“De haven is de economische motor van Nederland, maar dat besef wordt helaas steeds minder”, zegt Sjoerd van Maanen. In Rotterdam dient de verbinding tussen stad en haven verder te worden versterkt maar met name óók in Den Haag.
De (letterlijke) afstand tussen de stad en de haven groeit, ziet Van Maanen. “Hoe verder de haven naar zee opschuift, hoe minder mensen zich realiseren hoe belangrijk die haven is voor hun dagelijks leven”, aldus van Maanen. “Dat is een risico. De haven is het hart van onze economie en meer Rotterdammers dienen dat weer te gaan zien en te beleven”
Volgens hem ligt de oplossing in innovatieve manieren om de haven toegankelijker te maken voor de stad. “Met virtual reality kunnen we bijvoorbeeld kinderen en jongeren op een speelse manier laten ervaren hoe het maritieme havenleven eruitziet.” Binnenkort gaat het nieuwe Portlantis open op de Maasvlakte, heel mooi want dan ga je vrijwel door de haven daar naar toe……. maar wat zie je dan onderweg?”
Wie is Sjoerd van Maanen?
In de maritieme wereld is Sjoerd van Maanen geen onbekende. Geboren in Goes en opgegroeid in de Hoeksche Waard, werd hij al op jonge leeftijd gegrepen door het havenleven. Zijn vader was loods, en als tiener mocht Sjoerd af en toe meevaren. “Ik was veertien en meteen verkocht,” herinnert hij zich. “Die grote schepen, de saamhorigheid van de roeiers… ik wist: dit is wat ik wil.” Op zijn zeventiende begon hij bij de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE) aan zijn toch wel zware opleiding, waarna hij doorgroeide tot planner en nu bestuurslid.
Naast zijn werk is Sjoerd een familieman en sportliefhebber. Hij stopt net met actieve voetbal, maar begeleidt nu zijn zevenjarige zoon op het veld op zaterdagen. “Mijn kinderen zijn mijn grootste hobby,” zegt hij trots. Zijn dochter van vier leert hij fietsen, en zelf houdt hij zijn conditie op peil met hardlopen en fietsen. “Ik ben zelfs aan het trainen voor de marathon,” voegt hij lachend toe, “al zijn mijn knieën het daar niet altijd mee eens.”
Innovatie is geen keuze, maar een noodzaak
De toekomst van de Rotterdamse haven hangt af van innovatie, zegt Van Maanen. “Als we niet vooroplopen, worden we ingehaald door landen als China en de Verenigde Staten. De concurrentie zit niet stil.” Hij wijst op de opkomst van autonome binnenvaartschepen en drones in de logistiek, maar benadrukt dat er meer nodig is dan technologie alleen.
“We moeten de maritieme maakindustrie in onze regio versterken. Dit biedt niet alleen werkgelegenheid, maar ook strategische voordelen voor de haven en de nationale economie.”
Toekomstige groei haven moet komen uit onderwijs
Een cruciale bouwsteen voor de toekomst van de maritieme sector is onderwijs, vindt Van Maanen. “We zitten nu al met een tekort aan vakmensen, en dat gaat alleen maar toenemen wanneer we geen actie ondernemen.” Hij is voor een nauwere samenwerking tussen onderwijsinstellingen en havenbedrijven.
Binnen VNO-NCW Rotterdam & regio kennen we de Onderwijs adviesraad, met o.a. alle onderwijsinstellingen vertegenwoordigd en deze heeft al vele constructieve stappen gezet. Het versterken van aandacht voor en met de maritieme sector is onderdeel van de taak die ik mij ten doel heb gesteld.
“De haven biedt talloze schone, innovatieve banen. We moeten jongeren laten zien dat het werken in de haven niet meer het vuile werk van vroeger is, maar juist high-tech, leuk, internationaal en uitdagend.”
Uitnodiging: “Politiek, vaar eens met mij mee!”
Volgens Van Maanen staat de sector voor een politieke uitdaging. “Er is helaas nog wel eens gebrek aan kennis bij de politiek over wat er werkelijk speelt in de haven,” zegt hij. “Politici wisselen vaak elke 4 jaar, waardoor de continuïteit in het havenbeeld en haar beleid ontbreekt. We mogen blij zijn met onze huidige wethouder Haven echter, moeten we proactiever worden in onze lobby voor de lange termijn en de politici letterlijk meenemen de haven in.”
Van Maanen roept ondernemers op om lid te worden en zich hierbij aan te sluiten. “We moeten als één stem optreden. Alleen zo kunnen we de belangen van de maritieme sector goed verdedigen.” Hij nodigt politici uit om eens mee te varen op een schip van de KRVE. “Bij deze nodig ik iedereen uit. Ambtenaren én Politici, leg samen met mij eens een containerschip vast en ervaar die haven”.
Trots op de haven vergroten
De haven dient niet alleen economisch maar zeker ook maatschappelijk weer zichtbaarder te worden, stelt Van Maanen. “Het is zorgelijk dat steeds meer Rotterdammers nauwelijks weten wat er in de haven en maritieme sector gebeurt, terwijl deze zo’n centrale rol speelt in onze economie.” Het is zaak om deze taak nog nadrukkelijker op te pakken met VNO-NCW Rotterdam om zodoende stad en haven weer dichter bij elkaar te brengen.
“Dit begint bij educatie, maar gaat ook over het aanspreken van een breder publiek. Het Maritiem Museum en evenementen zoals De Wereldhavendagen spelen daarin een belangrijke rol.”
Nieuw bestuurslid VNO-NCW Regio Rotterdam
Met zijn benoeming tot bestuurslid Maritiem wil Van Maanen concrete resultaten boeken. “De uitdagingen zijn groot maar dat biedt ook kansen. Wanneer we nu investeren in innovatie, onderwijs en samenwerking, kunnen we de concurrentie voorblijven en de haven klaarstomen voor de toekomst.”
Sjoerd van Maanen ziet de toekomst van de maritieme sector in Rotterdam met vertrouwen tegemoet. “We hebben alles in huis om onze positie als wereldhaven te versterken. Het is tijd om die kansen te benutten en zodoende Rotterdam als het maritieme centrum van Europa te borgen maar dat dienen we wel samen te doen!”
Dit is een bericht uit onze nieuwsbrief. Abonneer je op onze nieuwsbrief door een mailtje te sturen naar info@rotterdamvnoncw.nl en ontvang regelmatig updates met handige tips en interviews van ondernemers.