Hét ondernemersnetwerk in de Randstad

Skip Navigation LinksStart

Netwerk Mobiliteit

Het Netwerk Mobiliteit is actief in drie regio's, Amsterdam, Haaglanden en Rotterdam. Samen met werkgevers en aanbieders van mobiliteitsproducten wordt gezocht naar slimme oplossingen om de files te verminderen.​

Regionieuws
'Zorg dat we elkaar kunnen helpen'

"Inmiddels is de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) ingevoerd, die is nu voor ons van toepassing. We bekijken het van dag tot dag." Voor Sylvia Grootscholten en haar bedrijf Uniglobe Westland is overleven ineens de prioriteit.

lees meer
Donderdag 19 Maart 2020

"We hebben vorige week werktijdverkorting aangevraagd. Inmiddels is de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) ingevoerd, die is nu voor ons van toepassing. We bekijken het van dag tot dag. We willen als werkgever doen wat we kunnen voor onze medewerkers terwijl we het bedrijf zo goed als het gaat gezond houden. Daarvoor zijn meer aangepaste regelingen nodig." Sylvia Grootscholten, directeur-eigenaar van Uniglobe Westland Business & Group Travel, wilde in 2020 een reuzesprong maken met haar bedrijf. Nu is overleven de prioriteit.

Tekst: Pieter van der Meulen

Toen Sylvia Grootscholten in november vorig jaar de OndernemersPrijs Haaglanden 2020 won, werd zij geprezen voor 'excellent ondernemerschap' en kreeg tijdens de verkiezing te horen dat zij 'vanwege haar succesverhaal een inspiratie voor anderen is'. "Na zo'n prijs kijk je vol vertrouwen naar de toekomst, we waren echt van plan te gaan knallen dit jaar. Maar het Coronavirus heeft alles op z'n kop gezet. Wij proberen zo goed als het lukt te reageren als bedrijf, maar veel is nog onduidelijk."

'Momenteel komen we eerder handen tekort dan dat we tijd over hebben'

Werktijdverkorting
"Begin vorige week hadden ongeveer 1.700 bedrijven werktijdverkorting aangevraagd. Inmiddels is dat alweer enorm opgelopen en is de regeling vervangen door de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW), waarvoor wij in aanmerking komen. De overheid staat ook voor een enorme opgave en heeft met deze regeling snel gereageerd. Het is voor ons cruciaal om te weten waar we aan toe zijn. Momenteel komen we eerder handen tekort dan dat we tijd over hebben. Iedereen die een reis heeft geboekt, wil die omzetten of annuleren. Voor onze klanten is het belangrijk dat dit zo goed mogelijk afgehandeld wordt. We hebben het hele weekend doorgewerkt om voor iedereen bereikbaar te zijn. Het is het dag voor dag kijken wat we kunnen doen, ver vooruitkijken is op dit moment lastig. Maar het is duidelijk dat het werk over enige tijd gaat opdrogen. We krijgen geen nieuwe boekingen binnen en in wijzigingen zitten voor ons weinig tot geen verdiensten. Het kost meer dan dat we binnenkrijgen. We hebben 27 mensen in dienst, die nu nog volop aan de slag zijn. We moeten onze doorlopende kosten zoveel mogelijk uitsmeren. Als werkgever moet je je hoofd boven water houden en tegelijkertijd zorgen dat onze medewerkers straks niet allemaal thuis komen te zitten. Daarvoor is veel flexibiliteit nodig van de overheid."

Tijd voor bijscholing
"Zomaar mensen ontslaan is niet mogelijk en dat wil je als ondernemer ook helemaal niet. Maar de realiteit is dat we niet iedereen in dienst kunnen houden als dit te lang duurt . Voor de mensen die straks geen werk meer bij ons hebben, kijken we naar out-of-the-box oplossingen. Is het bijvoorbeeld mogelijk om mensen in plaats van te werken te laten bijscholen? Wij hebben een nieuw reserveringssysteem en kunnen op deze manier vooruitkijken en mensen toch ook aan de slag houden. Als ik hierover contact opneem met de overheid over de mogelijkheden, krijg ik per persoon een ander antwoord. Het proces verloopt daarom stroperig, terwijl er wel mogelijkheden zijn om met creatieve oplossingen het beste ervan te maken."

Netwerk inzetten
"De reisbranche wordt hard getroffen, dat zie je ook bij KLM. Ze hebben het zo druk dat ik ze ook nauwelijks meer te pakken kan krijgen. Zij moeten ontzettend veel reizen omboeken en daar zouden wij ze bij kunnen helpen, maar vanwege de privacywetgeving is dat nu niet mogelijk. Zorg dat we elkaar kunnen helpen! Dat geldt niet alleen voor reisorganisaties. Wellicht dat we ook iets voor anderen kunnen betekenen door aangepaste werkplekken te bieden. Of, als een deel van ons kantoor binnenkort niet meer gebruikt wordt, een soort kinderopvang op te zetten. Het gaat erom dat we samen out-of-the-box denken en elkaar bijstaan waar dat nodig is. Ik zie om me heen overal collega-ondernemers die worden getroffen. Bij sommigen is dat later dan bij ons. Dan kan ik advies geven, maar ik heb natuurlijk ook niet overal een antwoord op." 

'Dit is een zeer uitzonderlijke situatie, maar inspelen op het onverwachte hoort bij ondernemerschap.'

Ondernemerstest
"Ik vertrouw sterk op de brancheorganisatie ANVR voor heldere informatievoorziening. Daarnaast is het goed om contact te houden met andere ondernemers. Ik zit bijvoorbeeld in een Jong Management appgroep, waar normaal gesproken regelmatig grapjes langskomen, maar nu hebben we afgesproken om elkaar zonder flauwekul te helpen waar dat mogelijk is. Dit is een zeer uitzonderlijke situatie, maar inspelen op het onverwachte hoort bij ondernemerschap. Als ik deze crisis goed doorkom, kan ik daar als ondernemer trots op zijn."​​​

Regionieuws
Konvooien krijgen groene golf

​De Connected Transport Corridor Groot Rotterdam wordt op 12 december in gebruik genomen in de provincie Zuid-Holland. Op deze corridor gaan vrachtwagens van deelnemende vervoerders in konvooi rijden.

lees meer
Dinsdag 10 December 2019

​De Connected Transport Corridor Groot Rotterdam wordt op 12 december in gebruik genomen in de provincie Zuid-Holland. Op deze corridor gaan vrachtwagens van deelnemende vervoerders in konvooi rijden. Speciale technologie in de vrachtwagens kan communiceren met nieuwe intelligente verkeerslichten langs de route. Daardoor geven de verkeerslichten groen licht als de konvooi eraan komt. De chauffeurs krijgen via hun boardcomputer of telefoon melding over de adviessnelheid om groen licht te krijgen en ontvangen daarnaast op maat informatie over files en wegwerkzaamheden. De Corridor in Zuid-Holland omvat tien routes over de wegen in het Westland, het Oostland en het Waal-Eemhaven gebied, met in totaal 35 intelligente verkeerslichten. De verwachting is dat verkeersknelpunten in het veilinggebied worden ontlast en het goederenvervoer goed kan doorstromen.

Als onderdeel van het landelijke programma Connected Transport Corridors realiseren de regio's Amsterdam, Zeeland en Zuid-Nederland vergelijkbare oplossingen. Door deze landelijke insteek kunnen chauffeurs in de toekomst op lange routes door het land doorrijden.

De provincie Zuid-Holland werkt voor deze aanpak samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en diverse regionale partners, waaronder zoals VNO-NCW West, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en Greenport.

Lees hier het standpunt en meer informatie​ van VNO-NCW West over Connected Transport. 

Regionieuws
Smarter Mobility
Op 17 juni waren we te gast in de nieuwe flagshipstore van Mercedes Benz in Den Haag. Een inspirerende omgeving waar we te midden van een indrukwekkend wagenpark kennis hebben gedeeld over logistiek en de ontwikkelingen in de regio.
lees meer
Maandag 17 Juni 2019
Op 17 juni waren we te gast in de nieuwe flagshipstore van Mercedes Benz in Den Haag. Een inspirerende omgeving waar we te midden van een indrukwekkend wagenpark kennis hebben gedeeld over logistiek en de ontwikkelingen in de regio.

 

Na een introductie over de locatie van gastheer Jeroen van der Heiden worden 3 nieuwe partners voorgesteld.
- Benita van Wegen, voorzitter van de RVOZ (Raad van Ondernemers Zoetermeer). Zijn als vereniging aangehaakt zodat de achterban goed geïnformeerd wordt en gemotiveerd wordt in actie te komen voor een beter bereikbar stad en regio.
- Iwan Blokker van LessGo; Gaat starten met een logistieke hub in Alphen aan de Rijn om van hieruit emissieloos bedrijven te kunnen beleveren in en rond de stad. Is aangehaakt omdat hij graag meer partners betrekt bij duurzame logistieke oplossingen en efficiency.
- Jaap Venema van Stichting Promotie Hoornwijck. Hoornwijck wil samen met ons optrekken in de kwestie van de parkeerdruk, drukte in spitsen op het terrein maar ook profilering van het gebied als mobiliteitshub en de ontwikkeling van de zogenaamde N-Kavel die vrijkomt na oplevering van de Rotterdamse baan.

Ook een nieuwe ambassadeur wordt voorgesteld. Michiel van Veen, directeur logistiek van Royal Lemkes, koploper en innovator als het gaat om duurzaamheid. Als logistiek ambassadeur gaat hij samen met het team van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland het belang van de eigen inzet van ondernemers verder uitdragen.
Als organisatie zijn ze in allerlei opzichten bezig met duurzaamheid, stimuleren het gebruik van fiets voor woon-werkverkeer, hebben zoveel zonnepanelen dat ze een eigen energiemaatschappij zijn begonnen en zijn samen met BH&R aan de slag met de optimalisatie van de eigen logistieke processen én die van hun leveranciers. Minder kilometers, vollere vrachtwagens en minder emissie.
Royal Lemkes is daarnaast ook actief betrokken bij het project connected transport.

De bijeenkomst gaat verder met een inspirerende presentatie van Christiaan van der Ent, CEO van de Van der Ent Group. Christiaan is de vierde generatie in dit in 1922 opgerichte familiebedrijf. Ze hebben vestigingen in Rotterdam, Spijkenisse en Den Haag en zijn toonaangevende partner voor nationale en internationale verhuizingen, warehousing en logistiek. Als vervoerder van Ikea heeft hij bijgedragen aan de optimalisatie van het gehele proces van bestelling in winkel of webshop van Ikea tot levering bij de klant.
Die case die hij deelt is dat de consument niet vraagt om levering op elk willekeurig moment. Zo geeft hij een voorbeeld van iemand die aan een chauffeur vroeg: “waarom levert u nog om half elf ’s avonds?”. Het antwoord was simpel: “omdat u ons dat heeft gevraagd.”
Van der Ent heeft laten zien dat minder tijdslots voor levering heel veel efficiency oplevert in bespaarde tijd, brandstof en kosten, zonder dat de klanttevredenheid in het gedrang komt. Een mooi voorbeeld van wat procesgericht denken op kan leveren!

De keynote van de bijeenkomst is voor Ambassadeur & Sales product trainer Mercedes-Benz Alex Hazeleger. Hij neemt de aanwezigen mee in de visie van Daimler op de mobiliteit van de toekomst. Die visie is CASE: Connected, Autonomous, Shared&Services, Electric.
Zijn presentatie voert mee vanaf de start van de eerste Benz naar de auto van de toekomst en een samenwerking met BMW rond carsharing. Iets om over na te praten.

Voordat de bijeenkomst wordt afgesloten met het afscheid van Astrid Homan als Mobiliteitsmakelaar Haaglanden, wordt nog kort stilgestaan bij de acties en bijeenkomsten. Mooie nieuwe acties zijn vrachtfietsactie, de nieuwe editie van de OV probeerpas, een het deelauto aanbod in samenwerking met Amber.

Fotoreportage

 Katern Mobiliteit

Cover katern 200.jpg