Tekst: Merijn van Grieken/Van Grieken Tekst
Foto’s: Mirjam Lems
Hoe werf en behoud je werknemers? Ook als zij mantelzorger zijn? Een expert legt uit wat de rol van de werkgever is. Ook nam VNO-NCW Rotterdam een kijkje bij ouderenzorgorganisatie Aafje, locatie Smeetsland, die drie keer op rij ‘Beste Werkgever’. “Niet de client maar de medewerker staat op 1.”
Gert-Jan Lammens, voorzitter Zorgpower VNO-NCW Rotterdam:
“Voor vernieuwingsdrift ben je bij Aafje aan het juiste adres. Ruimte geven aan medewerkers en weten wat er speelt is van groot belang, ook op het gebied van mantelzorg. Mantelzorg is primair een verantwoordelijkheid van de werknemer, toch is dit zeer relevant voor werkgevers. Een op de vier werknemers is mantelzorger (in de zorg nog hoger), 18% van het verzuim is gerelateerd aan mantelzorg en 44% van de werkgevers is niet op de hoogte van de mantelzorgtaken van hun medewerkers. Tijd om ons erin te verdiepen.”
Peter Ploegsma, lid Raad van bestuur van Aafje:
“Wij zijn vernoemd naar Aafje van Hulst die rond 1901 door het land trok met haar ideeën over wijkzorg. Met 6.500 medewerkers en 2.000 vrijwilligers helpen we 2.5000 cliënten met hulp thuis, thuis- en revalidatiezorg en palliatieve zorg. Onze omzet is 320 miljoen euro. We hebben 55 thuiszorgteams, twee locaties voor revalidatiezorg, vijf huishoudelijke hulpregio’s en zeventien verpleeg- en verzorgingshuizen in Rotterdam en omstreken. Onze kernwaarden aandacht, verbindend, prikkelend en vakmanschap staan daarbij centraal. Sinds 2020 zijn we de beste werkgever in de zorg en hebben een klantwaardering van 8,4 op de zorgkaart van Nederland.”
Guy Buck, lid van de Raad van Bestuur Aafje:
“We hebben een hoog ziekteverzuim, hoge uitstroom en een groeiende doelgroep door vergrijzing. Vier jaar geleden besloten we niet de klant maar de medewerker op 1 te zetten. Spannend, vooral de reactie van de cliëntenraad. Het is een andere manier van denken. Onze overtuiging is dat je een ander pas goed kunt helpen als het goed gaat met jou. In een vliegtuig doe je ook eerst je eigen zuurstofmasker op voordat je je naaste helpt.
We luisteren naar de ideeën van medewerkers en houden rekening met hun wensen. Zo passen we de dienstverlening tijdelijk aan op gewenste werktijden, bijvoorbeeld als een medewerker haar kind naar de crèche moet brengen. Zo delen medewerkers financieel mee in het jaarresultaat met een bonus. Zo beslissen de medewerkers met welk elektronisch patiëntendossiersysteem we werken. We bieden psychologische steun bij privéproblemen, een ontwikkelafdeling, een budgetcoach en 42 medewerkerswoningen. Verder kun je bij ons solliciteren zonder cv – een brief schrijven is vaak een drempel. Stuur gewoon je diploma en je hebt een gesprek. En we sluiten het jaar af met een feest in de Kuip. Maar het zit ook in de taal die we gebruiken: stafkantoor, medewerkers en Mens & Ontwikkeling in plaats van hoofdkantoor, personeel en HRM. Alles bij elkaar zorgt het voor meer werkplezier, je veilig en thuis voelen en jezelf kunnen zijn. We scoren veel hoger dan andere organisaties. Dat is een prestatie in deze tijd. Het verzuim en de uitstroom is minder hoog dan het was maar ondanks ‘de medewerker op 1 ‘ zijn die cijfers nog steeds te hoog. Het werk met ouderen blijft gewoon echt zwaar.”
Heidi Sprekelmeyer, projectleider van stichting Werk&Mantelzorg:
“Werk&Mantelzorg zet zich in voor werkgevers en organisaties die mantelzorgvriendelijk willen werken. Want mantelzorgvriendelijke werkgevers zorgen niet alleen goed voor hun grootste kapitaal: de eigen medewerkers, maar bereiden zich ook voor op de toekomst en de veranderende arbeidsmarkt. Werk&Mantelzorg is in 2005 opgericht door MantelzorgNL en Qidos. Zij bundelden de krachten om zich in te zetten voor het maatschappelijke vraagstuk: Hoe maken we de combinatie tussen werk en mantelzorg mogelijk? Het is vaak een spagaat tussen werk en zorg. We willen werkgevers in beweging krijgen en faciliteiten. Ga in gesprek, maak mantelzorg bespreekbaar en zorg voor flexibiliteit.”
Meer informatie en praktische tools staan op: www.werkenmantelzorg.nl
Floris Vervat, sociaal ondernemer met Senior Service, een landelijke aanvullende mantelzorgorganisatie:
“Wij bieden organisaties een mantelzorger van de zaak. Bij ons kun je als werkgever thuishulp inhuren om de mantelzorgtaken van jouw werknemers op te vangen. Door bijvoorbeeld twee dagen een mantelzorger van de zaak in te zetten, geef je de werknemer thuis wat verlichting waardoor hij/zij niet omvalt. Deze oplossing zorgt voor jou als werkgever voor minder uitval en verzuim. De investering is tien procent van het bedrag dat je anders kwijt bent aan verzuim.”
Meer informatie staat op www.seniorservice.nl/mantelzorger-van-de-zaak