“In marketing gaat het tegenwoordig om drie P’s: persoonlijk, persoonlijk, persoonlijk!” Jeffrey Vermaat, directeur van digitaal drukkerij De Resolutie, is overtuigd van het belang van een gepersonaliseerde marketingstrategie. Op een bijeenkomst van VNO-NCW West bespreken Vermaat en Jochem van Loon, directeur van online marketingbureau SocialLane, de online en offline marketingtrends van 2019.
Tekst: Jelle van der Meulen
In een kort welkomstwoord aan de aanwezige ondernemers kondigt Boudewijn Roest, bestuurslid van VNO NCW Den Haag, de ‘battle tussen online en offline’ aan. Jeffrey Vermaat benadrukt het belang van print en design, terwijl Van Loon marketingtrends en tips geeft voor het komende jaar.
In de koffiehoek
Het pand van De Resolutie in Rijswijk is gevuld met allerlei prachtige, uitdagende prints. Ook de conferentieruimte is kleurrijk en uniek vormgegeven, met prints van popsterren aan de ramen en een bijzonder oranje plafond. Print en design zijn volgens Vermaat essentiële aspecten van goede marketing, ook binnen het eigen bedrijf. “Met ons pand communiceren wij wat we willen zijn: strak en zakelijk van buiten, speels en gepassioneerd van binnen. Je bedrijfspand is de eerste indruk die je achterlaat, en daarom erg belangrijk.”
In marketing en communicatie zijn innovatie en verandering constante factoren voor Vermaat. “Als ondernemer moet je blijven innoveren, ook wat je bedrijfspand en daarmee je uitstraling betreft. Kijk na een aantal jaar weer naar je pand en bedenk of het nog wel communiceert waar je heen wilt en waar je product voor staat.”
Vermaat meent dat een persoonlijke uitstraling heel belangrijk is. “Print is alles. Zonder print zou er geen merkbeleving zijn. Het is dus het ideale middel om je persoonlijke stijl te communiceren.” Niet alleen het bedrijfspand is hiervan een voorbeeld, communicatie en marketing kan in de kleinste dingen zitten. “Waar wordt het meest gecommuniceerd binnen een bedrijf? In de koffiehoek! Gepersonaliseerde koffiebekers zijn daarom een megagoed communicatiemiddel.”
Gepersonaliseerde content
Na de presentatie van Vermaat geeft Jochem van Loon een inkijkje in de online trends van 2019. Van Loon bevestigt dat design essentieel is. “Kies online voor een bepaalde stijl. Denk na over welke informatie je wil geven, op wat voor manier. Zorg dat het er netjes en authentiek uitziet. Zo creëer je een stukje herkenning.”
Ook online is ‘persoonlijk’ het sleutelwoord. “Klanten praten liever met een persoon dan met een logo,” zegt Van Loon. “Gepersonaliseerde, authentieke content wordt steeds meer gewaardeerd en ook beloond. Belangrijk hierbij is dat je je branding aanpast op je doelgroep! Bestaat je doelgroep bijvoorbeeld uit jonge hockeymeiden, zorg dan dat je zichtbaar bent op Instagram.”
Online netwerkborrel
Van Loon kijkt in 2019 vooral uit naar de ontwikkeling van LinkedIn. Evenementen van deze online community en LinkedIn Live zijn volgens Van Loon interessante nieuwe features. “LinkedIn is als een online netwerkborrel, maar dan zonder contact. Door de nieuwe features kan contact leggen eenvoudiger worden.
Je moet mensen betrekken bij je onderneming, ook online. De online versie van praten met mensen op een netwerkborrel is een berichtje plaatsen en mensen daarin taggen. Zij lezen het berichtje, delen het en zo ontstaat een sneeuwbaleffect. Zo maak je online verbindingen als ondernemer. Jullie zijn de kennisspecialisten op je gebied, dus durf dat te laten zien!”