Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Lobby  >  Duurzaamheid  >  

Skip Navigation LinksStart

Duurzame onderneming

​VNO-NCW West promoot duurzaam ondernemerschap. Voor veel ondernemers is het al vanzelfsprekend dat zij ernaar streven het milieu en de omgeving van hun bedrijf zo min mogelijk belasten. Dat kan ze bovendien besparingen opleveren, bijvoorbeeld in energieverbruik,en hun innovatief vermogen vergroten.

Meer informatie: Lobbypunten, rechterkolom op deze pagina.

Lobbynieuws
‘Word geen anti-beweging!’

​“Wil je bijdragen aan verduurzaming van de economie, verander het systeem dan van binnenuit. Enkel ertegen rebelleren schiet niet op.” Met Closing the Loop (CTL) verduurzaamt oprichter Joost de Kluijver de telecomsector. CTL laat zien hoe je als ondernemer je bijdrage aan de Sustainable Development Goals schaalbaar maakt.​​

lees meer
Donderdag 31 Januari 2019

​“Wil je bijdragen aan verduurzaming van de economie, verander het systeem dan van binnenuit. Enkel ertegen rebelleren schiet niet op.” Met Closing the Loop (CTL) verduurzaamt oprichter Joost de Kluijver de telecomsector. CTL laat zien hoe je als ondernemer je bijdrage aan de Sustainable Development Goals schaalbaar maakt.

Tekst: Jelle van der Meulen

De afgelopen tien jaar werden wereldwijd meer dan 7 miljard mobiele telefoons geproduceerd. Van alle toestellen die worden hergebruikt, komt twee derde terecht in landen waar geen verantwoorde recycling-infrastructuur bestaat. Na een derde of soms zelfs vierde leven belanden veel toestellen aan het einde van hun levensduur alsnog op de vuilnisbelt. CTL, winnaar van de Circular Award 2018, zorgt ervoor dat ook toestellen uit deze landen veilig gerecycled worden.

One for One
Wanneer bedrijven en organisaties CTL inschakelen, wordt per nieuw gekochte telefoon ter compensatie in een ontwikkelingsland een afvaltelefoon ingezameld: het ‘One-for-One concept’. Een nieuwe telefoon wordt gecompenseerd door de recycling van een defecte. De grondstoffen van de ingezamelde afvaltelefoons worden hergebruikt. Deze bedrijfsstrategie sluit naadloos aan op de SDG’s, met name op nummer 12: duurzame consumptie. Waar voor veel bedrijven het meten van de SDG’s een obstakel blijkt, heeft De Kluijver advies uit eigen ervaring. “Je kunt je duurzame strategie, en daarmee de implementatie van de SDG’s, het beste meten door een gespecialiseerde partij in te schakelen. Experts kunnen audits en checks uitvoeren om de meetbaarheid van je organisatie in kaart te brengen. Dit maakt de SDG’s schaalbaar – en je impact objectief, omdat deze door een onafhankelijke derde wordt gecontroleerd. Daarnaast kan transparantie de meetbaarheid van duurzame doelstellingen vergroten. Laat je inspanningen zien, laat je toekomstvisie zien en leg uit wat je geleerd hebt – óók door te vallen. Dit vergroot je geloofwaardigheid en kan anderen helpen en inspireren. Door kennis en ondernemerschap te delen en door samen te werken, kan Nederland dé internationale aanjager worden van een afval-vrije wereld.”

Samen met lineair
Closing the Loop wil een zichtbare impact maken en zoekt de samenwerking met grote partijen, zoals T-Mobile. De telecomgigant heeft de ‘Recycle Deal’ gesloten met CTL. T-Mobile klanten kunnen zo actief bijdragen aan het reduceren van elektronisch afval. Na afloop van een contract krijgt de klant de mogelijkheid het toestel terug te verkopen aan T-Mobile. “Veel grote bedrijven werken nog niet volledig circulair, maar vrijwel allen hebben goede bedoelingen op dat vlak. Haak daar als Groene Groeier op in! We moeten juist samenwerken, ook met lineaire bedrijven. Van alleen maar rebelleren wordt niemand beter. Wij werken samen met T-Mobile en grote IT-leveranciers als Centralpoint, die op hun beurt een enorm bereik hebben. Alleen door samen te werken, zijn de SDG’s ook daadwerkelijk haalbaar.”​

Lobbynieuws
'Bedrijven hard nodig bij SDG’s'

​“Bedrijven hebben een enorme rol te spelen bij de invulling van de SDG’s. Het is helemaal niet meer dat zogenaamd unieke speelveld van degenen die traditioneel ontwikkelingssamenwerking verrichten.” Minister Sigrid Kaag spreekt met ondernemers tijdens de nieuwjaarsreceptie van VNO-NCW West. 

lees meer
Vrijdag 11 Januari 2019

"Bedrijven hebben een enorme rol te spelen bij de invulling van de SDG's. Het is helemaal niet meer dat zogenaamd unieke speelveld van degenen die traditioneel ontwikkelingssamenwerking verrichten." Sigrid Kaag, minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, spreekt met ondernemers tijdens de nieuwjaarsreceptie van VNO-NCW West. 

Tekst: Pieter van der Meulen

Het nieuwe jaar wordt voor ondernemend Nederland in Noord- en Zuid-Holland afgetrapt in de Malietoren in Den Haag. Al maandenlang prijken de SDG's aan de gevel van de toren en ook tijdens de receptie staan de ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties centraal.

De VN heeft zeventien ontwikkelingsdoelen opgesteld om de wereld tot 'een betere plek te maken in 2030'. De SDG's zijn de opvolgers van de millenniumdoelen en moeten een einde maken aan onder meer armoede, ongelijkheid en klimaatverandering. Nederland heeft de ontwikkelingsdoelen ondertekend en ook VNO-NCW West wil met haar leden een belangrijke bijdrage doen.

"Als we alle doelstellingen van de Verenigde Naties willen halen, moeten we samenwerken," zegt Audrey Keukens, voorzitter van VNO-NCW West. "Dit is een apart doel van de SDG's, nummer 17: samenwerking. Onze leden hebben de kennis en kunde in huis waarmee ze tot de top van de wereld behoren en een grote bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van wereldvraagstukken."

Leidraad
"De SDG's hebben toepassing op Nederland, onze eigen samenleving, maar we kijken ook hoe Nederland in de wereld en de wereld in Nederland samen kunnen werken. We zijn geen eiland. Het is goed om daar elke dag van doordrongen te zijn. U, als ondernemer, weet dat als geen ander." Voor minister Kaag zijn de SDG's de leidraad in haar beleid. Het is een investering in het voorkomen van conflicten, maar de doelen bieden ook innovatieve kansen voor het bedrijfsleven om nieuwe markten aan te boren. "Ik denk dat bedrijven ontzettend veel kunnen doen. Het is zichtbaar op elke handelsmissie, maar ik hoor het, zie het en proef het ook op veldbezoeken in landen waar een ondernemer niet meteen aan zal denken. Er is altijd een vraag naar de kennis uit Nederland. Er is in elke uithoek van de wereld een Nederlander geweest die heeft durven te investeren, is gaan werken en in veel gevallen is blijven werken."

"Er is geen duurzame economische ontwikkeling zonder die verankerd is in de SDG's," stelt minister Kaag. "Het is geen nieuwe theologie, geen dogma. Het is wetenschappelijk onderwezen dat het de opbouw van samenlevingen versneld wanneer je denkt aan alle doelstellingen. En bedrijven kunnen veel doen, eigenlijk doen jullie het al. Als u meer wilt doen, kunnen wij dat steunen met de juiste kennis, investeringen en de mogelijkheid om deuren te openen. We hebben met z'n allen een heel mooi investeringsraamwerk opgezet met een progressieve handelsagenda. De topsectoren staan daarin, maar ook ondersteuning voor het mkb. Belangrijk daarin is hoe we gezamenlijk circulair kunnen denken en ondernemen. 2019 is hopelijk het jaar waarin we echt gaan leveren en het nog verder uitbouwen."

Fotoreportage

Lobbynieuws
Tango

​“Het bedrijf van de toekomst is anders dan dat van nu”, zegt trendwatcher Richard van Hooijdonk tijdens de Dag van de Circulaire Ondernemer. “Mens en machine moeten samen de tango gaan dansen. In de toekomst is verandering de enige constante.”

lees meer
Vrijdag 1 Juni 2018

“Ik ben absoluut om”

“Een aantal jaar geleden dacht ik dat circulair ondernemen voor hemelbestormende idealisten was, maar ik ben absoluut om”, zegt voorzitter Hans de Boer van VNO-NCW. “Veel bedrijven maken er al een harde business case van.”

Tekst: Pascale Warners, ComPas tekst en redactie

Grondstoffen zijn eindig. Circulair ondernemen heeft de toekomst. Nu al zijn er bedrijven die hun productiewijze aanpassen, zodat reststoffen terug kunnen in het productieproces. Het vierde generatie familiebedrijf van Marc Houweling is daar een goed voorbeeld van. De plastic verpakkingen die het bedrijf levert aan klanten, worden leeg weer opgehaald. Vervolgens sorteert en recyclet het bedrijf ze. “Wij zijn wereldwijd de eersten die een jerrycan van plastic afval konden maken. Wij krijgen nu ook vragen vanuit het buitenland”, zegt Houweling op 29 mei tijdens de Dag van de Circulaire Ondernemer. Een initiatief van VNO-NCW Oostland en Rabobank Zuid-Holland Midden.

Koplopers als Houweling worden belemmerd door rigide wet- en regelgeving. In de lobby maakt VNO-NCW zich hard voor een klimaat waarin het gemakkelijker wordt circulair te ondernemen, belooft De Boer. Om schaal te kunnen maken, zouden reststoffen in de EU op een centrale plek bewerkt moeten worden. Hier ziet hij kansen voor Nederland. “De basis van een circulaire economie is een goede logistiek. En Nederland is dé logistieke hotspot van de wereld.”

Veranderingen managen
Gastspreker is trendwatcher en futuroloog Richard van Hooijdonk. In razend tempo schetst hij zijn beeld van de toekomst. Een tijd waarin vrijwel alles gedigitaliseerd en gerobotiseerd is. “Het bedrijf van de toekomst is anders dan dat van nu”, zegt hij. “Alle voorspellende en herhalende taken worden straks door robots uitgevoerd. Het oude systeem faalt en nieuwe partijen nemen het over. Mens en machine moeten samen de tango gaan dansen. In de toekomst is verandering de enige constante. We hebben straks mensen nodig die problemen kunnen oplossen en met elkaar kunnen schakelen. Mensen met passie, nieuwsgierigheid en veerkracht, die in staat zijn nieuwe ideeën te bedenken. Bedrijven zullen strategieën moeten ontwikkelen om veranderingen te managen en daarin zullen jong en oud moeten samenwerken. Iedere oudere bestuurder zou een 25-jarige naast zich moeten hebben.”

Bedrijven van de toekomst
Ook de jonge generatie is aanwezig. Dorus Galama van de startup van Gerrard Street vertelt hoe hij circulaire koptelefoons in de markt zet. Hij verhuurt deze voor een vast bedrag per maand en neemt kapotte producten of onderdelen weer terug. De scale-up Swapfiets is op hetzelfde principe gebaseerd. “Swapfiets heeft de fietsbeleving opnieuw uitgevonden”, zegt Marketing Manager Nadine Nooteboom. “Wij bieden een altijd werkende fiets. Bij een lekke band of een kapot licht wisselen we de fiets meteen om voor een ander exemplaar. We hebben nu ongeveer 44.000 fietsen rondrijden in 22 steden. De blauwe (voor)band is ons handelsmerk.”

Om de stap naar verduurzaming en een circulaire economie te versnellen, heeft VNO-NCW het netwerk groene groeiers opgericht. Duurzame ondernemers die willen groeien, worden binnen dit netwerk gekoppeld aan bedrijven die hen verder kunnen helpen. “We hebben nu al ruim 200 leden”, zeggen Yousef Yousef en Jolanda van Schaick. “Hoe meer ondernemers zich aanmelden, hoe meer matches we kunnen maken!”

Kijk voor meer informatie op groenegroeiers.nl

Fotoreportage
Videoimpressie

Lobbypunten