Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Lobby  >  Duurzaamheid  >  Energiebesparing

Skip Navigation LinksEnergiebesparing

Informatieplicht Energiebesparing
Meld je energieverbruik

Rapporteer alle energiebesparende maatregelen die je hebt uitgevoerd. De Informatieplicht Energiebesparing geldt voor alle bedrijven die jaarlijks 50.000 kWh of 25.000 m³ aardgas verbruiken. Valt jouw bedrijf in die categorie? Dan moet je in het eLoket van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland jouw maatregelen doorgeven.
De Energieplicht:

  • heeft als doel MKB-bedrijven bewuster te maken van energieverbruik;
  • kan vaak al worden behaald met simpele maatregelen, die zich binnen vijf jaar terugverdienen;
  • wordt gemakkelijker gemaakt voor bedrijven door de Erkende Maatregelenlijst (EML)​, waarin voor negentien bedrijfstakken erkende maatregelen te vinden zijn.​

 

 
Ik vind dit standpunt...




 

Bekijk de filmpjes van onze ambassadeurs Energiebesparing:

Menno Rubbens, directeur
van cepezedprojects: ​​​
190618 Menno Rubbens - Informatieplicht Energiebesparing.jpg ​​Inge van Weert, general manager
QO Amsterdam:
Projectleider Martin Kloet (VNO-NCW) legt uit:
Thumb Martin Kloet.jpg
​Norbert van Schie, directeur Drukkerij de Bij:
Henk Markerink, directeur
van de Johan Cruijff Arena:
190618 Henk Markerink Just do it.jpg​​Dit betekent de Informatieplicht voor jouw bedrijf:
QO Amsterdam Thumb.jpg​​Thumbnail Norbert van Schie.jpg
Thumbnail Informatieplicht.jpg​​

 190325 Banner Watt.jpg

 Watt is de informatieplicht.jpg  Watt betekent het voor mijn bedrijf.jpgWatt moet ik ermee 222.jpg

​​Dit jaar gaat de Informatieplicht Energiebesparing in. Dat houdt in dat uiterlijk op 1 juli 2019 zo’n 125.000 bedrijven en organisaties wettelijk verplicht zijn om in het eLoket van RVO te rapporteren welke energiebesparende maatregelen zij genomen hebben.

Wattjemoetweten
VNO-NCW en MKB-Nederland willen ondernemers ondersteunen en op de hoogte brengen van deze nieuwe verplichting. Daarom zetten zij in samenwerking met 55 partners de WATTjemoetweten.nl​ campagne op. Op de website kunnen ondernemers achterhalen of zij moeten voldoen aan de informatieplicht en zoja, hoe ze dat kunnen doen.

Ambassadeurs
Vanuit VNO-NCW West treden leden op als ambassadeurs en geven advies over energiebesparing. Met de juiste maatregelen levert het besparen van energie juist geld op en kan je het gebruiken als de volgende stap te zetten als ondernemer. Op deze pagina vind je artikelen, praktische tips en vlogs van onze ambassadeurs. 

Lobbynieuws
'Gebouw als machine'

​“Onze drive om duurzame gebouwen te maken is een stuk ouder dan de huidige duurzaamheidsdiscussie. Veertig jaar geleden waren wij al bezig met slimmer omgaan met bronnen. Toen heette dat gewoon mooi, licht, praktisch en efficiënt.”

lees meer
Donderdag 31 Oktober 2019

​“Onze drive om duurzame gebouwen te maken is een stuk ouder dan de huidige duurzaamheidsdiscussie. Veertig jaar geleden waren wij al bezig met slimmer omgaan met bronnen. Toen heette dat nog geen duurzaamheid, maar gewoon mooi, licht, praktisch en efficiënt.” Menno Rubbens is directeur van Cepezedprojects, een projectontwikkelaar die onder het label cepezed gebouwen ontwikkelt, ontwerpt en bouwt.

Bij alle projecten van Cepezed is de toepassing van geïntegreerde en commercieel interessante energieconcepten een van de belangrijkste uitgangspunten. “De bouwindustrie in Nederland is nog behoorlijk traditioneel. Het gaat met modder, klei en beton en dan alles op de bouwplaats in elkaar gieten. Deze methode levert stevige gebouwen op, maar als ze er eenmaal staan, kun je niet zoveel meer doen. Wanneer gebouwen hun functie verliezen, kun je ze nauwelijks aanpassen, zodat ze niet weer ergens anders voor te gebruiken zijn of aan andere eisen kunnen voldoen. Wij werken met een zogenaamde kit-of-parts. Bouwen met onderdelen die je ter  plekke in elkaar zet, een slimme bouwdoos of bouwsysteem, waardoor je het gebouw efficiënter en sneller kunt bouwen. Maar een belangrijker voordeel als het gaat om duurzaamheid: gedurende de levensduur van een gebouw kun je veel makkelijker aanpassingen doen.”

Efficiëntie
“We benaderen een gebouw als een soort machine, die je zo efficiënt mogelijk vorm wil geven en wat ons betreft ook zo esthetisch mogelijk. We bouwen altijd vanuit het oogpunt van de klant, dus het begint met een zo efficiënt mogelijke bedrijfsvoering en een gebouw dat het proces van het bedrijf optimaal ondersteunt. Juist met het oog op efficiënte bedrijfsvoering is duurzaamheid een interessant perspectief voor ondernemers. Als je gaat nadenken over huisvesting, of dat nou nieuwbouw of verbouw is, kan je het best in een heel vroege fase nadenken over energiesystemen. Hoe kan je verwarmen? Hoe kan je koelen? Haal je warmte uit de lucht, uit de grond, werk je met warmtepompen? Allemaal beslissingen die je in vroegtijdig stadium moet nemen om zo efficiënt mogelijk te zijn.”

“Eigenlijk is het gek dat energiebesparing verplicht moet worden, want het is heel logisch en levert ontzettend veel op. Op het gebied van duurzaamheid hoor je veel dat bedrijven meteen de meest duurzame maatregelen moeten nemen en direct koploper moeten worden. Dat schrikt af. Met een paar kleine aandachtspunten kun je al heel veel bereiken.

Simpele dingen
Bij de campagne voor de Informatieplicht Energiebesparing komt goed naar voren dat er heel simpele dingen zijn die je vrijwel meteen kan implementeren. Denk bijvoorbeeld aan je verlichting; zorg dat het led is. Of aanwezigheidsdetectie en het regelen van de verwarming per ruimte. Redelijk eenvoudige zaken die je bij elke verbouwing gemakkelijk kan inpassen. Ik zie deze campagne als deel van een groter bewustwordingsproces rondom de mogelijkheden die duurzaamheid, energiebesparing en circulariteit bieden. Uiteindelijk past het precies in het straatje van de ondernemer; met efficiënte, doelgerichte en slimme middelen en energie maximale resultaten behalen.”

Lees de special​ in magazine West. 
Bekijk de video van Menno Rubbens

Lobbynieuws
'Het is ons verdienmodel geworden'

​“Als wij niet voor de duurzame weg hadden gekozen, weet ik niet of we nog zouden bestaan.” Voor Drukkerij de Bij is duurzaamheid inmiddels vanzelfsprekend, maar eigenlijk zijn ze er per toeval mee begonnen, vertelt directeur Norbert van Schie. 

lees meer
Dinsdag 15 Oktober 2019
“Als wij niet voor de duurzame weg hadden gekozen, weet ik niet of we nog zouden bestaan.” Voor Drukkerij de Bij is duurzaamheid inmiddels vanzelfsprekend, maar eigenlijk zijn ze er per toeval mee begonnen, vertelt directeur Norbert van Schie. 

Tekst: Pieter van der Meulen

Over de vraag of het nog duurzamer kan bij Drukkerij de Bij moet Norbert van Schie even nadenken. Sinds in 2007 de lampen zijn vervangen is het balletje gaan rollen, eigenlijk bij toeval. “Sindsdien hebben we bij alle investeringen gekeken hoe we het zo duurzaam mogelijk kunnen insteken. De vervanging van de lampen bespaart veertig procent van ons energieverbruik en we hebben ze binnen anderhalf jaar terugverdiend. Dat heeft toch wel mijn ogen geopend. Je kan door investeringen net anders in te steken hetzelfde blijven doen, geld besparen en bijdragen aan een duurzame wereld. Het is eigenlijk ons verdienmodel geworden, hiermee onderscheiden we ons. Ik kan wel zeggen dat als we dit niet hadden gedaan, het heel lastig voor ons was geweest, zoals dat voor veel drukkerijen het geval is.”

Duurzaamste ter wereld
"Wij bestaan al ruim 93 jaar. Van een klassieke zijn wij omgebouw tot een hele duurzame drukkerij. Daarmee hebben we zelfs meerdere prijzen mee gewonnen. In 2012 werden we verkozen tot duurzaamste bedrijf, niet eens specifiek  de drukkerij , van stadsdeel Sloterdijk verkozen. Over heel Amsterdam zijn we dat jaar derde geworden.” Het bleek pas het begin van de erkenning, want in 2016 benoemde Kodak  het bedrijf tot groenste drukkerij ter wereld. Van Schie blijft nuchter onder de uitverkiezing. “Het is ontzettend moeilijk om te bepalen wie de duurzaamste is. In het geval van de wedstrijd van Kodak ging het om het invullen van een vragenlijst. Daar kwamen wij als nummer 1 bovendrijven. Natuurlijk is dat mooi, maar duurzaamheid is voor ons geen wedstrijd. Wij willen met onze activiteiten zo min mogelijk druk leggen op de leefomgeving.”​

Gemeenschappelijk doel 
“Mijn ouders hadden een veehouderij dus vanaf mijn vroege jeugd ben ik met de natuur bezig geweest. Zorg dragen voor de omgeving, daar denk je niet over na, dat doe je gewoon. Pas als je ziet waar het mis gaat, gaat duurzaamheid opvallen en ga je het bijzonder vinden. Vanuit zakelijk oogpunt is het ook gewoon verstandig. Niet alle leveren besparingen geld op, je kunt je klanten meer bieden dan alleen een mooi product. Ondernemers die zich samen inzetten voor een betere wereld helpen elkaar. Het gemeenschappelijk doel om samen voor een gezonde aardbol te gaan is veel waard. Alleen op prijs concurreren is verleden tijd.”
 
Extra werk
“Ieder jaar laten we een milieu- audit doen om te kijken waar nog winst kan worden behaald. Ons dak ligt vol met zonnepanelen, we hebben de drukpersen en andere machines vervangen en zijn eigenlijk wel zo’n beetje klaar. Je blijft schaven en de puntjes op de i zetten, maar in grote lijnen kunnen we weinig meer te veranderen. Als ik kijk ten opzichte van tien jaar geleden besparen we ontzettend op deveel kosten. De Informatieplicht Energiebesparing zorgt dat alle bedrijven naar hun energieverbruik moeten kijken, dat vind ik een goede zaak. In eerste instantie had ik wel mijn bedenkingen, het is toch weer extra werk. Als ondernemer zit je helemaal niet te wachten op een extra taak en om alles uit te zoeken en door te geven, komt toch bovenop de gebruikelijke werkzaamheden. Maar je kan het ook omdraaien en zeggen dat het een perfecte manier is om te laten zien dat je goed bezig bent. En als het bedrijven een extra duwtje geeft om aan de slag te gaan, vind ik dat alleen maar goed. Ik zou adviseren te beginnen met kleine ingrepen, zoals wij met de lampen zijn begonnen. Door het laaghangend fruit aan te pakken, wordt op een eenvoudige manier duidelijk wat er allemaal mogelijk is en wat het oplevert. Te vaak hoor ik ondernemers zeggen dat het niet uitkomt en dat ze over een paar jaar wel gaan kijken wat ze kunnen doen. Dan komt het er niet van. Begin gewoon met simpele ingrepen, dan zie je snel genoeg dat je bedrijf er voordeel van heeft.” 

Bekijk hier​ de film over energiebesparing bij Drukkerij de Bij. 

Lees hier meer over Drukkerij de Bij
Lees hier​ meer over de Informatieplicht Energiebesparing
Lobbynieuws
Luxe én duurzaam

​Bij het QO in Amsterdam gaat luxe hand in hand met duurzaamheid. Het idee dat iets goeds doen voor het milieu betekent dat je je gemakken moet inleveren, wordt door het hotel vakkundig ontkracht. Sommige gasten hebben het niet eens door." 

lees meer
Vrijdag 27 September 2019

Bij het QO in Amsterdam gaat luxe hand in hand met duurzaamheid. Het idee dat iets goeds doen voor het milieu betekent dat je je gemakken moet inleveren, wordt door het hotel vakkundig ontkracht. "​Sommige gasten hebben het niet eens door." 

Tekst: Pieter van der Meulen 

In het voorjaar van 2018 opent het QO de deuren met een onvermijdelijk spetterende introductie in de buurt. Het gebouw heeft een hippe, moderne uitstraling en alle publieke lagen zijn vrij toegankelijk, waardoor iedereen uit de buurt kan binnenlopen om onder meer een drankje te doen of om te ontspannen in de lounge.

Maar op het gebied van duurzaamheid is het QO echt onderscheidend. “Van het papieren bandje om de slippers tot het zelf bottelen van het water op de hotelkamers, in alles willen we duurzaam zijn,” vertelt Inge van Weert, General Manager bij het QO. Op het eerste gezicht valt het niet direct op, maar voor vrijwel elk aspect van het hotel is een slimme, groene oplossing verzonnen. Zonder dat het ten koste gaat van de uitstraling of kwaliteit. En het blijft niet slechts beperkt tot de details. "Dit gebouw is vernieuwend op allerlei vlakken, maar de 'levende gevel' is toch wel een echte blikvanger. De gevel van het hotel reageert op de weersomstandigheden en aanwezigheid van de gasten. Grote delen van de dag zijn hotelgasten niet op hun kamer. Dan beheersen de panelen zichzelf om het klimaat in de kamer neutraal te houden. Dat betekent dat de ‘levende gevel’ ervoor zorgt dat warmte in de winter binnen blijft en in de zomer de kamers juist koel kunnen blijven zonder airconditioning. Hiermee besparen we veel energie en het ziet er ook nog eens futuristisch en luxe uit. Precies de kenmerken waarvoor het QO staat.” 

Zero-waste ambitie
De gevel is natuurlijk een blikvanger, maar het gaat bij het QO niet om uiterlijk vertoon. Veel duurzame oplossingen zijn vrijwel onzichtbaar, maar leveren tegelijkertijd een belangrijke bijdrage aan de groene ambities van het hotel. “Het tapijt is gemaakt van gerecyclede visnetten en we maken gebruik van een grijswatersysteem. Dat houdt in dat douche-, bad- en wasbakwater wordt opgevangen en gefilterd, om daar vervolgens het toilet mee door te spoelen. De maatregelen vallen niet op en dat is ook de bedoeling. We willen niet dat de duurzame keuzes afdoen aan het comfort dat mensen gewend zijn.” Voor koeling en verwarming wordt gebruik gemaakt van ondergrondse warmte-koude-opslag en in de keuken wordt gewerkt met eigen kratten. Op elk vlak wordt gekeken hoe de impact op het milieu zoveel mogelijk beperkt kan worden. “Wij hebben een zero-waste ambitie,” vervolgt Van Weert. “Dat begint met zo min mogelijk afval binnenhalen. Wat niet door de binnenkomt, hoeft ook niet naar buiten. We vragen dan ook aan iedere leverancier of partner of ze weten waar hun product vandaan komt. Daarbij stellen we altijd de vraag: 'wat gebeurt aan het einde van de productcyclus, waar gaat het afval heen?' Het best zou zijn als we als hoteliers gezamenlijk optrekken en tegen leveranciers kunnen zeggen: 'Nee, we willen dat plastic er niet meer omheen'. Als horeca kunnen we op die manier pionieren en een zichtbare impact maken in de samenleving."

Zelfvoorzienend 
De inspanningen rondom het QO zijn niet onopgemerkt gebleven. Het leverde de hoogste score in het internationale duurzaamheidssysteem LEED (Leadership in Energy en Environmental Desgin) op: platinum. "We hebben bij de bouw materialen gebruikt uit de voormalige Shell toren, het gebouw dat nu bekend is als de A’DAM. We maken gebruik van koolzaadolie als brandstof voor onze systemen, dus zijn helemaal van de fossiele middelen af. Waar we ook echt trots op zijn, is de hightech kas op het dak. Daar worden groenten en kruiden gekweekt, zodat we voor een belangrijk deel zelfvoorzienend zijn.”

Duurzaam aanmoedigen 
"De Informatieplicht dwingt organisaties na te denken over energiebesparing, dat is een goede zaak. Wel moet er oog blijven voor ondernemers die minder goed in staat zijn de maatregelen direct door te voeren. Ondernemers hebben al behoorlijk veel op hun bordje. Ik pleit ervoor vooral grote vervuilers meer te belasten. In een systeem waar de vervuiler betaalt, wordt duurzaamheid echt aangemoedigd."

Bekijk de video​ ​
Lees meer over het QO
Lees meer over de Informatieplicht Energiebesparing ​

 
Lobbypunten