Metropoolregio Amsterdam
u
15 juli 2020

Als bedrijf alert blijven’

​”Als we voor een tweede keer met overheidsmaatregelen te maken krijgen, hebben we het wiel al uitgevonden. Met de ‘r’ weer in de maand en nieuwe griepgolven, zouden we weer terug bij af kunnen zijn.” Alle 43 Simon Lévelt koffie- en theewinkels in Nederland en België zijn weer open, maar terugval blijft een realistisch scenario.

Tekst: Pieter van der Meulen

Thuis werd een stuk meer koffie en thee gedronken tijdens de lockdown, vertelt Mikkel Levelt, lid van VNO-NCW metropool Amsterdam en directeur van koffiebranderij en theehandel Simon Lé​velt. De verkoop van Simon Lévelt bleef daardoor redelijk op peil. Vooral gevoed door webbestellingen en mensen die grote hoeveelheden kochten voor een langere periode. Toch moest er veel veranderen voor het bijna tweehonderd jaar oude familiebedrijf. “De koffie- en theereis met alle franchisenemers naar Columbia die gepland stond, hebben we in ieder geval even uitgesteld.”

Wisselende reactie
Als zesde generatie en eerste vrouwelijk directeur staat Mikkel Levelt aan het hoofd van familiebedrijf Simon Lévelt. Ondanks het rijke verleden betekent de coronacrisis onbekend terrein. “Je schakelt mee met de rest van het land. Ik weet nog dat we eerst geen handen mochten schudden en daar een beetje lacherig over deden. Al snel werd de ernst van de situatie duidelijk en hebben we onze eigen maatregelen getroffen. We hebben ons magazijnpersoneel opgedeeld in twee ploegen, zodat, wanneer we te maken zouden krijgen met een zieke, we nog de andere ploeg nog konden inzetten. Een deel van de medewerkers moest verplicht thuiswerken. Toen bleek dat een aantal dit verschrikkelijk vond, hebben we werkplekken ingericht zodat we ze weer deels naar kantoor konden laten komen. Ons personeel reageerde heel wisselend, maar dat zie je door de hele samenleving. Sommige mensen zijn heel paniekerig, terwijl anderen makkelijker kunnen schakelen. Zelf ben ik niet zo snel geschrokken, maar we als bedrijf moet je wel alert zijn. We komen toch steeds weer nieuwe dingen tegen, ook wel dingen waarover ik me kan verwonderen. Ondoordachte dingen, zoals een handdoek bij de gootsteen, terwijl het toch duidelijk is dat dat niet volgens de voorschriften is.”

‘Voor ondernemers werd het in België een stuk makkelijker gemaakt dan in Nederland’

Zuiderburen
“De grote verschillen tussen België en Nederland zijn opvallend. Normaal gesproken is regelgeving in België ingewikkelder, maar toen we daar de winkels moesten sluiten werd de loondoorbetaling van ons personeel per direct door de overheid overgenomen. Voor ondernemers werd het in België een stuk makkelijker gemaakt dan in Nederland.” Waar de koffie- en theewinkels van Simon Lévelt in België dicht moesten, konden deze in Nederland openblijven. Alleen het Simon Lévelt cafe in Groningen moest haar deuren sluiten. “De bezoekersaantallen liepen wel sterk terug,” vertelt Levelt. “Maar dat hebben we kunnen opvangen door de verkoop via onze webwinkels. Mijn collega’s die aan de bedrijfsmarkt leveren, hebben het zwaar gehad. Inmiddels zijn we overal weer open, zowel in Nederland als in België. We hebben schermen in de winkel geplaatst, briefjes met instructies opgehangen en doen vrijwel alles met pinbetalingen. In België zijn de regels voor het gebruik van mondkapjes voor winkelmedewerkers verplicht.”

‘Regelmatiger digitaal contact met onze franchisenemers willen we graag continueren’

Internationaal 
“Wij importeren grondstoffen uit verschillende landen, bijvoorbeeld India en China. In India is een periode geweest dat er geen thee mocht worden geplukt. Bedrijven vielen stil en met name transport was in veel gebieden onmogelijk. Toen China in lockdown ging, stagneerde het transport en kwamen er tekorten aan zeecontainers waardoor bijvoorbeeld Brazilië moeite had koffie te verschepen. Het is niet zo dat wij dan meteen zonder zitten. Grondstoffen kopen we eens in de zoveel tijd per container, dus we hebben voorraden. Inkopers die namens ons landen bezoeken, doen nu veel digitaal. Dat geldt trouwens voor een groot deel van het overleg, ook met franchisenemers. Het was eigenlijk best fijn werken om op die manier regelmatiger contact te hebben met onze franchisenemers, dat willen we ook continueren. Reizen zit er de komende tijd niet in, sowieso een stuk minder. Een van onze werknemers was op vakantie in de Dominicaanse Republiek toen de lockdown werd afgekondigd. Op vliegveld werd verteld dat hij niet terug kon, dat was wel schrikken. Met een repatriëringsvlucht is hij wel weer goed thuisgekomen. Je wilt natuurlijk koste wat kost voorkomen dat mensen vast komen te zitten.”

Lees meer​ over Simon Lévelt

Gerelateerde artikelen

Metropoolregio Amsterdam 2 oktober 2024

Uit ons magazine: “Samen zoeken naar oplossingen”

Metropoolregio Amsterdam 19 september 2024

Geslaagd Miljoenenontbijt in Amsterdam

Metropoolregio Amsterdam 4 juli 2024

Even voorstellen: Leo le Duc

Metropoolregio Amsterdam 8 april 2024

Nieuw bestuurslid VNO-NCW Metropoolregio Amsterdam