Regio Rotterdam
u
14 juli 2025

Dit is hoe Gen Z werkt! Ondernemersontbijt op het SS Rotterdam geeft inzichten

Het Rotterdams Ondernemersontbijt op het SS Rotterdam stond in het teken van jong talent, stageplekken en generatie Z. Hoe kun je deze jongeren tot en met 28 jaar beter begrijpen én benutten. Talent aantrekken in een krappe arbeidsmarkt is een ding, maar hoe houd je ze ook vast? Dit verslag blikt terug op de bijeenkomst.

Gen Z’er student Aaliyah

“Voor Gen Z is het belangrijk dat ze hun mening kunnen uiten en daarin serieus worden genomen. We zoeken openheid, echte verbinding en waardering. Het is prettig als werkgevers luisteren, meedenken en meeleven en onze inbreng niet wegwuiven. Vraag wat we belangrijk vinden en geef daar aandacht aan.”

Gen Z’er student Kimberly:

“Mentale gezondheid is een big topic binnen onze generatie; iedereen dealt ermee. Een veilige werkomgeving, zowel mentaal als fysiek, is essentieel.”

Tim Versnel, wethouder Werk en Inkomen in Rotterdam

Tim Versnel, wethouder Werk en Inkomen in Rotterdam:

“Voor jongeren die een mbo- of hbo-beroepsopleiding doormaken is het belangrijk voor hun ontwikkeling – en ook voor werkgevers die hen een baan kunnen aanbieden – om via een stage praktijkervaringen op te doen. Het Stagepact is een commitment tussen overheden, onderwijsinstellingen en werkgeversorganisaties om te zorgen voor genoeg stageplekken. Het is voor met name mbo-studenten best moeilijk om aan een stageplaats te komen. Doodzonde, want werkgevers hebben al die mensen juist hartstikke hard nodig. Door een stage kunnen zij jongeren aan zich binden, nog voordat zij zijn afgestudeerd. Een win-win situatie.

Ook is er het Jongerenloket van de gemeente dat jongeren tot 27 jaar aan een baan of opleiding helpt, nadat we ze met schulden en andere zaken hebben geholpen; eerst moet er mentale rust komen. Helaas neemt het aantal jongeren in de bijstand toe. Daar maken we ons zorgen om.”

Gen Z’er student Eva:

“Voor mij is goede communicatie en openheid belangrijk. Ik wil me vrij voelen om iets aan te kaarten als ik ergens tegenaan loop. Daarnaast moet er ruimte zijn om mezelf te ontwikkelen.”

Herman Konings VNO-NCW Rotterdam

Herman Konings is trendanalist en master in de theoretische psychologie (KU Leuven) en beheerder van een trend- en toekomstonderzoeksbureau:

“Generatie Z is tussen de 13 t/m 28 jaar en is de generatie meest. Ze zijn meer globaal verbonden, meer digitaal geletterd, meer inclusief, meer etnisch divers en hebben meer gereisd dan alle andere generaties. Dan moet je daarnaar luisteren, maar verlies daarbij de andere generaties niet uit het oog. Het gaat deze generatie niet alleen om een goed salaris, maar om betrokkenheid en engagement op de werkvloer. Slechts 21% van de werkenden in Europa voelt zich betrokken bij cultuur, identiteit en dna van de organisatie. Voor Gen Z ligt dit nog lager, op 18%.

Om dit te veranderen, moet je ‘awe’ in de organisatie brengen ofwel ontzag, bewondering of verwondering door aandacht te besteden aan spiritualiteit, natuur, collectieve beleving, kunst, voorspelbaarheid en serendipiteit, dus per toeval iets moois ontdekken. Dat kan een mooie straal zonlicht in het bos zijn.

Luister en bevraag Gen Z door aan cross-generational mentoring te doen, waarbij oudere en jongere generaties elkaar adviseren. Zorg voor goed evenwicht, zodat je een mooi ecosysteem hebt van alle generaties, culturen en geslachten die naar elkaar luisteren. Dat mentorsysteem bestaat uit 361 graden. Kijk bij die ene graad extra in de spiegel en stel jezelf de vraag: wat is de impact van wat ik vandaag beslist als ondernemer op de toekomst van mijn (klein)kinderen? Je komt dan uit bij jouw werknemers die op een prettige manier in hun werk moeten staan om zich betrokken bij de organisatie te voelen.”

Gen Z’er student Charlotte:

“Hoe meer vertrouwen ik krijg, hoe inspirerender dat werkt. Een goede band opbouwen, waarbij wederzijds vertrouwen ontstaat, helpt daarbij – bijvoorbeeld door samen te lunchen en ook op persoonlijk vlak contact te maken. Daarnaast waardeer ik autonomie in mijn werk.”

Tim Versnel, wethouder Werk en Inkomen in Rotterdam:

“Gen Z heeft dezelfde behoeftes als andere generaties, zoals erkenning en inspiratie. In het begin van je carrière heb je mensen nodig aan wie je kunt optrekken, die je inspireren en die helpen je kwaliteiten te ontdekken en te ontwikkelen. Leidinggevenden, help die jongeren daarbij. Zo kunnen ze zich ontwikkelen en kunnen ze betekenis en voldoening vinden in hun werk.”

Fabian Lionaar VNO-NCW Rotterdam

Fabian Lionaar, directeur Research & Development en Uitgeverij van CED-Groep:

“Als onderwijsadviesbureau willen we Gen Z-medewerkers aan ons binden. Voor onze vacatureteksten werken we daarom samen met een bureau die hun taal spreekt en hun wereld kent. Gen Z’ers brengen waardevolle kennis en vaardigheden met zich mee. We merken dat Gen Z’ers zingeving en maatschappelijke betrokkenheid belangrijk vinden; ze willen impact maken. Ze kunnen zelf een maatschappelijke bijdrage aandragen, die wij mogelijk ondersteunen, als het in lijn ligt met onze kernwaarden.

Daarnaast kun je remote werken, letten we op werk/privébalans en zijn er ontwikkelmogelijkheden. Verder vinden ze gezond eten, begeleiding en autonomie belangrijk. Die ruimte is er binnen aangegeven kaders. Daarnaast is verantwoordelijkheid belangrijk; ik heb twee mensen van 26 jaar, die mij periodiek bevragen op de visie en strategie, zodat ze daar een bijdrage aan kunnen leveren en ze serieus worden genomen. Gen Z laat zich niet kopen, maar betrekken. Geef ze impact, autonomie en groeiruimte. Zoek een goede balans tussen inspelen op hun behoeften en die van de organisatie. Dat gaat in samenspraak. De zes Gen Z-medewerkers die ik twee jaar geleden heb aangenomen, werken gelukkig nog steeds bij ons.”

Gen Z’er Ralph:

“Ik werk sinds anderhalf jaar bij een communicatiebureau, nu fulltime. Na je studie ontdek je pas hoe het er echt aan toe gaat. Een mentor op de werkvloer zou helpen om je wegwijs te maken. Vertrouwen en verantwoordelijkheid zijn voor mij daarin belangrijk.”

Overzicht SS Rotterdam VNO-NCW Rotterdam

Na het inhoudelijke programma was er gelegenheid om te netwerken tijdens een uitgebreid ontbijt op het dek van het SS Rotterdam, dat zelf ooit begon als cruiseschip en nu een icoon is aan de kade. De ondernemers konden ervaringen uitwisselen over werving en behoud van jonge medewerkers in hun eigen sectoren, terwijl de skyline van Rotterdam langzaam oplichtte in de ochtendzon.

Tekst: Merijn van Grieken
Beeld: Mirjam Lems

Download de presentatie van Herman Konings: Herman Konings @ Rotterdams Ondernemersontbijt – 08.07.2025

Bekijk alle foto’s op de website van het Rotterdamse Ondernemersontbijt: Dit is hoe Gen Z werkt! Ondernemersontbijt op het SS Rotterdam geeft inzichten – Het Rotterdams Ondernemersontbijt

 

VNO-NCW regio Rotterdam is een invloedrijke regionale netwerkorganisatie voor ondernemers en werkgevers. Wij zetten ons in voor de versterking van de stedelijke economie en het vestigingsklimaat in de regio. Lees verder: Regio Rotterdam – VNO-NCW West 

Gerelateerde artikelen

Bijeenkomst KPMG en VNO-NCW Regio Rotterdam
Regio Rotterdam 22 mei 2025

Rotterdam Summit 2025 – Samen Sterker