Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Doelgroepnetwerk  >  Vrouwennetwerk  >  

Skip Navigation LinksStart

Groei!

Vrouwelijk ondernemerschap stimuleren, zakelijke én persoonlijke groei acceleren. Daarvoor staan een actief bestuur en betrokken werkgroepen van het VNO-NCW VrouwenNetwerk. Ambitieuze vrouwen worden lid. Bewust klein blijven is uit!

Regionieuws
Vrouw met een visie

​Van werknemer tot ondernemer en andersom. De huidige Interim-CEO van Zorg van de Zaak en voormalig bestuurslid bij NN Group Hoewel Dorothee van Vredenburch de typisch vrouwelijke hindernissen in het carrièrepad erkent, heeft ze deze juist gebruikt om sterker te worden: “Ik ben met drie mannen opgegroeid en ik heb twee zoons. Kortom, ik weet wel hoe ze denken.”

lees meer
Woensdag 19 Juni 2019
​Van werknemer tot ondernemer en andersom. De huidige Interim-CEO van Zorg van de Zaak en voormalig bestuurslid bij NN Group Dorothee van Vredenburch (1964) kent alle hoeken en gaten van het bedrijfsleven. Hoewel ze de typisch vrouwelijke hindernissen in het carrièrepad erkent, heeft ze deze juist gebruikt om sterker te worden: “Ik ben met drie mannen opgegroeid en ik heb twee zoons. Kortom, ik weet wel hoe ze denken.”
 
Door Tristan van Oorschot
 
Het interview vindt plaats in het stadion van FC Utrecht. Waarom daar? Zorg van de Zaak is de hoofdsponsor van de voetbalclub. “Leuk hè, weer eens wat anders”, zegt van Vredenburch. De uitspraak past bij het karakter van de Wageningse, die gedurende haar loopbaan constant nieuwe uitdagingen is aangegaan. Na de verkoop van twee bloeiende ondernemingen en een paar banen verder, werd ze in 2014 lid van de Raad van Bestuur van NN Group, de moedermaatschappij van Nationale Nederlanden met inclusieve arbeidsmarkt in haar portefeuille. Vredenburch spreekt dan ook haar waardering uit voor de actieve rol die VNO-NCW speelt bij het project Perspectief op werk van het ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid. Dat heeft tot doel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen, van statushouder tot gehandicapte. 

Je hebt een bijzondere loopbaan…
“Bij de meeste mensen, vooral van mijn generatie, is hun loopbaan als een boek. Je doorloopt verschillende hoofdstukken. Mijn loopbaan kan je eerder zien als allerlei boeken. Ik heb gewisseld tussen werknemer en ondernemer. Nu ben ik zzp’er. Dat is best speciaal.”
 
Wanneer ben je ondernemer geworden?
“In 1993. Ik ben in 1987 begonnen als beleggingsanalist in Londen. In Engeland en Amerika was er toentertijd een nieuwe industrie ontstaan, genaamd investor relations. Deze industrie was gefocust op de relatie met de beleggers. Die relatie kon via de media onderhouden, maar ook via beleggingsanalisten, zoals ik. Die had je in Nederland nog niet. Daarom ben ik hier mijn eigen bedrijf begonnen. Het ondernemersboek ging open. Iedereen verklaarde mij voor gek dat ik ‘First Financial Communications’ startte zonder netwerk. Toch liep het al snel goed. Ik ben ervan overtuigd dat je een relevant netwerk op kunt bouwen als je er genoeg tijd en moeite in stopt. Het bestaat nu al 26 jaar.”
 
Waarom heb je het verkocht in 2001?
“(Lachend) Ik was toe aan een nieuw boek. Na een kort intermezzo heb ik een nieuw bedrijf opgezet, RedZebra Group. Dit bedrijf ondersteunt bij de ontwikkeling van mensen, teams en organisaties. Ook dit bedrijf bestaat nog steeds, maar dit heb ik slechts voor 1 euro verkocht aan mijn partners, omdat Jan Hommen, destijds bestuursvoorzitter ING, bij mij aanklopte. De crisis van 2008 had ING in zwaar weer gebracht en de Europese Commissie had het bedrijf opgelegd de bank en de verzekeraar op te splitsen. Een paar jaar later wilden de meeste  hoofdkantoormensen naar de bank, terwijl het juist bij de verzekeraar ging gebeuren. Jan Hommen vroeg of ik daar geen managementfunctie wilde vervullen en zo zat ik opeens in de raad van bestuur van NN Group.”
 
Was deze switch niet moeilijk voor je?
“Ik zag als ondernemer dingen echt anders dan veel collega’s, maar ik kon altijd rekenen op de steun van Jan, aan wie ik expliciet om support had gevraagd bij mijn aanstelling. Ik hield ook vast aan Ram Charan. Dat is een Indiaas-Amerikaans leiderschapskenner. Hij onderscheidt vier categorieën leidinggevende vrouwen in grote organisaties: vrouwen die teleurgesteld raken en weg gaan, vrouwen die als grijze muis functioneren, de kerels in een rok en de change leaders, de categorie waarin je wilt vallen. Het probleem is dat veel vrouwen al afhaken voordat ze change leaders zijn. Dat kan je voorkomen door hoog in te stromen. Dit kan ook vanuit een ander bedrijf, in mijn geval vanuit ondernemerschap. Natuurlijk zijn er voorbeelden van vrouwen die binnen een bedrijf vanaf de bodem de top bereiken, maar ik geloof wel dat het via de andere weg gemakkelijker gaat.”
 
Je zat dus niet met veel vrouwen in de raad van bestuur van NN…
Ik was de enige vrouw. Zes mannen en ik.
 
Was dat moeilijk voor je?
“Ik ben opgegroeid met drie broers en ik heb twee zoons. Dit heeft mij geholpen te begrijpen hoe mannen denken. Mannen zijn niet beter dan vrouwen of andersom. Ik heb nooit het gevoel gehad dat het zes tegen één was, maar het is soms een beetje eenzaam als je geen bondgenoot hebt. Het gaat erom dat mannen anders denken dan vrouwen. Dit geldt ook voor mensen die verschillen in leeftijd, nationaliteit of zelfs studiestad. Het is wetenschappelijk bewezen dat diversiteit in denken tot betere resultaten leidt.”
 
Was je geen excuustruus bij NN?
“Ik denk van niet, maar je weet het nooit. Er waren geen quota’s. Die zijn ook gevaarlijk, want forceren. Alhoewel. Ik werd vorig jaar voor een debat uitgenodigd naast 3 CEO’s.  Omdat de andere debaters drie mannen waren, wist ik gelijk dat ik de excuustruus zou zijn. Ik kon natuurlijk bedanken, maar ik heb de uitnodiging juist met beide handen aangepakt. Ik heb het debat ontzettend goed voorbereid, zodat niemand dacht dt er ook zo nodig een vrouw bij moest. Volgens mij is dat aardig gelukt.”
 
Wat vind je van een vrouwennetwerk van VNO-NCW?
“Heel erg goed en nuttig. Vrouwen voelen zich door het netwerk prettiger om issues te delen en halen daardoor kracht en inspiratie uit elkaar. Wel moet je het blijven linken aan het bredere netwerk. Je moet voorkomen dat je de vrouwen isoleert. Bij ING hadden we een leiderschapsprogramma voor vrouwen. Die heb ik bij NN vervangen door een algemeen leiderschapsprogramma, waar relatief meer vrouwen aan konden meedoen.”
 
Zo te horen ging het goed bij NN. Waarom ben je eruit gestapt? 
“Na de overname van Delta Lloyd vond ik dat mijn taak was volbracht. Ik wilde ook weer iets nieuws leren en iets toevoegen, oftewel een nieuw boek openen. Nu ben ik interim-CEO bij Zorg van de Zaak. Ik zal deze functie vervullen tot ergens later dit jaar. Hierna zou ik graag nog een keer een executive rol willen vervullen. Een interessante functie met maatschappelijke relevantie. Ik hou er ook gewoon van om bezig te zijn.”  
 
En nu dus Zorg van de Zaak. Wat doen jullie?
“Zorg van de Zaak netwerk is met meer dan 4,000 medewerkers actief op het gebied van bedrijfszorg, leefstijlzorg en medische zorg. 
 
VNO-NCW zet zich in voor een inclusieve arbeidsmarkt door actief mee te doen aan het project Perspectief op werk. Doen jullie dat met Zorg van de Zaak ook?
“Ja zeker! De doelstelling van ons bedrijf is dat zoveel mogelijk mensen zich onderdeel voelen van de maatschappij. Betaald werk is misschien wel de belangrijkste voorwaarde. Wij zijn constant bezig om zoveel mogelijk mensen gezond en inzetbaar te houden zodat zij optimaal kunnen deelnemen in werk en maatschappij, bijvoorbeeld door revalidatiezorg of support bij het voorkomen of behandelen van burn-out. 
 
Schattingen geven aan dat het onbenutte arbeidspotentieel in Nederland bestaat uit 1 miljoen. Hoe krijgen we die aan het werk?
“We moeten het terugbrengen naar een individueel, een soort buddyniveau. Mensen kunnen roepen dat het belachelijk is dat we vluchtelingen opnemen. Maar de meesten doen dat niet meer als ze dichtbij een vluchteling zijn. Ooit zag ik een klein jongetje uit Sri Lanka op het cricketveld, een kind van vluchtelingen. Hij pakte het cricketbat en bleek verschrikkelijk goed te kunnen cricketen. Vanaf dat moment integreerde de familie op de club en vond iedereen het heel normaal om dat jongetje en zijn familie te helpen. Als het dichtbij komt willen mensen helpen. Dat geldt ook voor fysieke of geestelijk gehandicapten.”
 
Maar een bedrijf werkt anders, die zijn erop uit om winst te maken…
“Dat klopt en een loonsubsidie is voor grote bedrijven vaak bijzaak. Aan de andere kant willen bedrijven dat hun maatschappelijke rol wordt gezien. Door te blijven communiceren kan je de maatschappelijke rol van bedrijven vergroten.”
 
Tot slot, je bent ineens premier van Nederland, wat ga je doen?
“De premier van Nieuw-Zeeland, Jacinda Ardern, had een heel goed verhaal over het meetbaar maken van welvaart. Ze vertelde dat Nieuw-Zeeland op economisch gebied goede resultaten boekt en daaraan haar succes bindt. Als ze dieper ging kijken zag ze echter dat het land nog grote maatschappelijke uitdagingen heeft, zoals op milieu- en sociaal gebied. Vijf meetbare targets heeft Ardern ingesteld, namelijk geestelijke gezondheid, familiegeweld, schone energie, digitale innovatie en steun aan de inheemse bevolking. Op deze manier worden andere belangen dan de economische zichtbaar. What gets measured gets done. Nederland zou een target op het gebied van inclusiviteit kunnen stellen. Relevante zaken moeten meetbaar gemaakt worden en niet andere zaken, zoals wie er de meeste millimeters in de krant heeft. Daar moeten we boven staan.”
 
Lees meer over het VNO-NCW VrouwenNetwerk.

Regionieuws
'Kun je groeien? Ga ervoor!'

​​Tussen de bloemenvelden van Heiloo, de A9 en het AZ-stadion staat het pand van familiebedrijf Kaptein. Vanaf 1936 verpakt Kaptein kaas en boter. Sinds 2009 is de derde generatie aan het roer: Mireille Kaptein, zakenvrouw van het jaar 2019.

lees meer
Dinsdag 4 Juni 2019

Tekst: Voxx_Content in Context, Vera Klandermans
​Foto: Sjors Massar

Tussen de bloemenvelden van Heiloo, de A9 en het AZ-stadion staat het pand van familiebedrijf Kaptein. Vanaf 1936 verpakt Kaptein kaas en boter. Sinds 2009 is de derde generatie aan het roer: Mireille Kaptein. Mireille is een people manager die haar medewerkers het liefst collega's noemt. Dit jaar is ze uitgeroepen tot Zakenvrouw van het Jaar. Een gesprek over familie­bedrijven, dromen en groeien.

Bij binnenkomst kijkt een levensgroot Melkmeisje de bezoeker aan. Op de  muur staat in grote letters: Say Cheese. Het is duidelijk: hier draait het om zuivel. Het pand is licht en ruim met veel ramen van vloer tot plafond. En met een uitzicht waarvan Mireille zegt:
"Dit blijft schitterend."

Wat betekent de benoeming Zakenvrouw van het Jaar voor je?
"De eerste paar weken waren lichtelijk overwhelming. Deze titel houd je voor de rest van je leven, die wordt niet afgenomen. Een eer voor mijzelf, én voor mijn collega's. We doen het goed, maar toch was ik verrast. Misschien is dat de Noord-Hollandse nuchterheid. Uiteindelijk vind ik dat je het elke dag moet waarmaken."

Waarom ben je Zakenvrouw van het Jaar 2019 geworden?
"Het juryrapport heb ik niet gezien. Maar ik denk omdat ik al tien jaar laat zien dat dit familiebedrijf continuïteit heeft en flink groeit. Afgelopen vijf jaar hebben we geïnvesteerd in machines en een nieuw duurzaam pand betrokken dat ons zichtbaarder maakt in de buurt.
Ik denk ook om mijn stijl van leidinggeven. Als directeur ben ik vooral bottom up, mijn vader was meer top down. Coaching, reflectie en spiegeling zijn belangrijk. Ik heb zoveel creatieve, ondernemende collega's en ik stimuleer dat zij zich blijven ontwikkelen. Van fouten leer je en ja, die maak ik ook. Daarnaast voel ik betrokkenheid en loyaliteit naar onze medewerkers. Dat noemen we de We Care-norm."

Wat houdt dat in?
"Onze mensen doen ertoe; we zijn betrokken. We Care zit bijvoorbeeld in het gebruik in ons kantoor van duurzame producten, hout, papier, veel glas. We zien elkaar en zeggen elkaar gedag als we op de gang lopen. Daarnaast hebben we ergonomische zit-sta-bureaus en overal goede ledverlichting. Sfeer is zo belangrijk; daar werk ik hard aan. We Care zit ook in kijken wat je zelf kunt bijdragen en betekenen. De groep waaraan ik leiding geef, pakt dit op. Ik zie dat het werkt.
We Care betekent ook steeds met nieuwe dingen komen. We kijken naar de marktbehoefte en proberen snel iets uit. Op allerlei gebieden: software, allergieën, religie, verlaging van onze CO2-uitstoot. Zo zijn we nu bezig met vegan, een 100 procent plantaardige kaas, naast zuivel. Dat zijn kansen."

Je grootvader startte de bulkverkoop, je vader introduceerde diverse technieken. Wat breng jij Kaptein?
"Ik heb Kaptein over de grens gebracht. Ik heb bijvoorbeeld zes jaar op de groothandelsmarkt van Rumgis in Parijs gewerkt. Daar heb ik onze Hollandse kaas verkocht en Franse kazen naar Nederland geïmporteerd."

Waar ga je je als Zakenvrouw van het Jaar voor inzetten?
"Voor familiebedrijven. Het is best complex om samen te werken én privé op een leuke manier met elkaar om te gaan. Ik weet hoe belangrijk het is om dingen altijd uit te spreken. Je hoeft het onderling niet altijd eens te zijn, maar zorg wel dat alles functioneert. Ook blijf ik het opmerkelijk vinden dat vaak de zoon het bedrijf overneemt. De dochter kan dat ook. Deze mindset wil ik helpen veranderen."

Bedoel je dat met het glazen plafond?
"Denken in barrières vind ik zó negatief. Steeds meer ambitieuze dames hebben mooie functies. Heb je die ambitie niet en wil je liever thuis blijven, prima. Maar heb je een droom en kun je groeien… ga ervoor. Het verbaast mij dat veel vrouwen waardevolle opleidingen hebben gedaan en toch kiezen voor het gezin en parttime werken. Dat kun je ook samen oplossen. Ik denk dat je ook als ondernemer moet proberen om van een normale werkweek uit te gaan. Mijn man en ik werken fulltime, doen samen de opvoeding én hebben allebei een superleuke relatie met de kinderen. Je leert van elkaar wat écht belangrijk is. Het relativeert. En hoe leuk is het om samen voor de kinderen te zorgen? Dat is een kans, maar die moet je wel grijpen. Voor ons betekent dat een goede hulp thuis voor dagelijkse zaken, op de zaak een goed team om je heen verzamelen zodat je zaken kunt delegeren en ook verantwoordelijkheden bij collega's kunt neerleggen. Opladen, tijd voor je gezin maken en nieuwe ideeën voor je bedrijf vinden, lukt niet door 24/7 aanwezig te zijn."

Waar staat Kaptein over twintig jaar?
"Er ligt nog 4000 vierkante meter onbenut naast ons! Natuurlijk willen we verder groeien. Maar vooral vind ik het belangrijk het bedrijf op een verantwoorde manier over te dragen aan Kaptein 4.0. Of dat onze eigen kinderen worden of mensen van buitenaf is eigenlijk niet eens het belangrijkst. Wel dat de volgende generatie een visie heeft om Kaptein verder te ontwikkelen."

Kaptein
Familiebedrijf Kaptein (sinds 1936) is verpakker en producent van kaas, boter, smeltkaas en poederkaas voor klanten in binnen- en buitenland. Bij Kaptein werken 180 mensen verspreid over de locaties in Heiloo, Oosthuizen en Bilzen (België), onder wie Mireille's man en oudere zus. Het bedrijf exporteert naar 55 landen en haalde in 2018 een omzet van 90 miljoen euro.

Regionieuws
Europarlemen-tariër Caroline Nagtegaal inspires
Het VrouwenNetwerk was zeer vereerd met het bezoek van Caroline Nagtegaal, Europarlementariër VVD in Brussel, als spreker tijdens het She Inspires bijeenkomst op 15 mei van het VrouwenNetwerk VNO-NCW West.
lees meer
Vrijdag 17 Mei 2019

Door Chantal Roest

​Het VrouwenNetwerk was zeer vereerd met het bezoek van Caroline Nagtegaal, Europarlementariër VVD in Brussel, als spreker tijdens het She Inspires bijeenkomst op 15 mei van het VrouwenNetwerk VNO-NCW West. Een week voor de daadwerkelijke EU verkiezingen plaatsvinden, wist zij in haar drukke agenda voor ons ruimte te maken. Op de indrukwekkende locatie van StartDock aan het Westplein in Rotterdam gaven we Caroline een warm welkom.

Een eeuw geleden verwierven we als vrouwen stemrecht en zijn vrouwen ook actief betrokken geraakt bij de politiek. In 1918 werd de eerste politica in Nederland democratisch gekozen. Inmiddels zijn vrouwen sterk vertegenwoordigd in Den Haag, en hun politieke deelname groeit nog steeds. Caroline is een van deze vrouwen. Wat heeft haar bewogen om de politiek in te gaan en hoe vergaat het haar? Wat vindt ze moeilijk? Waar is ze trots op? Hoe gaat ze om met de Haagse mores en de Brusselse bubbel? Wat moet je kunnen en laten om als vrouw te slagen in een wereld waar betrokkenheid, overtuiging, daadkracht, fractiediscipline, achterkamertjes, media, uiterlijk, oneliners en machismo allemaal een rol spelen? Dit keer niet een politieke debat of een gesprek over de standpunten van de politieke partij waarvoor zij staat. Of de zin en onzin van Brussel, maar een persoonlijke deepdive van en over Caroline zelf.

Als rode draad voor haar persoonlijke verhaal gebruikte Caroline het boek ‘Haagse Hakken’ van auteur Neeke Eysbroek. Een boek waar ruim dertig Nederlandse vrouwen uit de politiek aan het woord komen over de zes K's: Kindertijd; Karakter;Kennis; Kunde; Kansen en Keuzes; Kerels. Resultaat was een inspirerend en mooi persoonlijk verhaal waar we allemaal ademloos naar hebben geluisterd. Niet de politiek kwam dichterbij, maar de mens achter de politiek werd tastbaar. Caroline wist ons op boeiende wijze mee te nemen in de wereld van een politica. Hoe zij omgaat met haar groeiende publieke zichtbaarheid die gepaard gaat met het uitdragen van partij politieke standpunten. En de passie die zij voelt om betekenisvol te willen zijn voor de maatschappij in combinatie met de veelal anonieme positieve en minder positieve social media reacties. Een mooi voorbeeld hiervan is haar huidige social media campagne ‘Houd mijn vrouw in Brussel’ die zij samen met haar man is opgestart en waar heel veel leuke, maar soms ook minder leuke reacties over verschijnen.

Terwijl ik terugrijd naar huis en de avond nog eens overdenk, kom ik voor mezelf tot de conclusie dat politici in de huidige maatschappij moedig zijn. Er is veel moed voor nodig om jezelf te blijven, te (blijven) staan voor waar je in gelooft, waarbij je soms wel moet draaien voor het groter belang en de langere termijn. Waarbij diplomatie het key woord is. En waarbij jezelf en jouw dierbaren in de huidige maatschappij, onverwachts als Russische roulette een kop van jut kan worden. Niet langer om de inhoud, maar omdat het ineens om jou als persoon gaat. Ik besluit voor mezelf dat deze mensen, die elke dag er voor gaan om onze belangen te dienen, onze trots en respect vol verdienen. Met Caroline als jonge vrouwelijke politica voorop!

60f77f4b-ae6c-4272-8b28-fea98b1baef4
Nieuwe leden
BDO CampsObers Accountants & Belastingadviseurs B.V.
ALKMAAR
Langwyck Consultants
AMSTERDAM
Social Media
Dáárom ben ik lid!
"Binnen VNO-NCW West is een dynamisch en ambitieus vrouwennetwerk actief."

Tatjana Romanyk
CEO TRM Oncology B.V.
Dáárom ben ik lid!
"Meer diversiteit aan leden"

Fauzia Mahomed Radja
Directeur FM Consultancy
Dáárom ben ik lid!
"De toegevoegde waarde is dat ik met ondernemers kan sparren over waar je als ondernemer tegenaan loopt."

Elly de Knikker
Directeur-eigenaar reclame- en communicatiebureau Graficelly, gevestigd in Reeuwijk

 Video

VrouwenNetwerk: Ellen Möller (Pathé) inspires