In de Wielingenstraat zou Paul Riemens zelfs zijn eigen hond niet eens laten lopen, zei hij afgelopen dinsdag op de mobility en hospitality bijeenkomst, georganiseerd door VNO-NCW Metropool Amsterdam, Deloitte en stichting Breikers. Vier sprekers namen in korte TED Talks het woord over wat mobiliteit en gastvrijheid voor hen en hun bedrijf betekent.
Tekst: Lara Smit
We bevinden ons het in het meest duurzame gerenoveerde gebouw van Nederland, het kantoor van de Goede Doelen Loterijen. Met zo’n 951 zonnepanelen op het dak en stroom-genererende ramen heeft dit indrukwekkende gebouw zo’n 150 ton minder CO2 uitstoot per jaar dan een nieuw pand. Een perfecte locatie om het te hebben over duurzame mobiliteit.
Line up
Na een korte introductie van voorzitter Hans Bakker van VNO-NCW Metropool Amsterdam die vertelt over de sterke ‘line up’ van vandaag, neemt gespreksleider en dagvoorzitter Robert Daverschot het woord. “De ‘I amsterdam’ letters zijn misschien weggehaald, maar dat deert de toeristen zeker niet”, vertelt Daverschot tijdens zijn introductie. “Amsterdam blijft groeien en bloeien, maar hoe houden we de stad bereikbaar, gastvrij en duurzaam?”
RAI Amsterdam
De eerste gastspreker van de dag is Paul Riemens. Na lang in de luchtvaart te hebben gewerkt, had hij behoefte aan iets ‘kleiners’ en werd hij CEO van RAI Amsterdam. Riemens vertelt enthousiast over de verschillende plannen die RAI voor de toekomst heeft en dan met name veel meer groen. “De Wielingenstraat heeft nu bijvoorbeeld behoorlijk wat weg van Polen na de Tweede Wereldoorlog… Ik zou daar met mijn hond niet eens willen lopen”, grapt Riemens. Verder zou de oplossing voor de logistieke uitdagingen van RAI kunnen zijn om een groot warenhuis buiten Amsterdam te openen waar alle vrachtwagens hun lading kunnen droppen om deze vervolgens ’s nachts met elektrische voertuigen naar RAI te brengen. Begeleid door mooie beelden en video’s is te zien dat de organisatie druk bezig is met innoveren en nadenken over hoe het beter kan.
Lightyear
Na Riemens is het de beurt aan Maijke Receveur, Chief Growth bij Lightyear. “We gaan de goede kant op, maar we gaan zeker niet snel genoeg”, vindt Receveur. “Elektrisch rijden is de toekomst.” Lightyear is druk bezig met innovatie op het gebied van voertuigen die aangedreven worden door zonne-energie. Geen windmolens of enorme zonneparken, maar directe energie, auto’s die puur op zon rijden.
Over De Streep
Om het publiek weer een beetje energie te geven komt Daverschot vervolgens met een interactief onderdeel. Het spelletje ‘Over De Streep’ gaat gespeeld worden. Dit keer niet zoals het welbekende NPO-programma met emotionele stellingen over pesterijen, maar natuurlijk over mobility en duurzaamheid. ‘Wat betreft duurzaamheid is mijn organisatie op de goede weg’ luidt de tweede stelling. Van alle aanwezigen staan er maar een stuk of 10 bij het vak ‘oneens’. Bij Deloitte speelt zelfs een klein intern conflict, aangezien twee collega’s van elkaar aan verschillende kanten staan. “Het gaat de goede kant op, maar het gaat bij lange na niet snel genoeg”, vindt de tegenstandster.
Johan Cruijff Arena
Dan is het woord aan Hidde Salverda, Director of Operations van de Johan Cruijff Arena. Het belangrijkste wat de Arena van plan is, is planning met behulp van (oude) data en tracking. “We willen een goed beeld proberen te krijgen van waar we het publiek vandaan kunnen verwachten.” Ook wordt er gesproken over ‘wifi-tracking’ om vuurwerk en vuurwapens te kunnen traceren bij supporters. “Vraag me niet hoe, maar dit is nu daadwerkelijk in ontwikkeling”, vertelt Salverda.
Last Mile
Als laatste krijgt Caroline Prick het woord, zij is verantwoordelijk voor het Last Mile programma bij Bol.com. Duurzaamheid staat hoog op het lijstje, maar daarboven staat nog altijd de klant en klanten willen volgens Prick niet betalen voor meer duurzaamheid. Het opzetten van ophaalpunten bij eenzame ouderen of verzorgingstehuizen zodat deze meer interactie kunnen hebben met de buurt, zijn bijvoorbeeld dingen waar ze bij Bol.com naar kijken.
Al met al een dus een vruchtbare uitwisseling met een hoop goede ideeën voor een duurzame toekomst in Amsterdam.