Den Haag krijgt vijftig miljoen euro van het Rijk voor de aanleg van een deel van de Koningscorridor: een supersnelle tram tussen Scheveningen, de Binckhorst en de regio’s Zoetermeer en Delft.
Den Haag gaat nu onderzoeken wat het beste tracé voor de lightrail is. De verbinding naar de Binkhorst en het Central Innovation District rondom de Haagse stations is cruciaal om de groei van de stad te kunnen opvangen, zegt wethouder Robert van Asten (D66) van Den Haag. ‘Zonder rails, geen woning.’ Een belangrijke stap voor de schaalsprong OV in de Randstad waarvoor VNO-NCW West al geruime tijd pleit. Deze verbinding is cruciaal voor bereikbaarheid van onder meer de Binckhorst, waar de komende tijd veel nieuwe woningen worden gebouwd.
Lees meer
De aanleg van een deel van de Koningscorridor past in de wederkerigheid van het programma MoVe (Mobiliteit en Verstedelijking). Om te zorgen dat de regio Rotterdam-Den Haag bereikbaar te houden, is het van belang bereikbaarheid en verdere verstedelijking in samenhang te ontwikkelen. Volgens het principe van VNO-NCW West ‘Eerst bewegen, dan bouwen’ worden geen plannen voor nieuwe woningen gemaakt, zonder dat dit gepaard gaat met gerichte investeringen die bijdragen aan de bereikbaarheid. Lees het standpunt Schaalsprong OV van VNO-NCW West.
VNO-NCW West pleit al geruime tijd voor de aanleg van een lightrailverbinding in de hele Randstad. Lees de column van voorzitter Audrey Keukens: Het is tijd voor een light rail. En nu echt!