VNO-NCW West sluit zich aan bij de Koningstunnel Coalitie. De Haagse tunnel bij Centraal Station is dringend toe aan renovatie en is vanaf 1 maart voor zeven maanden gesloten. Om de verkeerschaos te beperken en weggebruikers goed te informeren, bundelen werkgevers de krachten.
Sinds 2000 is de Koningstunnel in gebruik en is inmiddels behoorlijk verouderd. Per 1 mei 2019 worden nieuwe eisen gesteld wat betreft brandveiligheid en beveiliging. Voor de Koningstunnel betekent dit dat er slagbomen moeten komen, een omroepinstallatie moet worden gebouwd en dat er meer camera’s moeten worden opgehangen. Ook de bestaande installaties zijn toe aan vervanging.
Verkeerswethouder Robert van Asten wil het ‘in een keer goed aanpakken’. Vandaar de sluiting voor maar liefst zeven maanden vanaf 1 maart. Dat betekent dat 20.000 bestuurders die dagelijks gebruik maken van de Koningstunnel een alternatief nodig hebben. De gemeente verzorgt omleidingsroutes maar zet ook in op een plan om de verkeersdrukte op de overige wegen te verminderen. Kunnen mensen bijvoorbeeld ook op een andere manier naar hun werk?
Om de verwachte verkeersproblematiek tot een minimum te beperken doet de gemeente een beroep op werkgevers. Zij kunnen zich aansluiten bij de Koningstunnel Coalitie. Deze coalitie probeert hun werknemers alternatieven, zoals een gratis elektrische fiets, aan te bieden. Daarnaast kan gezamenlijke communicatie en informatievoorziening een groot verschil maken.
De Koningstunnel Coalitie is een samenwerking van verschillende Haagse bedrijven, overheden en ondernemersverenigingen. Aangesloten bij de coalitie zijn: Bedrijvenvereniging BLF (Binckhorst, Laakhaven en Fruitweg), Fokker Terminal, Bureau Binnenstad Den Haag, VNO-NCW Den Haag, MKB Den Haag, gemeente Den Haag, Bereikbaar Haaglanden en Rijnland.
Lees hier alles over de Koningstunnel Coalitie