

Op het tweede webinar, georganiseerd door VNO-NCW West, deelt spreker Jeroen Veerman zijn 7 gouden tips op het gebied van (digitale) personeelsmanagement en legt Marco Veenstra uit wat er gaat veranderen met de komst van de NOW 2.
Door Lara Smit
Marco Veenstra, adviseur juridische zaken van werknemersvereniging AWVN, vertelt over de NOW 2 die vanaf 6 juli aangevraagd kan worden. “De regeling staat open voor zowel nieuwe aanvragers, als werkgevers die een beroep hebben gedaan op de NOW 1. Het gaat om een tegemoetkoming in de loonkosten van juli tot september. Om die tegemoetkoming te berekenen wordt gebruik gemaakt van de loonsom over maart 2020, vermenigvuldigd met vier.” Toch zijn er ook veranderingen in de nieuwe regeling. Zo is er geen aparte regeling voor seizoens-bedrijven, die er wel in de NOW 1 was. “Enerzijds omdat de meeste seizoens-bedrijven zo’n beetje begonnen zijn in maart en anderzijds omdat men ook een hogere loonsom in de periode juni tot september niet wilde subsidiëren, omdat al bekend was dat er dingen zouden gaan gebeuren.” Verder is er nog goed nieuws voor de werkgevers: “De forfaitaire opslag van werkgeverslasten en pensioenpremie, die in NOW 1 30 procent was, gaat in de NOW 2 naar 40 procent.”
Ook gaat Veenstra in op de ontslagboete. “Als je in de NOW 1 tijdens de subsidieperiode ontslagvergunningen aanvroeg om bedrijfseconomische redenen bij het UVW, dan kreeg je een korting op je subsidie. Dit was 150 procent van de loonsom van de desbetreffende werknemers.” Ook dit verandert in de NOW 2. “Die korting is teruggebracht naar 100 procent.” Verder vertelt Veenstra dat de werkgever in de aanvraag ook moet verklaren in 2020 geen dividend aan aandeelhouders of bonussen aan bestuur of directie uit te keren.
Jeroen Veerman, eigenaar van H&S adviesgroep, deelt zijn tips op het gebied van (thuis)werken in coronatijd. Zijn eerste tip? Vertrouw mensen die goed zijn in hun vak. Medewerkers doen liever iets goeds dan iets fout. De tweede tip die Veerman deelt is ‘stop met regels, processen en procedures’. “Dit werkt beklemmend voor veel medewerkers, dat micro-managen zorgt voor een gevoel van gebrek aan vertrouwen. Dat wil niet zeggen dat je de medewerker helemaal los moet laten, maar maak duidelijke afspraken.” Het duidelijk maken van verwachtingen en regelmatig bijeen komen is volgens Veerman ook erg belangrijk. “Social distance is geen sociaal isolement. Zoek elkaar op, digitaal, telefonisch of fysiek, zorg dat je die binding houdt met elkaar.” De laatste tip die Veerman met de groep deelt is ‘wees beschikbaar als leidinggevende’.
“Eigenlijk verschilt het leidinggeven op afstand niet heel veel van het leidinggeven in een normale situatie, dit zijn natuurlijk allemaal dingen die je normaal ook zou moeten doen. Wat we wel zien is dat het zoeken van contact heel belangrijk blijft, omdat je elkaar bijna niet meer ziet.”