Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Lobby  >  Bereikbaarheid  >  Connected Transport

Skip Navigation LinksConnected Transport

Connected Transport
Slimme mobiliteitsoplossing

​Geef ruim baan aan de Connected Transport Corridor Groot Rotterdam. Dit geavanceerde vervoersysteem zorgt ervoor dat groente, fruit en bloemen zonder vertraging vanuit het Westland en Oostland naar de Rotterdamse haven kunnen worden vervoerd. Vrachtwagens van de deelnemende vervoerders rijden in konvooi, waarbij wordt gecommuniceerd met intelligente verkeerslichten langs de route. De vrachtwagens krijgen groen licht en kunnen zo efficiënt mogelijk rijden.
De Connected Transport Corridor Groot Rotterdam draagt bij aan:

  • ​Beperking van files, waardoor ondernemers geen schade van vertraging ondervinden;
  • Ontwikkeling van slimme vervoerssystemen, waarbij gebruik wordt gemaakt van kunstmatige intelligentie en big data; 
  • Bereikbaarheid van de Randstad en​​ innovatie op het gebied van mobiliteit.
 
Ik vind dit standpunt...




Lobbynieuws
Lekker doorrijden

Het is de droom van iedere bestuurder: een apparaatje waarmee je een rood verkeerslicht op groen kan zetten. Nou, die apparaatjes bestaan en vrachtwagens van Dobbe Transport in Roelofarendsveen en Brouwer Transport in Mijdrecht rijden er al mee. Legaal. ,,Het maakt rijden voor chauffeurs nog leuker.”​

lees meer
Vrijdag 31 Juli 2020

Het is de droom van iedere bestuurder: een apparaatje waarmee je een rood verkeerslicht op groen kan zetten. Nou, die apparaatjes bestaan en vrachtwagens van Dobbe Transport in Roelofarendsveen en Brouwer Transport in Mijdrecht rijden er al mee. Legaal. ,,Het maakt rijden voor chauffeurs nog leuker.”

Bert van den Hoogen
Bron: AD 27-07-20

Het werkt echt. Als chauffeur Henk van Steijn van Dobbe Transport bij de veiling in Noordwijk het kruispunt nadert, springt het verkeerslicht ver van tevoren voor hem op groen. Ook op andere verkeerspleinen in de omgeving ziet Van Steijn al honderden meters van tevoren op zijn navigatie hoe de lichten er voor hem bij staan.

"Ik zie dat het licht nog op rood staat. Een zandlopertje geeft aan hoe lang dat nog is. Kijk, nu gaat hij naar groen. Soms komt er ook bij te staan welke snelheid ik aan moet houden om precies bij het stoplicht aan te komen als het groen is.” ‘Connected rijden’ heet dat officieel.

Rustiger
Van Steijn heeft er lol in. ,,Het rijdt veel rustiger. Als ik een kruising nader, hoef ik niet meer in te schatten of ik nog net het groene licht haal, of dat het op het laatste moment rood wordt. Ik kan de wagen op de aangegeven snelheid laten rollen. Ik rijd echt op de informatie van de app.”

Greenflow heet de app die is geïntegreerd in zijn navigatiesysteem met een internetverbinding. De nieuwste verkeerslichten hebben ook een internetverbinding. Ze worden intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI) genoemd. Zodra Van Steijn zo’n iVRI nadert, vraagt zijn app prioriteit aan.

De iVRI verzamelt binnen een seconde informatie over het voertuig en de verkeerssituatie op het verkeersplein. Op basis daarvan bepaalt de iVRI of prioriteit gegeven kan worden. Hulpdiensten die al langer over de app beschikken, krijgen ‘prio 1', meer vrachtwagens achter elkaar gaan voor een enkele vrachtwagen.

Tijdwinst

Toen Kees Dobbe door de provincie werd benaderd om het systeem als een van de eerste transporteurs te gebruiken, was hij meteen enthousiast. ,,Het maakt het rijden voor de chauffeur nog leuker. Het scheelt ook tijd en brandstof.” Verkeersdeskundigen hebben berekend dat het niet hoeven stoppen en optrekken drie tot vier minuten tijdwinst oplevert en een liter brandstof bespaart.

Dobbe denkt op termijn wel 6 procent aan kosten te kunnen besparen. Brouwer Transport in Mijdrecht, die vijf vrachtwagens met een app voor connected rijden heeft, heeft de reistijd op de N201 bijgehouden. Projectmanager Nick Fortuin: ,,Het is maar een korte rit waar we normaal 7,5 minuten over doen. Met connected rijden winnen we daar al 1 minuut. Het is ook voornamelijk geschikt voor de kortere afstanden.” Dobbe ziet ook de winst bij het distributietransport, zoals hij dat noemt. ,,We rijden heel vaak van de tuinders naar de veiling en van de veiling naar distributiecentra of tuincentra. Dat is in gebieden met druk verkeer en veel verkeerslichten.”

Platoon
Dobbe en Brouwer behoren tot een groep van 24 bedrijven die zijn geselecteerd om het systeem als eerste te mogen gebruiken. Dobbe ziet meer mogelijkheden als er meer transporteurs met het systeem gaan werken. ,,Er zijn voordelen als je met meer vrachtwagens achter elkaar door kunt rijden. Je kunt met elkaar op punten afspreken en ‘in platoon’ rijden. Als je dat combineert met cruise control, rijden de chauffeurs nog meer ontspannen. Inhalen heeft dan ook geen zin meer.” Fortuin: ,,Het mooiste zou zijn als alle weggebruikers erover beschikken, zodat het ook eerlijker wordt.”

‘Iedereen heeft hier voordeel van’ 
Als vrachtwagens groen licht krijgen, dan lijkt het logisch dat het overige verkeer daar last van heeft. Volgens logistiek makelaar Michel Oldenburg, die voor de provincie Zuid-Holland het connected rijden uitrolt, valt dat mee. "Uit onderzoek blijkt dat het vrachtverkeer er 8 tot 15 procent voordeel aan kan hebben en het overige verkeer 1 tot 2 procent meer vertraging heeft. Maar eigenlijk heeft iedereen er voordeel van. Een vrachtwagen die moet stoppen en langzaam optrekt houdt de verkeersstroom tegen. Bovendien draagt het bij aan slimmere en schonere logistiek.”

De bedoeling is op korte termijn meer vrachtwagens van connected rijden gebruik te laten maken. "De eerste 24 bedrijven in Zuid-Holland zijn door de provincie benaderd vanwege hun investeringen in verbeteringen in logistiek. Met deze bedrijven zijn we begonnen om gedurende het proces te leren. We zijn nu zover dat we het kunnen openstellen voor meer transportbedrijven.”

Uiteindelijk zouden bedrijven ritten op elkaar kunnen afstemmen. ,,Dat kan ook gevolgen hebben voor de planning van logistieke bedrijven en bevoorrading. Eigenlijk voor de hele logistiek en mobiliteit in Nederland. Als we eerst zorgen voor slimme logistiek dan kan het ook zo schoon mogelijk.” Alle 5500 verkeerslichten worden slim
Lobbynieuws
Connected Transport

​Kees Dobbe van Fa. J. Dobbe & Zn maakt als een van de eerste transporteurs gebruik van connected transport. "Aan het einde van het jaar zul je de voordelen zeker terugzien in je cijfers: minder brandstofgebruik, minder transporturen." 

lees meer
Maandag 13 Juli 2020

Provincie Zuid-Holland in gesprek met een van de eerste transporteurs die connected rijden: Kees Dobbe van Fa. J. Dobbe & Zn.

Wie is Dobbe?
Wij zijn een sierteelttransportbedrijf, een familiebedrijf in Zuid-Holland. Twintig jaar geleden zijn wij begonnen met sierteelt, daarvoor hadden we een potgrondfabriek. Ons werkgebied zit meer in Roelofarendsveen en Aalsmeer, maar je vindt ons ook regelmatig in het Westland. We rijden met 27 vrachtauto’s. In de twee nieuwste vrachtwagens is een boordcomputer geïntegreerd met software die het mogelijk maakt prioriteit aan te vragen bij slimme verkeerslichten. In al onze nieuwe vrachtwagens laten we meteen de nieuwe Rietveld-boordcomputers plaatsen met geïntegreerde Greenflow-software. Voor het einde van het jaar vervangen wij nog twee vrachtwagens en rijden dan dus met 4 wagens rond die zijn uitgerust voor connected transport. 

Wat is voor jullie de reden om mee te doen met connected transport in Zuid-Holland?
Het wordt alsmaar drukker op de weg. Tijdwinst door betere doorstroming, besparing op diesel en vermindering van CO2-uitstoot zijn voor ons de belangrijkste redenen. Het werk is zo beter in te plannen.

Hoe ging het integreren van de software in de boordcomputer?
Hier liepen we al een stapje op vooruit. Twee jaar geleden hebben we meegedaan met een pilot in Noord-Holland met een groenlichtsysteem in de boordcomputer: op de route afslag Aalsmeer vanaf de A4 met 2 tot 3 verkeerslichten. In de boordcomputer hadden we dus al aangepaste software, maar die werkt inmiddels veel beter. De techniek maakt een enorme vooruitgang. De installatie van de nieuwe software in onze boordcomputers door leverancier Rietveld verliep voorspoedig.

Wat is jullie ervaring tot nu toe?
De iVRI’s (intelligente verkeersregelinstallaties) ofwel slimme verkeerslichten zijn nu in het Westland op grote schaal uitgebreid. Er doen inmiddels veel partijen mee. 
De chauffeurs moeten nu leren werken met de nieuwe software. De computer onthoudt bijvoorbeeld hoe je gereden hebt, maar de ene keer ga je linksaf en de andere keer rechtsaf. Dat is allemaal in te stellen, maar vraagt nog wat oefening. Dynniq heeft hiervoor een mooi instructiefilmpje gemaakt dat op YouTube terug te vinden is.

Op welke routes zouden er ook iVRI’s moeten komen?
Rond Aalsmeer en omstreken, omdat we daar vooral rijden. De corridor van Noord- en Zuidholland, van Aalsmeer naar het Westland. Maar ook alle N-wegen en wegen rond industriegebieden bijvoorbeeld. Dat zou mooi zijn. 

Hoe ervaar je de rol van de andere partijen en van de provincie Zuid-Holland?
Er zijn een heleboel partijen bij dit initiatief betrokken. Michel Oldenburg, logistiek makelaar, heeft bijvoorbeeld ontzettend veel werk verricht. Alle partijen moeten samen veel bespreken en afstemmen om dit initiatief van de grond te laten komen. Dat kan alleen maar als alle partijen zich ervoor inzetten. Als dat lukt en het connected rijden een begrip wordt binnen de transport is dat fantastisch! We zijn al een eind op de goede weg.

Hoe ervaar je de balans in tijd en samenwerking die wij als overheid van jullie hebben gevraagd? 
Binnen de logistieke sector zijn wij de eerste in de rij die de software geïntegreerd hadden en prioriteit konden aanvragen bij de iVRI’s. De innovaties binnen de transportsector zijn in volle gang. Vorig jaar is begonnen met de uitrol van de iVRI’s en het connected rijden. Ik vind het heel snel gegaan en ben er content mee.

Wat zou je tegen de andere transporteurs willen zeggen?
We roepen als transportsector al jaren dat het te druk wordt op de wegen, dat er te veel files zijn en dat het veel geld kost. Dat we nu met de Connected Transport Corridor een flinke stap kunnen zetten is fantastisch. Dit wil iedereen alleen nog maar meer. De tijd moet het natuurlijk nog uitwijzen, maar ik heb hoge verwachtingen. Aan het einde van het jaar zul je de voordelen zeker terugzien in je cijfers: minder brandstofgebruik, minder transporturen. Het is even een aanschaf, maar het is het waard.​

​Bron: Provincie Zuid-Holland​
Lobbynieuws
Connected Transport Corridor van start

​De Connected Transport Corridor Groot-Rotterdam gaat op 12 december 2019 officieel van start in de provincie Zuid-Holland. 

lees meer
Vrijdag 13 December 2019

De Connected Transport Corridor Groot-Rotterdam gaat op 12 december 2019 officieel van start in de provincie Zuid-Holland. Deelnemende vervoerders zijn voorzien van connected technologie, die communicatie mogelijk maakt met intelligente verkeerslichten. Daarnaast zullen vrachtwagens als konvooi worden ingepland en op ruime en veilige volgafstand achter elkaar rijden. Deze aanpak moet huidige en toekomstige verkeersknelpunten in het veilinggebied ontlasten. 

Intelligente verkeerslichten
De Corridor in Zuid-Holland omvat tien routes over de wegen in het Westland, het Oostland en het Waal-Eemhaven gebied, met in totaal 35 intelligente verkeerslichten. Tijdens de kick-off op 12 december worden de eerste 3 in gebruik genomen.

Het intelligente verkeerslicht detecteert het aankomende verkeer en geeft het konvooi van vrachtwagens prioriteit. De chauffeurs krijgen via hun boardcomputer of telefoon melding over de adviessnelheid om groen licht te krijgen en ontvangen daarnaast op maat informatie over files, wegwerkzaamheden en maximumsnelheid. Deze vorm van informatie-uitwisseling is mogelijk door nieuwe software en geïntegreerde overheidsdata in logistieke systemen.

Opschalen dankzij samenwerking
De provincie Zuid-Holland werkt voor deze aanpak samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en diverse regionale partners, zoals de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, VNO-NCW West en Greenport West-Holland en regionale wegbeheerders en ondernemers.

Gedeputeerde Floor Vermeulen: “Samen met betrokken partijen zetten wij met de Connected Transport Corridor een belangrijke stap om de doorstroming op onze drukke logistieke wegen te verbeteren. Het transport wordt efficiënter en duurzamer. Doordat vrachtwagens minder remmen en optrekken, vermindert het brandstofgebruik aanzienlijk. Dat levert een forse kostenbesparing op voor de logistieke sector en de CO2-uitstoot neemt flink af.”

Als onderdeel van het landelijke programma Connected Transport Corridors realiseren de regio’s Amsterdam, Zeeland en Zuid-Nederland vergelijkbare oplossingen. Door deze landelijke insteek kunnen chauffeurs in de toekomst op de gehele route gebruikmaken van de voordelen van de Connected Transport Corridor.

Ervaring chauffeurs meegenomen
Chauffeurs spelen een essentiële rol bij het connected rijden. Eric de Winter, directeur van De Winter Logistics: “Als sector zijn wij van begin af aan betrokken bij de plannen. In eerdere pilots, zoals de Experience Week Connected Transport, is de ervaring van de chauffeurs onderzocht. Zij gaven aan meer comfort en rust te ervaren doordat ze beter geïnformeerd worden. Binnen de Connected Transport Corridors worden die ervaringen nu blijvend gerealiseerd.”​​

 

​​Meer informatie: Rogier Krabbendam​​
 
Lobbypunten