Gerichte investeringen in openbaar vervoer in Noord- en Zuid-Holland zijn van levensbelang voor een goed ondernemersklimaat. Hoe staat het ervoor met de inzet van VNO-NCW West voor de Koningscorridor in Den Haag, doortrekken van de Noord/Zuidlijn en de impasse rondom Zuidasdok?
Noord- en Zuid-Holland de komende jaren bereikbaar houden is alleen mogelijk wanneer wordt doorgepakt met de schaalsprong OV. Het Centraal Plan Bureau voorspelt dat gebruik van het OV-netwerk in 2050 met minstens twintig procent zal zijn toegenomen. En met de huidige capaciteit barst het OV al uit haar voegen. Op verschillende projecten in de Randstad, in het bijzonder rondom de grote steden, pleit VNO-NCW West in het belang van ondernemers voor snelle aanleg en samenhang in beleid tussen verstedelijking en mobiliteit. Door diverse investeringen komt er voor elke reiziger het juiste vervoer: auto, metro of trein. Minder auto’s op de weg zorgt voor betere doorstroming van het beroepsgoederenvervoer. Goede bereikbaarheid is een fundamentele voorwaarde voor ondernemerschap en het vermogen van bedrijven om te groeien en te innoveren.
Eerst bouwen, dan bewegen
Met een investering van honderdvijftig miljoen in een supersnelle tram tussen Scheveningen, de Binckhorst en de regio’s Zoetermeer en Delft wordt in Den Haag een belangrijke stap gezet. De aanleg van een deel van de Koningscorridor past in de wederkerigheid van het programma MoVe (Mobiliteit en Verstedelijking). Om te zorgen dat de regio Rotterdam-Den Haag bereikbaar te houden, is het van belang bereikbaarheid en verdere verstedelijking in samenhang te ontwikkelen. Volgens het principe van VNO-NCW West ‘Eerst bewegen, dan bouwen’ worden geen plannen voor nieuwe woningen gemaakt, zonder dat dit gepaard gaat met gerichte investeringen die bijdragen aan de bereikbaarheid. Den Haag gaat nu onderzoeken wat het beste tracé voor de lightrail is.
Meer over de aanleg van hoogwaardig OV in de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag
Noord/Zuidlijn naar Schiphol
Met het beschikbaar stellen van een miljard euro door zeven partijen uit de Metropool Amsterdam is het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp, een meerjarig lobbyproject van VNO-NCW West, dichterbij dan ooit. Het is nu aan het Rijk om de handschoen verder op te pakken. Een alliantie van zeven partijen, bestaande uit de Vervoerregio, gemeentes Amsterdam en Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol, zijn bereid een eigen bijdrage van 1,025 miljard euro te doen om de Noord/Zuidlijn door te trekken. De alliantie doet hiermee het Rijk een aanbod om gezamenlijk te investeren in broodnodige verbetering van de bereikbaarheid van de metropoolregio en in het bijzonder de verbinding tussen Schiphol en de stad Amsterdam. Voor de aanleg van twee aanvullende metrolijnen is in totaal 4 tot 5 miljard euro nodig. Het eerder dit jaar gepresenteerde Nationaal Groeifonds, het zogenoemde Wopke-Wiebesfonds, kan worden ingezet om het project rond te krijgen. Doortrekking van de Noord/Zuidlijn sluit naadloos aan bij de doelstelling van het fonds om Nederland met lange termijn projecten, in onder meer infrastructuur, sterker uit de crisis te investeren.
Meer over het doortrekken van de Noord/Zuidlijn
Impasse Zuidasdok
De lobby van VNO-NCW West zet in op een opeenstapeling aan investeringen en maatregelen waardoor vervoers- en reizigersstromen uit elkaar worden getrokken. Verdere ontwikkeling van Zuidasdok, een volwaardig metronetwerk tot en met Almere én gerichte investeringen in het wegennet, zijn belangrijk onderdeel van de ondernemerslobby. Om de weg- en spoorcapaciteit van de Metropool Amsterdam is Zuidasdok van groot belang. Het bedrijfsleven in de regio roept de minister op om de ontstane impasse over de verdeling van de meerkosten snel te doorbreken, om te voorkomen dat dit project nog meer vertraagd. De Zuidasdok is immers een belangrijk scharnierpunt van Nederland: meer capaciteit op en rond de spoorring Amsterdam zorgt voor meer en beter treinvervoer naar alle windrichtingen, zowel nationaal als internationaal
De Metropool Amsterdam is en blijft aantrekkelijk voor woningzoekenden en bedrijven. In de regio groeit het aantal woningen tot 2040 dan ook met 250.000 woningen. De MRA kent het hoogste aantal dagelijkse woon-werk-reizen en het drukst bereden spoornetwerk van Nederland. Dit zorgt voor veel verkeersbewegingen. Met Schiphol en de Haven als (inter)nationale knooppunten in lucht- en scheepvaart voor Nederland, is de MRA van groot belang in een periode van economisch herstel. Maar feitelijk zit het mobiliteitssysteem van de MRA aan zijn grens.
Meer over de schaalsprong OV in de Metropool Amsterdam
Mobiliteitsnetwerken
In de grote steden in Noord- en Zuid-Holland is VNO-NCW West deel van mobiliteitsnetwerken. Samen met werkgevers en aanbieders van mobiliteitsproducten wordt gezocht naar slimme oplossingen om de files te verminderen, duurzaam en slim vervoer te bevorderen en innovatie en samenwerking gestimuleerd.
Meer over de mobiliteitsnetwerken van VNO-NCW West.