“Duidelijkheid is het allerbelangrijkst. De theaters zijn uitgestorven, dat doet ontzettend veel pijn. Maar iedereen staat te trappelen om weer te beginnen. Wat houdt de anderhalve-meter-economie in voor ons?” Lidy klein Gunnewiek, zakelijk directeur van Het Nationaal Theater in Den Haag en lid van VNO-NCW Den Haag, kijkt reikhalzend uit naar richtlijnen van de overheid waardoor de culturele sector weer plannen kan maken voor de toekomst.
Tekst: Pieter van der Meulen
“Juist in deze tijd maakt iedereen voortdurend gebruik van cultuur. Waar zouden we zijn zonder Netflix, boeken, muziek, noem maar op. De culturele sector is al te lang een ondergeschoven kindje.” Op het slechtst denkbare moment moest ook Het Nationaal Theater in Den Haag de deuren sluiten. Twee dagen voor de première van Trojan Wars, een grote eigen productie met een enorme cast waarmee door het hele land gespeeld zou worden, kondigde het kabinet de maatregelen af. “Alles was uitverkocht. Deze maanden zijn sowieso de beste van het jaar. Begin mei start normaliter ook de kaartverkoop voor het seizoen ’20-’21. Maar dat heeft nu geen zin omdat we nog geen idee hebben hoe dat nieuwe seizoen er uit gaat zien.”
‘Hoe ziet toneel eruit als je afstand van elkaar moet houden?’
Toneel op anderhalve meter“De culturele sector telt zo’n 300.000 banen, dat is veel meer dan bijvoorbeeld de volledige landbouw. We zijn heel blij met de extra driehonderd miljoen die minister Van Engelshoven beschikbaar heeft gesteld, maar het is evident dat het niet genoeg is. Kunsten ’92, de belangenvereniging voor Kunst, Cultuur en Erfgoed, heeft uitgerekend dat de schade die de sector tot 1 juni oploopt meer dan het drievoudige bedraagt. Met anderhalve meter afstand houdt de Koninklijke Schouwburg iets van honderddertig zitplaatsen over. Daarmee zal de reguliere programmering niet rendabel zijn. Wij ontwikkelen nu alternatieve plannen om, zodra we weer van start mogen, ons publiek weer te laten genieten van live theater. We gaan schaalbare programma’s maken, voor verschillende hoeveelheden publiek. En wellicht presenteren we meerdere kortere programma’s per dag om zoveel mogelijk publiek te kunnen bedienen. En ook al is dat niet rendabel, wij hebben een publieke functie en die maken we graag zo snel mogelijk weer waar.” ‘Het is ondenkbaar dat Het Nationaal Theater niet meer bestaat’
Onschatbare waarde“Wij zijn vooral geholpen als de politiek duidelijk maakt wat en wanneer we wél mogen. In eerdere persconferenties werd aangegeven dat we tot 1 juni niks konden toen, later werd verteld dat op 28 april mogelijk toch een nieuwe situatie komt. Op veranderende informatie kunnen wij onze plannen niet afstemmen. We hebben perspectief nodig, dan kunnen we doelgericht plannen maken. Financieel wordt het een ontzettend zware tijd. De NOW-regeling is gebaseerd op omzetverlies. Omdat dit de beste tijd van het jaar is, is deze regeling ontoereikend. Het houdt namelijk geen rekening met de seizoensinvloed. Wij komen in aanmerking voor 41 procent compensatie van de personeelskosten, waarmee dus nog steeds 59% betaald moet worden . De gemeente Den Haag heeft aangegeven het belang van cultuur in te zien maar heeft nog geen specifieke steun toegezegd. Wij zouden er bij gebaat zijn als de huur wordt kwijtgescholden, dat zou wat lucht geven. Wij zitten in de haarvaten van Den Haag en hebben grote betekenis voor de stad en inwoners. We betrekken scholen bij onze activiteiten, hebben programma’s met bewoners uit alle wijken en inclusiviteit is altijd een uitgangspunt. Het is ondenkbaar dat Het Nationaal Theater niet meer bestaat. Voor de economie en het vestigingsklimaat is cultuur van onschatbare waarde.”
Lees meer over Het Nationaal Theater