Regio Den Haag
u
15 april 2019

Waardecreatie met IoT

​“Welke disruptie breng je in de markt, zodat jouw bedrijf de volgende Uber of Netflix wordt?” Bij KONE in Den Haag zien leden van VNO-NCW Den Haag hoe je Internet-of-Things kan inzetten om efficiënter en klantgerichter te werk te gaan.

Tekst: Pieter van der Meulen

KONE is wereldmarktleider in de lift-, roltrap- en automatische deurenindustrie. De wereld in beweging houden, zo luidt de slogan. Het bedrijf, dat vestigingen heeft in meer dan vijftig landen en met ruim 50.000 medewerkers bijna een half miljoen klanten bedient, maakt gebruik van geavanceerde Internet-of-Things (IoT) technologie. Ruim zestig ondernemers worden door Corina Holla welkom geheten bij de van origine Finse grootmacht. Corina is sinds januari dit jaar voorzitter van VNO-NCW Den Haag. Holla is ambitieus en wil haar ervaring, die ze onder meer heeft opgedaan bij het VNO-NCW VrouwenNetwerk, gebruiken om het netwerk van VNO-NCW Den Haag naar een hoger plan te tillen. “Ons doel is dichter op de leden te zitten. Dat we bijeenkomsten organiseren is bekend, maar we zetten ook onze lobbykracht in om het ondernemersklimaat in de regio te verbeteren. De belangenbehartiging willen we zichtbaarder maken.”

24/7 Connected Services
“Digitalisering breidt zich steeds verder en sneller uit. Welke praktische toepassingen hebben technologische ontwikkelingen voor jouw bedrijf en belangrijker: hoe verdien je er geld mee?” Harold Bussing is algemeen directeur bij KONE en vertelt over 24/7 Connected Services, een intelligente dienst die KONE in staat stelt ieder moment van de dag service te bieden aan de gebruikers van hun producten. “Vanuit een lift of roltrap wordt data verstuurd die door slimme algoritmes worden geanalyseerd. Wanneer een onregelmatigheid optreedt, bijvoorbeeld liftdeuren die vaker dan gebruikelijk open en dicht gaan, kan ons systeem dat niet alleen constateren, maar ook een inschatting maken wat de beste vervolgstap is. Het gaat om een lerend programma, dus met elk stukje data dat binnenkomt, wordt het programma slimmer en kan het beter en vooral in een eerder stadium herkennen wanneer problemen optreden. Daardoor kunnen we preventief reageren, voordat veelvoorkomende foutmeldingen optreden. Het is volledig transparant, dus de klant is altijd op de hoogte van de status van zijn product. Het levert ons vijftien procent kostenbesparing op door minder storingen en daardoor ook een flinke reductie van de reistijd van onze monteurs. Omdat we meerwaarde bieden op het gebied van veiligheid en service is onze contractomzet met dertig procent gestegen.”

De technologische vernieuwing heeft gevolgen voor alle medewerkers van KONE en in een tijd dat technisch personeel schaars is, heeft het bedrijf een eigen methode ontwikkeld omvoldoende goed opgeleid personeel te garanderen. “Onze methode gaat uit van zeventig procent praktijkopleiding, waarbij een servicemonteur meeloopt met een praktijkbegeleider en daardoor de dagelijkse knowhow leert,” vertelt Tjitte Fokkema, Talent Acquisition Manager bij KONE. “Daarnaast hebben we onze eigen KONE academy, een trainingscentrum met faciliteiten waarmee alle niveaus aan de slag kunnen. De laatste tien procent van de opleiding doen we met e-learning, een nieuwe leermethode. Daarmee kunnen onze medewerkers thuis modules volgen over technieken en veiligheid. Die kennis kunnen ze meteen meenemen in het praktijkgedeelte.”

Waardecreatie met IoT
“In 2022 is 95 procent van alle producten met elkaar verbonden. Niet alleen je koelkast en je auto, maar ook je stoel, je teddybeer of je fiets.” Marco Heida is ICT consultant en auteur van het boek ‘Waardecreatie met het Internet-of-Things’. “Alle nieuwe technieken, denk aan blockchain, big data, enzovoorts, zijn waardeloos zonder IoT. De vraag is hoe ga je er waarde mee creëren? Hoe breng je een disruptie teweeg in je markt waardoor je geld gaat verdienen? Het begint met informatie verzamelen en analyseren. Welke informatie over jouw product of dienst kan het verbeteren of de efficiëntie van je bedrijf verhogen? Daarna wil je verbinding maken, de kern van IoT. Niet alleen op het gebied van je producten, maar juist ook binnen je organisatie. Zorg dat teams en de mensen niet geïsoleerd werken, ‘breaking silos’ heet dat. Tenslotte wil ik iedereen oproepen het simpelweg te proberen. Waag de sprong, doe het gewoon!”
Lees meer over Waardecreatie met het Internet of Things

Merkhelden
Van Internet-of-Things, digitalisering en machines brengt Natalie Anceaux, directeur-eigenaar van Anceaux Marketing, de focus terug naar mensen. “Voor 91 procent van bedrijven is schaarste aan talent de grootste zorg. Hoe vind je de mensen die bij je bedrijf passen? Veelal zijn organisaties gericht op de uitstraling naar buiten, het uiterlijk van je bedrijf, maar de binnenkant is veel belangrijker. Bedrijven met betrokken medewerkers scoren hoger op klanttevredenheid, hebben aanzienlijk minder verloop, zijn effectiever en zijn in staat succesvoller te innoveren. Je merk wordt voor twintig procent gemaakt door je marketing- en communicatieafdeling en voor tachtig procent door de mensen in je bedrijf. Besteed dus aandacht aan de binnenkant. Iedereen is een merkheld!” Anceaux heeft het merkbelofte model ontwikkeld om bedrijven te helpen van alle medewerkers merkhelden te maken.
Lees meer over het merkbelofte model

Afsluitend wordt een rondleiding verzorgt door KONE en wordt er genetwerkt en nagepraat tijdens een gezellige borrel.

Fotoreportage
Presentatie: Harold Bussing, KONE Nederland

Gerelateerde artikelen

Regio Den Haag 23 april 2024

Nieuw bestuurslid VNO-NCW regio Den Haag