“In het verleden richtten de verkopers van het Canadese ICT-bedrijf Cognos (tegenwoordig onderdeel van IBM) zich op grote klanten: de ‘Unilevers’ van deze wereld. Bij hen waren immers de grote, prestigieuze deals binnen te halen. Maar het risico dat er helemaal geen deal kwam, was ook heel groot. Vaak werkten deze verkopers met geknepen billen naar het einde van het financiële jaar toe omdat ze hun jaartarget waarschijnlijk niet zouden halen.
Totdat op een dag een accountmanager werd aangenomen die op bezoek ging bij kleine bedrijven en instellingen. Hij werd spottend ‘de stofzuiger’ of ‘kruimeldief’ genoemd. Hij tikte echter de ene na de andere kleine order binnen en haalde fluitend zijn target. Oftewel: hij richtte zich op de meerderheid.”
Kloven
Peter ten Wolde (51) werkte vanaf 1996 acht jaar voor Cognos. Na een carrière in de managementinformatievoorziening begon hij in 2006 voor zichzelf en werd al vrij snel ambassadeur van het gedachtegoed Factfulness. Aan de hand van een voorbeeld uit eigen ervaring heeft hij alvast de eerste van de tien principes van Factfulness uitgelegd. (Kijk voor alle principes op pagina 18). “We richten ons op de uitzonderingen”, licht hij nader toe. Laat ik de lezer een vraag stellen: is het aantal mensen dat voor minder dan 2 dollar per dag moet rondkomen – die dus in extreme armoede leven – de laatste jaren toe- of afgenomen? … Maar liefst 81 procent van de Nederlanders denkt dat het aantal toegenomen of gelijk gebleven is. Dat komt omdat we in de media de uitzonderingen zien. Aangrijpende televisiebeelden van de hongersnood in Zuid-Soedan bijvoorbeeld. Een ernstige situatie natuurlijk, maar een uitzondering. Het zorgt voor een verkeerd inzicht in de stand van zaken van de wereld.” Het aantal mensen dat honger lijdt is de afgelopen decennia flink afgenomen (zie grafiek op pagina 17). Wel maakte in november het Rode Kruis bekend dat dit aantal weer licht stijgt.
14 miljoen hits
De video ‘The Best Stats You’ve Ever Seen’ heeft meer dan 14 miljoen hits. Rosling, een Zweedse professor in geneeskunde en statistiek, laat erin zien dat de wereld een enorme vooruitgang doormaakt. Hij stichtte samen met zijn zoon Ola Rosling en zijn schoondochter Anna Rosling Rönnlund de Gapminder Foundation waar mensen kosteloos statistische gegevens over de ontwikkelingen en trends in de wereld kunnen vinden, vaak samengevat in aansprekende interactieve grafieken. Het doel is de promotie van een wereldvisie gebaseerd op feiten. Rosling is in 2017 overleden, maar zoon en schoondochter zetten zijn werk met passie voort. Ten Wolde heeft Ola Rosling drie keer mogen ontmoeten en verspreidt het gedachtegoed in Nederland door lezingen, workshops en advies op maat te geven.
Betrouwbaar
Voor Ten Wolde is het zonneklaar dat ook ondernemers baat hebben bij de 10 principes van Factfulness (zie pagina 18). “Er zijn instituten in de wereld die goed onderzoek doen en met betrouwbare cijfers komen. Hans Rosling deed onderzoek naar de internationale gezondheid aan het gerenommeerde Karolinska Institutet. Hij adviseerde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en Unicef bijvoorbeeld bij hun beleidsvorming. De VN, de Wereldbank, het IMF, dat zijn ook betrouwbare instituten. Als het IMF voorspelt dat de grootste economische groei gaat plaats vinden in zes Afrikaanse en drie Aziatische landen dan weet je wat je als ondernemer te doen staat. Een groei van 3 tot 6 procent, dat gaan we hier in de huidige hoge-inkomenslanden (het ‘Westen’) niet meer meemaken.”
Energie
Ten Wolde is ervan overtuigd dat als je de juiste feiten en cijfers verzameld en ze volgens de 10 principes inzet er positieve energie vrijkomt. “Ondernemers zullen nog creatiever en oplossingsgerichter worden. Neem eens een kijkje op www.gapminder.org en doe de gapminder test. Je zal schrikken hoe onterecht somber je beeld van de wereld is. Kijk je op basis van feiten naar die wereld dan kun je de uitdagingen beter aan en ben je in staat effectief beleid voor de lange termijn te ontwikkelen.”
Peter ten Wolde gaf op 5 november een lezing Factfulness voor de leden van VNO-NCW West. De lezing was het laatste deel van een drieluik.
Meer info: www.vno-ncwwest.nl/delft
De tien principes van Factfulness
Wie feiten verzamelt, analyseert en inzet volgens de tien principes van professor Hans Rosling, zal succesvoller zijn, is de stellige overtuiging van Peter ten Wolde. Dat geldt in het bijzonder voor ondernemers die hun bedrijfsstrategie richten op continuïteit en groei op de lange termijn.