Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Lobby  >  Duurzaamheid  >  Energiebesparing

Skip Navigation LinksEnergiebesparing

Informatieplicht Energiebesparing
Meld je energieverbruik

Rapporteer alle energiebesparende maatregelen die je hebt uitgevoerd. De Informatieplicht Energiebesparing geldt voor alle bedrijven die jaarlijks 50.000 kWh of 25.000 m³ aardgas verbruiken. Valt jouw bedrijf in die categorie? Dan moet je in het eLoket van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland jouw maatregelen doorgeven.
De Energieplicht:

  • heeft als doel MKB-bedrijven bewuster te maken van energieverbruik;
  • kan vaak al worden behaald met simpele maatregelen, die zich binnen vijf jaar terugverdienen;
  • wordt gemakkelijker gemaakt voor bedrijven door de Erkende Maatregelenlijst (EML)​, waarin voor negentien bedrijfstakken erkende maatregelen te vinden zijn.​

 

 
Ik vind dit standpunt...




 

Bekijk de filmpjes van onze ambassadeurs Energiebesparing:

Menno Rubbens, directeur
van cepezedprojects: ​​​
190618 Menno Rubbens - Informatieplicht Energiebesparing.jpg ​​Inge van Weert, general manager
QO Amsterdam:
Projectleider Martin Kloet (VNO-NCW) legt uit:
Thumb Martin Kloet.jpg
​Norbert van Schie, directeur Drukkerij de Bij:
Henk Markerink, directeur
van de Johan Cruijff Arena:
190618 Henk Markerink Just do it.jpg​​Dit betekent de Informatieplicht voor jouw bedrijf:
QO Amsterdam Thumb.jpg​​Thumbnail Norbert van Schie.jpg
Thumbnail Informatieplicht.jpg​​

 190325 Banner Watt.jpg

 Watt is de informatieplicht.jpg  Watt betekent het voor mijn bedrijf.jpgWatt moet ik ermee 222.jpg

​​Dit jaar gaat de Informatieplicht Energiebesparing in. Dat houdt in dat uiterlijk op 1 juli 2019 zo’n 125.000 bedrijven en organisaties wettelijk verplicht zijn om in het eLoket van RVO te rapporteren welke energiebesparende maatregelen zij genomen hebben.

Wattjemoetweten
VNO-NCW en MKB-Nederland willen ondernemers ondersteunen en op de hoogte brengen van deze nieuwe verplichting. Daarom zetten zij in samenwerking met 55 partners de WATTjemoetweten.nl​ campagne op. Op de website kunnen ondernemers achterhalen of zij moeten voldoen aan de informatieplicht en zoja, hoe ze dat kunnen doen.

Ambassadeurs
Vanuit VNO-NCW West treden leden op als ambassadeurs en geven advies over energiebesparing. Met de juiste maatregelen levert het besparen van energie juist geld op en kan je het gebruiken als de volgende stap te zetten als ondernemer. Op deze pagina vind je artikelen, praktische tips en vlogs van onze ambassadeurs. 

Lobbynieuws
Probeer gratis deelscooter
Probeer gratis een elektrische deelscooter van felyx, Check of GO Sharing. De elektrische deelscooter is een goed alternatief voor autoritten bij korte (zakelijke) ritten en wordt steeds populairder.  ​

lees meer
Dinsdag 22 September 2020

​Vanaf vandaag kunnen mensen in Den Haag, Rotterdam, Delft, Lansingerland, Schiedam, Vlaardingen, Hoek van Holland, Barendrecht, Alblasserdam en op Voorne-Putten gratis 45 minuten een elektrische deelscooter van felyx, Check of GO Sharing proberen. De 45 minuten kunnen in een rit worden gebruikt, maar bij felyx en GO Sharing mogen ze ook verdeeld worden over meerdere ritten. Aanmelden voor de actie kan via www.ways2go.nl. Het doel van de probeeractie is om mensen laagdrempelig te laten kennismaken met een deelscooter. De actie loopt tot medio december 2020 en is een initiatief van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland en De Verkeersonderneming, de partijen achter de campagne Ways2go. De actie wordt mede ondersteund door de gemeenten Den Haag en Rotterdam. 

Hoe werkt het?
Om mee te doen met de actie, dient iemand de app van de betreffende deelscooteraanbieder te downloaden. Vervolgens registreert diegene zich en kan men in het registratieproces de speciale actiecode van Ways2go toevoegen. Hoe die code verkregen kan worden is te vinden op www.ways2go.nl​. Let op dat de voorwaarden per deelscooteraanbieder iets kunnen verschillen.

Waarom deze probeeractie?
De deelscooteraanbieders felyx, Check en GO Sharing hebben voor deze actie de handen ineen geslagen met Ways2go. Het doel is om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met een elektrische deelscooter. De elektrische deelscooter is een goed alternatief voor autoritten bij korte (zakelijke) ritten en wordt steeds populairder.  

Over Ways2go
Ways2go is de campagne van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland en De Verkeersonderneming en heeft als doel (logistieke) werkgevers, werknemers en bewoners te verleiden tot het gebruik van duurzame vervoermiddelen. Daaraan zijn vele voordelen verbonden: een betere, schonere leefomgeving, minder files en vertragingen, minder stress en een betere vitaliteit. In de campagne Ways2go spelen vier karakters een rol: Daan, Emma, Otto en Nora. De meest duurzame reis is een reis die niet wordt gemaakt, wordt wel beweerd, daarom wordt op de website ook veel aandacht besteed aan thuiswerken.​​​

Lobbynieuws
'Waar liggen nieuwe kansen?'

​De coronacrisis betekende negentig procent omzetverlies voor Anita Veenendaal en haar bedrijf OneCircle. In samenwerking met andere ondernemers, mede door een geslaagde digitale bijeenkomst​ van VNO-NCW Noordwest-Holland, gaat het bedrijf nu actief de verspreiding van corona te lijf.

lees meer
Woensdag 24 Juni 2020
De coronacrisis betekende negentig procent omzetverlies voor Anita Veenendaal en haar bedrijf OneCircle. In samenwerking met andere ondernemers, mede door een geslaagde digitale meet-up van VNO-NCW Noordwest-Holland, gaat het bedrijf nu actief de verspreiding van corona te lijf.

Tekst: Pieter van der Meulen

Vijf fabrieken die lichtgewicht fusten leveren in meer dan negentig landen, ruim honderd werknemers en de afgelopen tien jaar een gemiddelde groei van veertig procent. OneCircle, voorheen bekend als Lightweight Containers, biedt met hun circulaire plastic fusten een duurzaam alternatief voor traditionele stalen fusten in de drankenindustrie. De nieuwe naam beschrijft het belangrijkste doel van het bedrijf: volledig circulaire verpakkingen die geen enkele milieu-impact hebben. In rap tempo veroverde het in Den Helder gevestigde familiebedrijf de wereld. En toen kwam corona.  

“Al in februari kregen we de eerste signalen uit China. Dat betekende ook de eerste terugval in omzet. Ondanks waarschuwingen dat het virus zich snel naar andere landen zou verspreiden, hebben we met de huidige situatie geen moment rekening gehouden. Blijkbaar zit je toch in een soort bubbel. Toen de overheidsmaatregelen in Nederland van kracht werden, gingen we uit van een omzetverlies van ongeveer 65 procent. In werkelijkheid is dat 90 procent geworden.”

‘Minder reizen past helemaal bij onze waarden’

“We hebben geprobeerd zo actief mogelijk te reageren. Gebruik maken van overheidssteun, kijken hoe te besparen binnen de flexibele schil. Onze meest interessante bezuiniging is op reizen. Geen van onze medewerkers reist meer de wereld over. We zien nu dat het prima lukt om relaties op te bouwen en te onderhouden met digitale middelen en eigenlijk past dat helemaal bij onze waarden. Duurzaamheid ligt aan de basis van OneCircle en een manier van werken waarbij we minder reizen, draagt daaraan bij. Dat is wel een eyeopener geweest.” 

Onderstaande afbeelding: Contactloze zuilen die desinfectiemiddel afgeven
Anita Veenendaal zuil.jpg

Nieuwe markten
“Toen het tekort aan desinfectiemiddel in de zorg ontstond, hebben DSM, Shell en verschillende bierbrouwers hun werkzaamheden aangepast en grote hoeveelheden geproduceerd. Door verpakkingen te leveren is OneCircle ook aangehaakt op die initiatieven. Bijkomend probleem is de evenredig grote toename van het gebruik van flessen, pompen en bekertjes. Zeker bij grootverbruikers als ziekenhuizen en scholen gaat het snel, dan heb je het over enorme hoeveelheden plastic. De dispenser, die ontwikkeld is door onze partners zoals metaalbewerkingsbedrijf Zeestadstaal, geeft zo’n twintigduizend doseringen af, veel meer dan een flesje of pomp die je ieder uur moet vervangen.”

“Als je omzet terugvalt, vraag je je af waar dan wel kansen liggen. Wij waren al actief in de chemische industrie, met name in de Verenigde Staten, waar we verpakkingen voor lijm leveren. We hebben onze aandacht verlegd naar de markt waar de meeste mogelijkheden liggen, dat is ondernemerschap. Als er nieuwe markten ontstaan, moet je daarop inspelen.”

“Door een bijeenkomst van VNO-NCW Noordwest-Holland kwam ik in contact met Jack Stuifbergen, directeur van Breedweer. Hij vertelde dat hij verzorgingstehuizen en Rijksgebouwen schoonmaakt. Ik vroeg hem naar zijn aanpak met desinfectiemiddelen en wat we voor elkaar konden betekenen. Het is belangrijk dat ondernemers elkaar steunen, van elkaar leren en elkaar in contact brengen met andere ondernemers. Niet alleen werken we nu samen met Breedweer, we zijn ook in contact gekomen met Zeesta​dstaal​. Binnen twee weken hebben we met hen een zuil ontwikkeld die handdesinfectiemiddel afgeeft. Contactloos, zodat niet iedereen de zuil hoeft aan te raken. Met name horeca, supermarkten, sportclubs en winkels kunnen dit goed gebruiken. Vorige maand is de eerste in gebruik gegaan bij een Albert Heijn in Den Helder en er is veel interesse, in binnen- én buitenland. Daarnaast zijn er ook in het buitenland er verschillende landen dispense-units ontwikkeld, die geschikt zijn voor het gebruik van desinfectiemiddelen in een plastic duurzaam fust, een KeyKeg.” 

‘Gebruik de crisis voor structurele verandering’

Structurele verandering 
“Wij zijn een gezond bedrijf, maar we worden wel twee jaar teruggeworpen. Zoals bij ons blijkt zijn er ook mogelijkheden. De ene branche wordt harder getroffen dan de ander, de horeca en de detailhandel krijgen harde klappen. Het is daarom belangrijk om solidair te zijn en elkaar te helpen. Ik kijk positief naar de toekomst. We moeten innoveren en verduurzamen. Ik roep de hele wereld op te kijken naar het milieu en om de crisis te gebruiken voor structurele verandering.” 

Lees meer ondernemersverhalen​ in crisistijd. 
Lobbynieuws
Zuivere lucht van de daken

​Een volledig wit dak dat de lucht zuivert en bovendien zorgt voor een lagere energierekening. Reclassering Nederland in Amsterdam kiest voor een nog onbekende maar zeer innovatieve oplossing: Een luchtzuiverend ecodak. 

lees meer
Vrijdag 12 Juni 2020
Een volledig wit dak dat de lucht zuivert en bovendien zorgt voor een lagere energierekening. Reclassering Nederland in Amsterdam kiest voor een nog onbekende maar zeer innovatieve oplossing: Een luchtzuiverend ecodak. “Dit soort daken draagt flink bij aan het terugdringen van fijnstof,” zegt Frank Keijzer, directeur van dakdekker Kewodak uit Alpen aan den Rijn. 

Tekst: Pieter van der Meulen

“Reclassering Nederland en de stad Amsterdam laten zien dat zij verduurzaming serieus nemen,” aldus Keijzer. “Een luchtzuiverend ecodak is een originele en innovatieve keuze waarvan zowel de organisatie als de hoofdstad profiteert. Reclassering Nederland beschikt nu over een optimaal binnenklimaat, terwijl de lucht boven Amsterdam ook schoner wordt. Hoewel veel mensen vol verwondering naar het witte ecodak kijken, is dit voor ons niet nieuw. Twee jaar geleden hebben we er al één gelegd bij BMW Group Nederland in Rijswijk. Reclassering Nederland wilde, mede aangespoord door bedrijven in de omgeving, een klimaatneutrale oplossing voor het dak. Er kon geen groen op, dat was te zwaar. Omdat dit ecodak ook nog eens het rendement van zonnepanelen verhoogd, bleek het de beste oplossing. Ik verwacht dat deze ecodaken steeds vaker gaan terugkomen in het straatbeeld. Daar heeft het advies van de commissie Remkes om luchtvervuiling terug te dringen positieve invloed op. Iedereen kijkt naar de boeren, maar hiermee kunnen we ook veel fijnstofreductie realiseren.”

‘Iedereen kijkt naar de boeren, maar met ecodaken hiermee kunnen we ook veel fijnstofreductie realiseren’


De afgelopen weken is het dak van Reclassering Nederland (990 vierkante meter) voorzien van een witte laag, een zogenaamde leislag met een coating. De coating werkt onder invloed van de zon als katalysator die stikstoffen en zwaveloxides omzet in onschadelijke, milieu-neutrale stoffen. Het dak is een bijzondere verschijning in de zee van zwart dat de platte daken in de directe omgeving kenmerkt. 

Wit-dak-past-bij-klimaatambities-Amsterdam.jpeg
Het witte ecodak van Reclassering Nederland in Amsterdam

Coronavirus
Het witte dak reduceert niet alleen schadelijke secundaire fijnstof in de lucht. De witte coating zorgt in de zomermaanden ook voor een temperatuur verlagende werking, waardoor het gebruik van airconditioning tot een minimum kan worden beperkt. Op hete dagen ligt de temperatuur van een wit dak tot wel 30 graden Celsius lager dan van een traditioneel zwart dak. “Eigenlijk is een airconditioning niet meer nodig,” stelt Keijzer. “Volgens virologen kan het gebruik van een airco de verspreiding van het coronavirus bevorderen. Ik wil niet op de stoel van experts gaan zitten, maar als dat klopt heeft een wit ecodak ook op dat vlak een positieve invloed."

'Met een ecodak heb je geen airco nodig, waardoor verspreiding van het coronavirus wordt tegengewerkt'

Duurzaamheidsambities Amsterdam
De nieuwe dakbedekking, die tientallen jaren meegaat, is volledig recyclebaar. Hiermee sluit het witte dak van Reclassering Nederland naadloos aan bij de duurzaamheidsambities van Amsterdam. De stad wil de uitstoot van CO2 fors terugdringen en in 2050 volledig klimaatneutraal en circulair zijn. 

Ben je ondernemer en wil je investeren in circulaire business cases en energietransitie? Meld je dan aan als Groene Groeier op www.groenegroeiers.nl. Voor leden van VNO-NCW West kosteloos. 


Meer over Kewodak
Advies commissie Remkes
Standpunt VNO-NCW West over aanpak stikstof

Lees meer ondernemersverhalen​ in crisistijd. ​
 
Lobbypunten