Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Lobby  >  Bereikbaarheid  >  Connected Transport

Skip Navigation LinksConnected Transport

Connected Transport
Slimme mobiliteitsoplossing

​Geef ruim baan aan de Connected Transport Corridor Groot Rotterdam. Dit geavanceerde vervoersysteem zorgt ervoor dat groente, fruit en bloemen zonder vertraging vanuit het Westland en Oostland naar de Rotterdamse haven kunnen worden vervoerd. Vrachtwagens van de deelnemende vervoerders rijden in konvooi, waarbij wordt gecommuniceerd met intelligente verkeerslichten langs de route. De vrachtwagens krijgen groen licht en kunnen zo efficiënt mogelijk rijden.
De Connected Transport Corridor Groot Rotterdam draagt bij aan:

  • ​Beperking van files, waardoor ondernemers geen schade van vertraging ondervinden;
  • Ontwikkeling van slimme vervoerssystemen, waarbij gebruik wordt gemaakt van kunstmatige intelligentie en big data; 
  • Bereikbaarheid van de Randstad en​​ innovatie op het gebied van mobiliteit.
 
Ik vind dit standpunt...




Lobbynieuws
Connected Transport Corridor van start

​De Connected Transport Corridor Groot-Rotterdam gaat op 12 december 2019 officieel van start in de provincie Zuid-Holland. 

lees meer
Vrijdag 13 December 2019

De Connected Transport Corridor Groot-Rotterdam gaat op 12 december 2019 officieel van start in de provincie Zuid-Holland. Deelnemende vervoerders zijn voorzien van connected technologie, die communicatie mogelijk maakt met intelligente verkeerslichten. Daarnaast zullen vrachtwagens als konvooi worden ingepland en op ruime en veilige volgafstand achter elkaar rijden. Deze aanpak moet huidige en toekomstige verkeersknelpunten in het veilinggebied ontlasten. 

Intelligente verkeerslichten
De Corridor in Zuid-Holland omvat tien routes over de wegen in het Westland, het Oostland en het Waal-Eemhaven gebied, met in totaal 35 intelligente verkeerslichten. Tijdens de kick-off op 12 december worden de eerste 3 in gebruik genomen.

Het intelligente verkeerslicht detecteert het aankomende verkeer en geeft het konvooi van vrachtwagens prioriteit. De chauffeurs krijgen via hun boardcomputer of telefoon melding over de adviessnelheid om groen licht te krijgen en ontvangen daarnaast op maat informatie over files, wegwerkzaamheden en maximumsnelheid. Deze vorm van informatie-uitwisseling is mogelijk door nieuwe software en geïntegreerde overheidsdata in logistieke systemen.

Opschalen dankzij samenwerking
De provincie Zuid-Holland werkt voor deze aanpak samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en diverse regionale partners, zoals de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, VNO-NCW West en Greenport West-Holland en regionale wegbeheerders en ondernemers.

Gedeputeerde Floor Vermeulen: “Samen met betrokken partijen zetten wij met de Connected Transport Corridor een belangrijke stap om de doorstroming op onze drukke logistieke wegen te verbeteren. Het transport wordt efficiënter en duurzamer. Doordat vrachtwagens minder remmen en optrekken, vermindert het brandstofgebruik aanzienlijk. Dat levert een forse kostenbesparing op voor de logistieke sector en de CO2-uitstoot neemt flink af.”

Als onderdeel van het landelijke programma Connected Transport Corridors realiseren de regio’s Amsterdam, Zeeland en Zuid-Nederland vergelijkbare oplossingen. Door deze landelijke insteek kunnen chauffeurs in de toekomst op de gehele route gebruikmaken van de voordelen van de Connected Transport Corridor.

Ervaring chauffeurs meegenomen
Chauffeurs spelen een essentiële rol bij het connected rijden. Eric de Winter, directeur van De Winter Logistics: “Als sector zijn wij van begin af aan betrokken bij de plannen. In eerdere pilots, zoals de Experience Week Connected Transport, is de ervaring van de chauffeurs onderzocht. Zij gaven aan meer comfort en rust te ervaren doordat ze beter geïnformeerd worden. Binnen de Connected Transport Corridors worden die ervaringen nu blijvend gerealiseerd.”​​

Lobbynieuws
Konvooien krijgen groene golf

​De Connected Transport Corridor Groot Rotterdam wordt op 12 december in gebruik genomen in de provincie Zuid-Holland. Op deze corridor gaan vrachtwagens van deelnemende vervoerders in konvooi rijden.

lees meer
Dinsdag 10 December 2019

​De Connected Transport Corridor Groot Rotterdam wordt op 12 december in gebruik genomen in de provincie Zuid-Holland. Op deze corridor gaan vrachtwagens van deelnemende vervoerders in konvooi rijden. Speciale technologie in de vrachtwagens kan communiceren met nieuwe intelligente verkeerslichten langs de route. Daardoor geven de verkeerslichten groen licht als de konvooi eraan komt. De chauffeurs krijgen via hun boardcomputer of telefoon melding over de adviessnelheid om groen licht te krijgen en ontvangen daarnaast op maat informatie over files en wegwerkzaamheden. De Corridor in Zuid-Holland omvat tien routes over de wegen in het Westland, het Oostland en het Waal-Eemhaven gebied, met in totaal 35 intelligente verkeerslichten. De verwachting is dat verkeersknelpunten in het veilinggebied worden ontlast en het goederenvervoer goed kan doorstromen.

Als onderdeel van het landelijke programma Connected Transport Corridors realiseren de regio's Amsterdam, Zeeland en Zuid-Nederland vergelijkbare oplossingen. Door deze landelijke insteek kunnen chauffeurs in de toekomst op lange routes door het land doorrijden.

De provincie Zuid-Holland werkt voor deze aanpak samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en diverse regionale partners, waaronder zoals VNO-NCW West, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en Greenport.

Lees hier het standpunt en meer informatie​ van VNO-NCW West over Connected Transport. 

Lobbynieuws
'Groot denken, klein doen'

Niet langer ieder voor zich, maar samen en vooral slim de weg op. Vervoerders, verladers en wegbeheerders bundelen de krachten in 'Connected Transport Corridors'. “Hiermee kunnen we files en vertraging verminderen, Co2-uitstoot terugdringen en de verkeersveiligheid vergroten.”

lees meer
Dinsdag 26 Maart 2019

Niet langer ieder voor zich, maar samen en vooral slim de weg op. Vervoerders, verladers en wegbeheerders bundelen de krachten in 'Connected Transport Corridors'. “Hiermee kunnen we files en vertraging verminderen, Co2-uitstoot terugdringen en de verkeersveiligheid vergroten.”

Tekst: Pieter van der Meulen

"We hebben het gevoel dat we echt iets beethebben," zegt Dirk-Jan de Bruijn, kwartiermaker  'Connected Transport Corridors' bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De afgelopen jaren hebben we geëxperimenteerd met een aantal pilots. De succesvolle pilots gaan we nu uitrollen in de praktijk, onder meer op het traject Transport Maasvlakte, Greenport West-Holland, Moerdijk en tussen Aalsmeer en Naaldwijk. "Maar om dit daadwerkelijk van de grond te krijgen is nauwe samenwerking nodig tussen partijen die traditioneel weinig met elkaar samenwerken."

Wat is Connected Transport?
Bij Connected Transport wordt data uitgewisseld tussen wegbeheerders, logistieke bedrijven en vrachtwagens om zo de veiligheid, duurzaamheid en doorstroming van het transport te verbeteren. Wegbeheerders stellen hun informatie over milieuzones, truckparkings, maximum snelheden en hoogtebeperkingen centraal beschikbaar, zodat planners hier rekening mee kunnen houden bij het plannen van de ritten. Vrachtwagens kunnen het systeem laten weten hoe laat ze vertrekken en wat hun route is. De chauffeur krijgt dan verkeersinformatie en-advies op maat, en waar mogelijk zelfs prioriteit bij verkeerslichten. Daarnaast worden vrachtwagens aan elkaar gekoppeld zodat zij in een konvooi kunnen rijden. Door de efficiëntere planning, het rijden in konvooi, de verkeersadviezen en de prioriteit te combineren kunnen de vrachtwagens soepen doorrijden. Dat verbetert de doorstroming en het vermindert de CO2-uitstoot.

Talking Logistics
"De plannen rondom Connected Transport slaan aan, zowel bij ondernemers als bij overheden" aldus De Bruijn. "Tijdens de Experience Week Connected Transport in oktober 2018 zijn tests gedaan met de moderne technologieën op het gebied van data-uitwisseling en hebben Rijk, regionale overheden, logistieke partners en kennisinstellingen de handen ineen geslagen. Een aantal partijen moet nu hun nek uitsteken, ook als we later dit jaar gaan uitrollen.” De initiatiefnemer is Talking Logistics, een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, regionale overheden, logistieke brancheverenigingen en het bedrijfsleven, met als doelstelling de kansen die data en connectiviteit bieden te benutten voor de logistieke sector. Daar zijn de Connected Transport Corridors een uitstekend voorbeeld van. De Bruijn vervolgt: “Iedereen ziet de toenemende verkeersproblematiek, Connected Transport kan een belangrijke bijdrage leveren aan het oplossing. Maar in eerste instantie kijken we op kleine schaal en in de praktijk wat daadwerkelijk de mogelijkheden zijn.”

Wederkerigheid
"We proberen voor alle betrokken partijen meerwaarde te bieden. We zoeken betrokken verladers en vervoerders die in de schoonste vrachtwagens rijden. Deze participanten delen concurrentie-ongevoelige data: moment van vertrek, route en plaats van bestemming,. Met deze data kunnen vervoersstromen in kaart worden gebracht. Daar stellen we tegenover dat de vervoerders voordelen krijgen, zoals een teller die laat zien hoe lang het verkeerslicht nog op groen staat, waarschuwingen voor files en incidenten en waar mogelijk voorrang  bij stoplichten. Dat onderzoeken we nu op haalbaarheid. Daarmee krijgen logistieke bedrijven een beter voorspelbare en betrouwbaardere reistijd. Het is dus volledig op basis van wederkerigheid. Op basis van deze eerste ervaringen  kan dit samenspel veel opleveren."

Overwinning
"Als je me drie jaar geleden had verteld dat we als bedrijven met de overheid om tafel zouden zitten om te praten over dit soort zaken, had ik je raar aangekeken. Maar het is ontzettend belangrijk dit te doen." Merijn van Zaal is directeur-eigenaar Van Zaal Transport en een van de marktpartijen die later dit jaar meedoet met de pilot op het traject Aalsmeer - Naaldwijk. "Ik vind het belangrijk dat je openstaat voor dit soort vernieuwing. Waarom zouden we als bedrijf niet meedoen? Op de trajecten waarop getest gaat worden, rijden ontzettend veel vrachtwagens. Als we deze bewegingen kunnen stroomlijnen door samen op te trekken, profiteert iedereen daarvan. Maar we hebben het wel over ingrijpende veranderingen, ik heb het idee dat er nog weleens te makkelijk over wordt gedacht. Op het gebied van data delen moet nog meer duidelijkheid komen. Om te beginnen met wat we precies moeten delen als bedrijven en met wie en wat er mee gebeurt. Vervolgens moeten de auto's uitgerust worden met apparatuur. Wie neemt de regie op het gebied van de planning? Kortom, er is nog veel onduidelijk, maar dat we met elkaar in gesprek zijn is al een grote overwinning. Van daaruit gaan we nu verder. Het is goed om in deze fase op kleine schaal te starten, maar op termijn kan iedereen aanschuiven. Hoe meer, hoe beter natuurlijk."

Lees meer over Talking Logistics
Lees meer over Experience Week Connected Transport
Lees meer over de mobiliteitsnetwerken van VNO-NCW West

 

​​Meer informatie: Rogier Krabbendam​​
 
Lobbypunten