Delft
u
13 maart 2019

Rol provincie cruciaal

Zuid-Holland wordt geconfronteerd met grote uitdagingen. Met de traditionele rol van de provincie komen we er niet, zegt Bert Mooren, directeur VNO-NCW West in een opinieartikel in het Algemeen Dagblad, gepubliceerd op 13 maart.

Zuid-Holland wordt geconfronteerd met grote uitdagingen, zeg maar gerust mega-uitdagingen. Met business as usual en de traditionele rol van de provincie komen we er niet. Het bedrijfsleven vraagt van de provincie een grotere inzet en een sterke regierol. De grootste uitdaging is dat we vaart zetten achter de overgang naar de circulaire economie en de energietransitie. De provincie zal een grote rol krijgen bij de uitvoering van het Klimaatakkoord. Onze economische activiteiten moeten op een andere leest geschroeid worden: schoon en zuinig omgaan met grondstoffen en de bouw van energie-neutrale woningen. Provincie en bedrijfsleven hebben besloten om de Rotterdamse haven en het glastuinbouwcluster CO2-neutraal te krijgen in 2050. Dit betekent dat de provincie fors moet investeren in de aanleg van warmtenetten en een CO2-smartgrid. Innovatieve ondernemers met circulaire projecten kan de provincie ondersteunen met subsidies en het ontsluiten van kennis.

Een andere mega-uitdaging is de woningbouwopgave, bijna 300.000 woningen tot 2040. In plaats van enkel gemeentelijke plannen is een woningbouwplan op provinciale schaal nodig, met heldere keuzes voor bouwlocaties. Het bedrijfsleven vraagt van de provincie sterke regie te voeren op het beschermen van de kwetsbare balans tussen wonen en werken. De provincie moet gemeenten terugfluiten die woningbouw plannen op bedrijventerreinen, zoals Schieoevers in Delft en de Binckhorst in Den Haag, waarbij de benodigde ruimte voor de maakindustrie wordt opgeslurpt. Bedrijven kunnen niet functioneren wanneer zij worden ingesloten door woontorens.

Huizen bouwen is één, deze bereikbaar maken is minstens zo belangrijk. Verkeersprognoses voor de Randstad wijzen uit dat de problemen met mobiliteit fors toenemen. Een strategische opgave is het aanleggen van meer lightrailverbindingen tussen de steden in Zuid-Holland. Als dit niet lukt, gaat Zuid-Holland een verkeersinfarct tegemoet. Andere prioriteiten op het gebied van bereikbaarheid zijn de ontwikkeling van de A12 tot logistieke corridor, inclusief de aanleg van Holland Railterminal in Bleiswijk, duurzame groei van vliegveld Rotterdam – The Hague Airport en aanpak van de grootste knelpunten op de provinciale wegen.

Tot slot vraagt de Zuid-Hollandse arbeidsmarkt dringend om extra inzet. Dit is geen traditionele taak van de provincie, maar nu wel een nieuwe mega-opgave, want Zuid-Holland kent de grootste arbeidstekorten van alle provincies: 1 op de 5 bedrijven kan geen goede mensen krijgen. Tegelijk heeft de provincie een groot arbeidspotentieel dat niet werkt. De arbeidsmarkt is geografisch sterk versnipperd en weinig veerkrachtig. Een collectieve aanpak op de schaal van Zuid-Holland is hard nodig. Het is de taak van de provincie om sociale partners, gemeenten, UWV en onderwijsinstellingen bijeen te brengen voor deze collectieve aanpak, met een concrete human capital agenda.

Dat het op 20 maart om provinciaal beleid gaat komt in de televisiedebatten van de landelijke lijsttrekkers niet uit de verf. Weinig mensen weten wat de provincie doet en dat dit bestuursorgaan de komende jaren belangrijke besluiten moet nemen voor de toekomst van een sterk en duurzaam Zuid-Holland. De rol van de provincie wordt cruciaal, dit bestuursorgaan hebben we absoluut nodig om de mega-uitdagingen voor Zuid-Holland aan te gaan.

Gerelateerde artikelen

Regio Den Haag 20 november 2024

Nieuw bestuurslid VNO-NCW Regio Den Haag

Rijnland 28 oktober 2024

Leiden staat achter ZE zone

Oostland 24 september 2024

Terugblik Miljoenenontbijt Oostland