastig gaan krijgen door de coronacrisis. We hebben juist behoefte aan bedrijven en instellingen die een maatschappelijke bijdrage leveren. De crisis maakt dat pijnlijk zichtbaar.”
Lees een uitgebreid interview met Jack Stuifbergen in het aankomende juni-nummer van Magazine WEST.