

Een merkbeleving meegeven. Dat is het doel van de Audi Terminal in Den Haag. Bij binnenkomst ruik je al de Audi Wittebrug-geur. En er is nog veel meer te ervaren.
Tekst: Pascale Warners, ComPas tekst en redactie
“Tegenwoordig configureren mensen hun auto al thuis op de bank via internet”, vertelt Emiel van Egmond, algemeen directeur van Wittebrug en lid van VNO-NCW Den Haag. “Ze kiezen daar hun type, kleur en features. Er komt een code uit waarmee wij de auto voor ze kunnen bestellen. Gemiddeld bezoeken mensen minder dan eenmaal een showroom voordat ze een auto kopen. Online is onze showroom geworden. Daarom kozen wij ervoor om onze Audi-showrooms in De Lier en Voorschoten te sluiten. Hier in Den Haag openden wij in 2021 dit Audi Experience Center.”
Totale mobiliteitsaanbieder
Speciaal voor leden van VNO-NCW West bood Audi Wittebrug op 16 maart een kijkje onder de motorkap. Ruim honderd ondernemers uit de regio’s Den Haag, Westland, Oostland, Midden-Delfland, Delft en Rijnland meldden zich aan voor deze bijzondere bijeenkomst. Omringd door de meest fraaie Audi-modellen horen ze die middag over de geschiedenis van het familiebedrijf. Over verduurzaming en de ambitie om een totale mobiliteitsaanbieder te worden. “Wij doen veel meer dan het verkopen van auto’s”, legt Van Egmond uit. “Wij bieden bijvoorbeeld ook leasefietsen, laadoplossingen, een mobiliteitspas en wagenparkbeheer. Wij hebben een belang in fietsenwinkels in de regio. En wij investeerden jaren terug al in startups die pionierden om tot slimme laadpalen te komen. Sinds twee jaar bieden we de mobiliteitspas. Een zakelijk product waarmee je kunt laden, tanken, reizen met het openbaar vervoer en gebruik kunt maken van deelauto’s, -scooters en -fietsen.”
Pieter Janssen, directeur bedrijfswagens bij Wittebrug vertelt onder meer over connectivity en verduurzaming. Hij verwacht dat de vraag naar elektrisch rijden vanaf 1 januari 2025 explosief zal stijgen. Dan mogen gemeenten vervuilende bestelwagens en vrachtwagens weren in delen van de stad. “Er zijn vijftien milieuzones vastgesteld in grote steden. Vanaf 2025 kiezen veel bedrijven waarschijnlijk voor elektrisch of hybride rijden of voor rijden op waterstof.”
Duurzame toekomst
Voor de netwerkborrel krijgen de ondernemers in groepen rondleidingen door het ruime, transparante pand. “Wij kunnen hier alle modellen laten zien”, zegt vestigingsmanager Daniël Smits. “Ook de modellen die hier op het moment niet staan. In speciale customer private lounges tonen we die op grote schermen. Levensecht.” Trots vertelt hij over het atrium, splitlevel en de verlichting in de vorm van de Audi-ringen. Het pand heeft veel van die bijzondere snufjes. Bij binnenkomst ruik je niet alleen de speciale Audi-geur, maar doet de band met verlichting denken aan een snelweg. Smits leidt zijn groep ondernemers langs de etage waar klanten zich even kunnen terugtrekken met zicht op de showroom. “Hier zijn werkruimten voor klanten ingericht.” En hij neemt ze mee naar de moderne werkplaats met 25 bruggen en de geluiddempende vloer. “Onze klanten kunnen door de grote glazen wand direct in de werkplaats kijken.” Hij wijst op de bijzondere machine waar iedere auto bij binnenkomst van de werkplaats eerst overheen rijdt. “Die meet direct het profiel van de banden. De hele auto wordt meteen op film gezet. Alles gebeurt volledig automatisch.” Overal is over nagedacht. Zelfs over het motief van de wanden van het grote parkeerdek. Dat komt overeen met de buitenkant van het Experience Center. En met de vijftig laadpalen op de parkeerplaats, speelt Audi Wittebrug in op een duurzame toekomst.