Bij de bouw van woningen of de aanleg van infrastructuur moet de overheid de stikstofuitstoot van de bouwwerkzaamheden zelf (zoals van vrachtwagens) meerekenen bij de bepaling of zij een bouwvergunning kan afgeven. Deze uitspraak deed de Raad van State (RvS) gisteren in de zogenoemde Porthos-zaak. De milieuorganisatie MOB had een zaak aangespannen tegen de aanleg van een pijpleiding in de Rotterdamse haven om CO2 te kunnen opslaan in lege gasvelden onder de Noordzee. De RvS-uitspraak is desastreus voor bouwprojecten, die nu in ieder geval vertraging oplopen en in het ergste geval niet door kunnen gaan. Onderaan dit bericht vind je de reactie van VNO-NCW en MKB Nederland op de Porthos-uitspraak.
Innovatieve oplossers
In een eerdere reactie in de stikstofcrisis benadrukten de werkgeversorganisaties dat het overheidsbeleid te weinig inzet op het innovatieve vermogen van het Nederlandse bedrijfsleven. Zo heeft het netwerk Groene Groeiers van VNO-NCW en MKB Nederland in samenwerking met Innovatiespotter inmiddels bijna 85 -vaak jonge – bedrijven in kaart gebracht met oplossingen om de stikstofuitstoot en -depositie fors te reduceren. Van belang is deze bedrijven te faciliteren bij de implementatie en opschaling van hun uitvindingen.
Lijst van stikstofoplossers
Reactie VNO-NCW & MKB-Nederland op RvS-uitspraak
- De uitspraak van de Raad van State betekent de zoveelste dramatische plotwending in de slechte film die het stikstofdossier inmiddels lijkt te zijn geworden en legt onze economie en de energietransitie in feite aan de ketting. Voor zowel burgers als bedrijven heeft dit grote gevolgen.
- Als gevolg van de uitspraak zullen bouwprocedures vele malen langer gaan duren en worden vergunningstrajecten een stuk complexer, als er überhaupt nog vergunningverlening mogelijk is.
- Hiermee komen vele woningbouwprojecten in ons land op losse schroeven te staan, waarmee het oplossen van de woningnood ernstig in gevaar komt. Ook het behalen van onze klimaatdoelstellingen komt onder nog grotere druk te staan.
- Eerder bleek al dat de schade door vertraagde of uitgestelde projecten vanwege de stikstofcrisis maar liefst 28 miljard betrof en dit bedrag zal vanwege de uitspraak met vele tientallen miljarden euro’s oplopen.
- De RvS geeft aan dat de enige oplossing is dat we zo snel mogelijk tot stikstofreductie komen en dat dit gebeurt zonder vrijblijvendheid. Het huidige beleid is daarvoor volgens de RvS ontoereikend. Versneld stikstof reduceren is dus dringend noodzakelijk, en daar dienen aan alle partijen een evenwichtige bijdrage aan te leveren. Een deel van de reductie kan dan benut worden voor vergunningverlening.
- De oplossing die Remkes noemde voor het acute probleem is snel piekbelasters uitkopen. Maar het kabinet heeft juist gekozen daar Remkes niet op te volgen. Bovendien maken wij ons zorgen over de uitvoeringskracht van onze overheid. Wij vragen dus van het kabinet om zo snel mogelijk tot een juridisch houdbare oplossing te komen voor deze enorme problematiek.
- Ook moet het kabinet in gesprek met Brussel voor een oplossing. Het kan niet zo zijn dat we terecht onze handtekening zetten onder Europese klimaatplannen maar tegelijkertijd geen ruimte kunnen krijgen om ze uit te voeren.