Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Lobby  >  Duurzaamheid  >  Energiebesparing

Skip Navigation LinksEnergiebesparing

Informatieplicht Energiebesparing
Meld je energieverbruik

Rapporteer alle energiebesparende maatregelen die je hebt uitgevoerd. De Informatieplicht Energiebesparing geldt voor alle bedrijven die jaarlijks 50.000 kWh of 25.000 m³ aardgas verbruiken. Valt jouw bedrijf in die categorie? Dan moet je in het eLoket van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland jouw maatregelen doorgeven.
De Energieplicht:

  • heeft als doel MKB-bedrijven bewuster te maken van energieverbruik;
  • kan vaak al worden behaald met simpele maatregelen, die zich binnen vijf jaar terugverdienen;
  • wordt gemakkelijker gemaakt voor bedrijven door de Erkende Maatregelenlijst (EML)​, waarin voor negentien bedrijfstakken erkende maatregelen te vinden zijn.​

 

 
Ik vind dit standpunt...




 

Bekijk de filmpjes van onze ambassadeurs Energiebesparing:

Menno Rubbens, directeur
van cepezedprojects: ​​​
190618 Menno Rubbens - Informatieplicht Energiebesparing.jpg ​​Inge van Weert, general manager
QO Amsterdam:
Projectleider Martin Kloet (VNO-NCW) legt uit:
Thumb Martin Kloet.jpg
​Norbert van Schie, directeur Drukkerij de Bij:
Henk Markerink, directeur
van de Johan Cruijff Arena:
190618 Henk Markerink Just do it.jpg​​Dit betekent de Informatieplicht voor jouw bedrijf:
QO Amsterdam Thumb.jpg​​Thumbnail Norbert van Schie.jpg
Thumbnail Informatieplicht.jpg​​

 190325 Banner Watt.jpg

 Watt is de informatieplicht.jpg  Watt betekent het voor mijn bedrijf.jpgWatt moet ik ermee 222.jpg

​​Dit jaar gaat de Informatieplicht Energiebesparing in. Dat houdt in dat uiterlijk op 1 juli 2019 zo’n 125.000 bedrijven en organisaties wettelijk verplicht zijn om in het eLoket van RVO te rapporteren welke energiebesparende maatregelen zij genomen hebben.

Wattjemoetweten
VNO-NCW en MKB-Nederland willen ondernemers ondersteunen en op de hoogte brengen van deze nieuwe verplichting. Daarom zetten zij in samenwerking met 55 partners de WATTjemoetweten.nl​ campagne op. Op de website kunnen ondernemers achterhalen of zij moeten voldoen aan de informatieplicht en zoja, hoe ze dat kunnen doen.

Ambassadeurs
Vanuit VNO-NCW West treden leden op als ambassadeurs en geven advies over energiebesparing. Met de juiste maatregelen levert het besparen van energie juist geld op en kan je het gebruiken als de volgende stap te zetten als ondernemer. Op deze pagina vind je artikelen, praktische tips en vlogs van onze ambassadeurs. 

Lobbynieuws
Allez! Op naar de top

​​Leden van VNO-NCW West investeren volop in circulaire businesscases en energietransitie. De klim naar de top is een pittige tocht vol obstakels. Deze cartoon toont hoe VNO-NCW West haar leden daarbij ondersteunt. 

lees meer
Dinsdag 10 Maart 2020

​​​Leden van VNO-NCW West investeren volop in circulaire businesscases en energietransitie. De klim naar de top is een pittige tocht vol obstakels. Deze cartoon toont hoe VNO-NCW West haar leden daarbij ondersteunt. ​

Lobbynieuws
Barrières bij duurzaam aanbesteden

​‘Wij hebben een nét iets ander product dan waarom wordt gevraagd. Innovatiever, maar de overheid vraagt in tenders naar diensten en producten die zij altijd al krijgen.’​ Uit een enquête blijkt dat Groene Groeiers tegen barrières aanlopen bij duurzaam aanbesteden.

lees meer
Vrijdag 6 Maart 2020

​​‘Wij hebben een nét iets ander product dan waarom wordt gevraagd. Innovatiever, maar de overheid vraagt in tenders naar diensten en producten die zij altijd al krijgen.’​ Uit een enquête blijkt dat Groene Groeiers tegen barrières aanlopen bij duurzaam aanbesteden. 
Lees de resultaten.

Lobbynieuws
Duurzaam leveren in Den Haag

​Om Den Haag ook in de toekomst schoon en leefbaar te houden, moet de binnenstad in 2025 emissievrij zijn. Logistieke hubs voor op- en overslag aan de rand van de stad kunnen daarbij uitkomst bieden. “Laten we zorgen dat ‘Den Haag op slot’ niet alleen een kreet wordt, maar werkelijkheid.”

lees meer
Vrijdag 20 December 2019

Om Den Haag ook in de toekomst schoon en leefbaar te houden, moet de binnenstad in 2025 emissievrij zijn. Logistieke hubs voor op- en overslag aan de rand van de stad kunnen daarbij uitkomst bieden. Maar hoewel in 2020 de implementatiefase van deze hubs van start gaat, zijn er nog wel wat hordes te nemen. “Laten we zorgen dat ‘Den Haag op slot’ niet alleen een kreet wordt, maar werkelijkheid.”

Door Jelle van der Meulen

Dankzij logistieke hubs kan het verkeer in de Haagse binnenstad met maar liefst tachtig procent afnemen. Door met elektrische voertuigen het laatste deel van het goederentransport naar de binnenstad over te nemen én door efficiëntere organisatie wordt bovendien niet alleen de CO2-uitstoot gereduceerd, ook wordt de binnenstad veiliger. “Deze vorm van stadsdistributie is al jaren in opkomst,” weet Robert Medenblik, oprichter van de logistieke hub Hubbel-Lastmile. “Maar pas sinds vorig jaar zijn er echt stappen gezet om het van de grond te krijgen.”

'Wij willen de best bereikbare stad van Nederland worden'

Puzzelen met meerdere spelers
Momenteel werken de hubs hard om de kinderziektes uit het project te verhelpen. De logistiek is het probleem niet, zegt Medenblik. “Vooral de beschikbaarheid en laadinfrastructuur van elektrische voertuigen moet echt nog een vlucht nemen. Dat is een thema dat de komende jaren erg belangrijk wordt.”

De grootste uitdaging ligt echter in het meekrijgen van alle partijen. “Het gaat om het laatste stukje transport, dat wij in feite binnen de keten plaatsen,” legt Medenblik uit. “Verschillende partijen – leveranciers, distributeurs, afnemers – moeten aanpassingen doen. Dat vergt tijd, aandacht, maar bovenal samenwerking. Die samenwerking geldt ook voor hubs onderling; als we de good practices en bad practices delen, leren we van elkaar.”

Jaap Kooistra, commercieel manager bij logistieke hub Djinny Logistiek/Simply Mile Den Haag, beaamt dat samenwerking essentieel is om het project te laten slagen. “Momenteel zijn wij een soort ketenregisseur,” legt Kooistra uit. “Om zo min mogelijk ritten naar de binnenstad te maken, moet er veel contact zijn tussen ons, de leveranciers en de afnemers. Samen moet je vervolgens kijken naar vaste levermomenten. Dat is nog wel een puzzel.” Robert Medenblik ervaart hetzelfde en benoemt bovendien een extra uitdaging. “De ICT is bij zo’n project ook van levensbelang,” legt hij uit. “Uiteindelijk moet er een ICT-platform komen waarin alle aanvragen online kunnen worden ingevoerd en je vervolgens output krijgt met de perfecte route. En vervolgens moet ook de route terug naar de hub iets opleveren.”

Extra zetje
Om ook de retourstroom duurzaam te maken, heeft Djinny Logistiek daarom een heuse afvalstraat ingericht. Zo kunnen de voertuigen vol de stad in rijden, maar ook vol terug, waarbij het ook een deel van de afvalverwerking op zich neemt.

'Bedrijven moeten hier nu al mee bezig zijn, ook al lijkt 2025 nog ver weg'

Kooistra is positief gestemd over de ontwikkeling van de logistieke hubs, maar denkt dat de gemeente nog wel een extra zetje kan geven. “Wij duwen het in de juiste richting, maar het moet ook gefaciliteerd worden. Alles moet klaar staan.”

Medenblik denkt dat het hele proces nog sneller zou mogen verlopen. “Bedrijven moeten hier nu al mee bezig zijn, ook al lijkt 2025 nog ver weg. Inkopers en facilitaire afdelingen moeten bijvoorbeeld nu al rekening houden met distributie door elektrische voertuigen. De regels en milieuzones komen eraan. Als we ermee aan de slag gaan en de prioriteit ervan inzien, is een emissievrije binnenstad in 2025 absoluut haalbaar.”

‘Daar gaan we voor!’
Djinny is onderdeel van de APC Groep, waarvan André van Herk directeur is. In samenwerking met verschillende partijen, waaronder de Gemeente Den Haag en VNO-NCW, worden stappen gezet naar de ‘binnenstad van de toekomst’. “Wij willen de best bereikbare stad van Nederland worden. Daar gaan we allemaal voor. De voordelen voor alle partijen zijn talrijk. Simpel gesteld gaat het om combineren en daardoor efficiëntere logistiek. Dat werkt door op verschillende niveaus, denk aan duurzaamheid, leefbaarheid, maar het is ook gewoon goedkoper. Door de hub gaat geen enkele leverancier meer de stad in, waardoor veel vervoersbewegingen wegvallen. Dat scheelt natuurlijk ook weer CO2-uitstoot. Minder uitstoot en minder overlast voor bewoners. Daarom ook die afvalstraat. Een prachtig voorbeeld van bundeling van de krachten en samenwerking tussen partijen die echt wat aan elkaar kunnen hebben.” 


Lees meer over de mobiliteitsnetwerken van VNO-NCW West
 
Lobbypunten