De A12-corridor steeg in 2018 van plek 14 naar 7 op de lijst met logistieke hotspots. “Dit is te danken aan het bedrijfsleven dat de lead nam om de koppen bij elkaar te steken”, zegt Floor Vermeulen, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland. “Nu gaan we samen doorpakken.”
Tekst: Pascale Warners, ComPas tekst en redactie
Op 4 maart 2019 zetten VNO-NCW, vier gemeenten, de provincie Zuid-Holland en zes bedrijven hun handtekening onder een samenwerkingsovereenkomst voor de A12-corridor. Het was het resultaat van een proces dat Marc Houweling van VNO-NCW Oostland in 2015 al in gang zette. “We riepen gemeenten op om de krachten te bundelen en elkaar niet te beconcurreren met grondposities. Ook de provincie Zuid-Holland wilde het gebied op de kaart zetten. Tijdens een bijeenkomst met gemeenten, provincie en andere logistieke partijen spraken we af om de A12-corridor samen verder te ontwikkelen.”
Holland Rail Terminal
Alle partijen zijn op 9 april opnieuw vertegenwoordigd tijdens een bijeenkomst in The Greenery in Bleiswijk. Ruud Egas, kwartiermaker van de Holland Rail Terminal vertelt er over de status van zijn project. “Wij willen een groot deel van het wegtransport uit de vervoersketen knippen, door vrachtwagentrailers per trein te vervoeren van Bleizo naar Berlijn. Uit onderzoek door de provincie Zuid-Holland bleek dat Bleizo de beste vestigingslocatie is voor de Holland Rail Terminal. Hier moet de overslag van de trailers gaan plaatsvinden. Een businesscase en kosten-batenanalyse wijzen uit dat het project economisch haalbaar is. Voor iedere euro die we erin stoppen, behalen we anderhalve euro aan voordelen. Op dit moment worden de wagons ontwikkeld waar de trailers op kunnen. Naar verwachting kunnen we de Holland Rail Terminal tussen 2022 en 2024 realiseren.”
Samenwerken
“De samenwerking tussen gemeenten en provincie en de gunstige ligging langs de A12 en de Holland Rail Terminal, maken het voor bedrijven aantrekkelijk om zich hier te vestigen”, zegt Kathy Arends, wethouder Lansingerland. “Het is goed dat we met elkaar deze stap gezet hebben. Ik verwacht dat de A12-corridor nog verder opklimt in de lijst met logistieke hotspots.” Wel is de bereikbaarheid een aandachtspunt. Volgens gedeputeerde Floor Vermeulen is alleen extra asfalt aanleggen niet de oplossing. “Het gaat er ook om slimme mobiliteit te bevorderen.” Volgens gastspreker Dirk-Jan de Bruijn van het ministerie van Infrastructuur en Rijkswaterstaat is technische innovatie niet de grootste uitdaging. “De belangrijkste hobbel is de manier waarop we het met elkaar organiseren.” Léon Groot van Scania vertelt over duurzame brandstoffen, elektra en de inzet van Scania op slimmer transport. “Wij hebben 360.000 connected voertuigen rondrijden, waarvan de data beschikbaar zijn.” “Nederland is heel goed in innovaties, maar niet in het opschalen ervan”, zegt Vermeulen tot slot. “Alleen samen kunnen we innovaties verder brengen en tot een standaard verheffen.”
Oproep! VNO-NCW roept ondernemers op zich aan te sluiten bij de community voor een sterke A12-corridor. Mail naar oostland@vno-ncwwest.nl!
Fotoreportage