In de commissie Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer is op 16 juni het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) besproken. Een coalitie van belangenbehartigers – bestaande uit ORAM, VNO-NCW MRA en ROVER – hebben een actieve lobby gevoerd voor de financiering van het Zuidasdok. De brief aan wethouders Egbert de Vries (Verkeer), Victor Everhardt (Financiën) van Amsterdam en demissionair-minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Milieu) is hier terug te lezen.
Het huidige financieringstekort van 1,2 miljard euro vormt een risico voor de bereikbaarheid van de Metropoolregio. Bovengenoemde belangenbehartigers hebben zowel Rijk als gemeente Amsterdam gevraagd de realisatie dichterbij te brengen. VNO-NCW is van mening dat de capaciteitsuitbreiding van het station Zuid, de verbreding van het spoor en de ondertunneling van de A10 zo snel mogelijk van start moet gaan.
Interregionale functie
Het Zuidasdok is een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Het project zorgt voor een betere bereikbaarheid van de Amsterdamse Zuidas en van het noordelijk deel van de Randstad, zowel over de weg als met het openbaar vervoer. Diverse vervoersstromen komen op deze plek samen. Een goede afwikkeling van trein, metro, auto en tram is van groot belang. Een impressie van het omvangrijke project is hier te zien.
Toezegging Amsterdam
Onlangs maakte de gemeente Amsterdam bekend eenmalig een extra financiële bijdrage te leveren. Hoeveel is mede afhankelijk van de extra rijksbijdrage. Een besluit over dergelijke rijksbijdrage wordt pas na de kabinetsformatie verwacht. Een in 2020 aangenomen motie van toenmalig Tweede Kamerlid Remco Dijkstra leidde tot de toezegging dat Rijk en gemeente er gezamenlijk moeten uitkomen.