Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Regionetwerk  >  Oostland  >  

Skip Navigation LinksStart

Ondernemers Oostland

​De ondernemers en directeuren van VNO-NCW Oostland zijn professioneel, betrokken, resultaatgericht en energiek. VNO-NCW Oostland is trots op haar invloedrijke netwerk van beslissers.
De leden ontmoeten elkaar tijdens bijeenkomsten in de regio Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp. Zij delen kennis en ervaring, inspireren elkaar en doen zaken.

Regionieuws
Volwaardige kans op werk
Door krapte op de arbeidsmarkt dreigt Nederland tegen de grenzen van de economische groei aan te lopen. Zonde voor ondernemers die hierdoor worden beperkt in groeimogelijkheden. Bovendien onnodig, want potentieel is er zeker. “Mijn teamleden keken in eerste instantie vreemd op, maar nu eet iedereen hier Muhammara.”​
lees meer
Dinsdag 4 Juni 2019
​Door krapte op de arbeidsmarkt dreigt Nederland tegen de grenzen van de economische groei aan te lopen. Zonde voor ondernemers die hierdoor worden beperkt in groeimogelijkheden. Bovendien onnodig, want potentieel is er zeker, vooral voor wie verder kijkt dan zijn neus lang is. “Mijn teamleden keken in eerste instantie vreemd op, maar nu eet iedereen hier Muhammara.”

Tekst: Pieter van der Meulen

“Vaardigheden kun je leren, mentaliteit is een stuk moeilijker bij te brengen.” Yousef Yousef, lid van VNO-NCW Den Haag en voorzitter VNO-NCW netwerk Groene Groeiers, groeit fors met zijn bedrijf LG Sonic, een toonaangevende producent van algenbestrijding. Om de vraag naar personeel in te vullen kwam hij met een creatieve oplossing voor moeilijk vervulbare, vaak technische vacatures. Een half jaar geleden nam hij vijf Syriërs, een Argentijn en een Colombiaan aan. Het blijkt een schot in de roos. Niet alleen pakken ze het werk en de taal snel op, ze brengen een heel nieuwe, positieve dynamiek op de werkvloer. “Deze nieuwkomers nemen initiatief, zorgen voor teamspirit en zijn bovenal écht gretig. Hongerig om te leren, om succesvol te zijn. Er wordt nog wel eens vergeten dat vluchtelingen tegen wil en dank hun leven hebben moeten achterlaten. Een nieuw bestaan opbouwen op een volledig nieuwe plek, met een andere cultuur, een andere taal, noem maar op, is een enorme uitdaging. Maar wat ik vooral zie is optimisme en een grote drang om te slagen. Natuurlijk is er weleens miscommunicatie of loop je tegen cultuurverschillen aan, maar in grote lijnen is de invloed van meer diversiteit binnen het bedrijf zeer positief. Laatst nam iemand Muhammara mee, een Syrische salade met geroosterde paprika’s. Teamleden van LG Sonic keken vreemd op, maar zijn inmiddels helemaal om en bestellen het nu zelf ook.” 

Krapte
Verschillende sectoren kampen inmiddels met structureel personeelstekort. Met name in de zorg, bouw, onderwijs, techniek en ICT blijkt  het, op alle opleidingsniveaus, lastig geschikt personeel te vinden. De economische behoefte is groot, maar politiek en maatschappelijk is het binnenhalen van arbeidsmigranten een gevoelig punt. “We kunnen als samenleving zeggen dat we geen arbeids- en kennismigranten willen, maar dat heeft grote consequenties,” stelt Rob Slagmolen, secretaris arbeidsmarkt bij VNO-NCW/MKB Nederland. “Als politiek Nederland besluit geen  mensen meer binnen te halen, kunnen internationaal toonaangevende bedrijven die cruciaal zijn voor de Nederlandse economie niet meer renderen. Maar ook de tuinbouwbedrijven in Westland, Oostland en Aalsmeer of transport- en bouwbedrijven lopen vast. Dat heeft ook een negatieve uitwerking op de werkgelegenheid in algemene zin, omdat bedrijven moeten inkrimpen en niet kunnen voldoen aan de vraag uit de markt. We hebben nu en in de toekomst arbeidsmigranten nodig, maar we moeten dit beter organiseren.” Slagmolen doelt onder meer op huisvesting van arbeidsmigranten die  in sommige gevallen nog te wensen over laat. In een vernietigend artikel in het NRC Handelsblad uit maart dit jaar wordt uitgebreid ingegaan op mensonterende omstandigheden: slapen op pallets, de vensterbank zwart van de schimmel, te lange werkdagen en wie klaagt, raakt zijn baan kwijt of wordt uit huis gezet. VNO-NCW en MKB Nederland voeren een intensieve lobby om huisvesting voor arbeidsmigranten al op de korte termijn te verbeteren. 

Drie sporen
De werkgeversverenigingen willen het personeelstekort langs drie sporen aanpakken. “We proberen zoveel mogelijk werklozen uit de kaartenbakken van de gemeenten te krijgen,” aldus Slagmolen. De werkloosheid loopt sinds 2014 gestaag terug, maar een grote groep langdurig werklozen blijft tegen wil en dank aan de kant staan. VNO-NCW pleit voor open­bare kaartenbakken, zodat werkgevers sneller personeel kunnen vinden. “Daarnaast valt een wereld te winnen op het gebied van werk-naar-werk,” vervolgt Slagmolen. “Investeren in opleidingen, een leven lang leren en vermijden dat niet-werken aantrekkelijk is, kan de arbeidsparticipatie consolideren. Het derde spoor is beter omgaan met kennis- en arbeidsmigranten. De regionale werkgeversverenigingen zijn in gesprek over huisvesting in de regio’s waar dit speelt, maken afspraken met provincies en werken samen met bedrijven om meer te bouwen.” 

Wonen in bedrijfspand
Ook Ron van Ommen, directeur-eigenaar van Rijndorp Installaties uit Zoeterwoude en lid van VNO-NCW Rijnland, is genoodzaakt out-of-the-box te denken toen hij enkele jaren geleden steeds meer werk, maar minder geschikte werknemers kon vinden. Al snel merkte hij dat het niet eenvoudig is om mensen die aan de zijlijn staan, aan werk te helpen. “Vluchtelingenwerk, het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), allemaal instanties in Nederland die niet samenwerken. Eén aanspreekpunt in Nederland om vluchtelingen aan het werk te helpen, is er niet. Een collega legde contact met een arbeidscoach van het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor het Technisch Installatiebedrijf en zij ging voorselecteren voor mij.” Inmiddels werken twaalf statushouders bij Rijndorp Installaties. Van Ommen biedt de nieuwe werknemers eerst een interne opleiding aan en in zijn bedrijfs­pand heeft hij in een loods een technische ruimte omgetoverd tot een soort woning. Het gewenningsproces voor de al langer in dienst zijnde werknemers, waarmee Yousef ook te maken heeft, herkent Van Ommen. “De monteurs die al bij me werkten zijn inmiddels helemaal om. En zij weten ook: als je leerlingen in dienst neemt, moet je ook veel aan begeleiding doen.”
                                                                                                   
Morele agenda
Het potentieel maar vooral ook de noodzaak om nieuwkomers zo snel mogelijk aan het werk te helpen, dringt binnen het bedrijfsleven steeds verder door. Vijftien grote bedrijven, waaronder Shell, ING, Philips, Dura Vermeer, Randstad en 
Accenture, gaan komende twee jaar ruim 3.500 vaste banen voor vluchtelingen creëren. Daarnaast worden opleidings­trajecten en hulpprogramma’s opgezet, waardoor duizenden migranten uitzicht krijgen op betaald werk of ondersteuning krijgen bij het starten van een eigen onderneming. “Dit is de morele agenda van het bedrijfsleven, buiten de politiek om,” verklaart Paul Polman, voorzitter van de Internationale Kamer van Koophandel en voormalig CEO van Unilever, tegen het Financieel Dagblad (9/4/’19). “De wereld kent meer vluchtelingen dan ooit. Vergeet niet dat u en ik in Syrië geboren hadden kunnen zijn. Ik sta hier omdat de Nederlandse overheid mijn opleiding heeft betaald.” Yousef Yousef vindt het een goede zaak dat grote bedrijven zich inzetten om nieuwkomers een kans te bieden. Zelf vluchtte hij als kind vanuit Syrië naar Nederland en weet hij hoe belangrijk het is perspectief en goede behandeling te bieden. “Zorg voor persoonlijke begeleiding, wees geïnteresseerd en verdiep je in hun achtergrond. Als iemand de taal niet spreekt of de cultuur niet kent, betekent dat niet dat hij of zij dom of onwelwillend is. Ik bied taalcursussen aan en dan zie je dat het heel snel wordt opgepakt. Het is een kleine moeite voor de gemotiveerde en betrokken werknemer die je er voor terugkrijgt. Het belang van integratie van nieuwkomers is essentieel en onvermijdelijk in een moderne samenleving, maar te weinig mensen staan op en nemen verantwoordelijkheid. Ik roep ondernemers en overheden op volwaardige kansen te bieden aan mensen die we nu en in de toekomst keihard nodig hebben.” 

Overweeg je ook vluchtelingen in dienst te nemen? Neem contact op met ondernemers die hier ervaring mee hebben via onze netwerkapp:  www.vno-ncwwest.nl/app​

Regionieuws
'Kun je groeien? Ga ervoor!'

​​Tussen de bloemenvelden van Heiloo, de A9 en het AZ-stadion staat het pand van familiebedrijf Kaptein. Vanaf 1936 verpakt Kaptein kaas en boter. Sinds 2009 is de derde generatie aan het roer: Mireille Kaptein, zakenvrouw van het jaar 2019.

lees meer
Dinsdag 4 Juni 2019

Tekst: Voxx_Content in Context, Vera Klandermans
​Foto: Sjors Massar

Tussen de bloemenvelden van Heiloo, de A9 en het AZ-stadion staat het pand van familiebedrijf Kaptein. Vanaf 1936 verpakt Kaptein kaas en boter. Sinds 2009 is de derde generatie aan het roer: Mireille Kaptein. Mireille is een people manager die haar medewerkers het liefst collega's noemt. Dit jaar is ze uitgeroepen tot Zakenvrouw van het Jaar. Een gesprek over familie­bedrijven, dromen en groeien.

Bij binnenkomst kijkt een levensgroot Melkmeisje de bezoeker aan. Op de  muur staat in grote letters: Say Cheese. Het is duidelijk: hier draait het om zuivel. Het pand is licht en ruim met veel ramen van vloer tot plafond. En met een uitzicht waarvan Mireille zegt:
"Dit blijft schitterend."

Wat betekent de benoeming Zakenvrouw van het Jaar voor je?
"De eerste paar weken waren lichtelijk overwhelming. Deze titel houd je voor de rest van je leven, die wordt niet afgenomen. Een eer voor mijzelf, én voor mijn collega's. We doen het goed, maar toch was ik verrast. Misschien is dat de Noord-Hollandse nuchterheid. Uiteindelijk vind ik dat je het elke dag moet waarmaken."

Waarom ben je Zakenvrouw van het Jaar 2019 geworden?
"Het juryrapport heb ik niet gezien. Maar ik denk omdat ik al tien jaar laat zien dat dit familiebedrijf continuïteit heeft en flink groeit. Afgelopen vijf jaar hebben we geïnvesteerd in machines en een nieuw duurzaam pand betrokken dat ons zichtbaarder maakt in de buurt.
Ik denk ook om mijn stijl van leidinggeven. Als directeur ben ik vooral bottom up, mijn vader was meer top down. Coaching, reflectie en spiegeling zijn belangrijk. Ik heb zoveel creatieve, ondernemende collega's en ik stimuleer dat zij zich blijven ontwikkelen. Van fouten leer je en ja, die maak ik ook. Daarnaast voel ik betrokkenheid en loyaliteit naar onze medewerkers. Dat noemen we de We Care-norm."

Wat houdt dat in?
"Onze mensen doen ertoe; we zijn betrokken. We Care zit bijvoorbeeld in het gebruik in ons kantoor van duurzame producten, hout, papier, veel glas. We zien elkaar en zeggen elkaar gedag als we op de gang lopen. Daarnaast hebben we ergonomische zit-sta-bureaus en overal goede ledverlichting. Sfeer is zo belangrijk; daar werk ik hard aan. We Care zit ook in kijken wat je zelf kunt bijdragen en betekenen. De groep waaraan ik leiding geef, pakt dit op. Ik zie dat het werkt.
We Care betekent ook steeds met nieuwe dingen komen. We kijken naar de marktbehoefte en proberen snel iets uit. Op allerlei gebieden: software, allergieën, religie, verlaging van onze CO2-uitstoot. Zo zijn we nu bezig met vegan, een 100 procent plantaardige kaas, naast zuivel. Dat zijn kansen."

Je grootvader startte de bulkverkoop, je vader introduceerde diverse technieken. Wat breng jij Kaptein?
"Ik heb Kaptein over de grens gebracht. Ik heb bijvoorbeeld zes jaar op de groothandelsmarkt van Rumgis in Parijs gewerkt. Daar heb ik onze Hollandse kaas verkocht en Franse kazen naar Nederland geïmporteerd."

Waar ga je je als Zakenvrouw van het Jaar voor inzetten?
"Voor familiebedrijven. Het is best complex om samen te werken én privé op een leuke manier met elkaar om te gaan. Ik weet hoe belangrijk het is om dingen altijd uit te spreken. Je hoeft het onderling niet altijd eens te zijn, maar zorg wel dat alles functioneert. Ook blijf ik het opmerkelijk vinden dat vaak de zoon het bedrijf overneemt. De dochter kan dat ook. Deze mindset wil ik helpen veranderen."

Bedoel je dat met het glazen plafond?
"Denken in barrières vind ik zó negatief. Steeds meer ambitieuze dames hebben mooie functies. Heb je die ambitie niet en wil je liever thuis blijven, prima. Maar heb je een droom en kun je groeien… ga ervoor. Het verbaast mij dat veel vrouwen waardevolle opleidingen hebben gedaan en toch kiezen voor het gezin en parttime werken. Dat kun je ook samen oplossen. Ik denk dat je ook als ondernemer moet proberen om van een normale werkweek uit te gaan. Mijn man en ik werken fulltime, doen samen de opvoeding én hebben allebei een superleuke relatie met de kinderen. Je leert van elkaar wat écht belangrijk is. Het relativeert. En hoe leuk is het om samen voor de kinderen te zorgen? Dat is een kans, maar die moet je wel grijpen. Voor ons betekent dat een goede hulp thuis voor dagelijkse zaken, op de zaak een goed team om je heen verzamelen zodat je zaken kunt delegeren en ook verantwoordelijkheden bij collega's kunt neerleggen. Opladen, tijd voor je gezin maken en nieuwe ideeën voor je bedrijf vinden, lukt niet door 24/7 aanwezig te zijn."

Waar staat Kaptein over twintig jaar?
"Er ligt nog 4000 vierkante meter onbenut naast ons! Natuurlijk willen we verder groeien. Maar vooral vind ik het belangrijk het bedrijf op een verantwoorde manier over te dragen aan Kaptein 4.0. Of dat onze eigen kinderen worden of mensen van buitenaf is eigenlijk niet eens het belangrijkst. Wel dat de volgende generatie een visie heeft om Kaptein verder te ontwikkelen."

Kaptein
Familiebedrijf Kaptein (sinds 1936) is verpakker en producent van kaas, boter, smeltkaas en poederkaas voor klanten in binnen- en buitenland. Bij Kaptein werken 180 mensen verspreid over de locaties in Heiloo, Oosthuizen en Bilzen (België), onder wie Mireille's man en oudere zus. Het bedrijf exporteert naar 55 landen en haalde in 2018 een omzet van 90 miljoen euro.

Regionieuws
Disrupter of dinosauriër?

​Bij Robovalley worden ruim 170 ondernemers meegenomen in de wereld van Artificial Intelligence en de praktische gevolgen voor bedrijven. “De negatieve associatie rondom robotica is dat het ten koste gaat van banen. Enerzijds zal dat zeker zo zijn, anderzijds kan het nieuwe banen opleveren door de samenwerking tussen mens en robot”.

lees meer
Vrijdag 24 Mei 2019

Bij Robovalley, het kloppend hart van de robotica, worden ruim 170 ondernemers meegenomen in de wereld van Artificial Intelligence, machine learning, deep learning en de praktische gevolgen voor bedrijven. “De negatieve associatie rondom robotica is dat het ten koste gaat van banen. Enerzijds zal dat zeker zo zijn, anderzijds kan het nieuwe banen opleveren door de samenwerking tussen mens en robot”.

Tekst: Pieter van der Meulen

Tijdens de Dag van de innovatieve ondernemer bieden VNO-NCW West, Robovalley en Rabobank een kijkje in het hedendaagse, wat er nu al gaande is en de toekomst. Ons dagelijks leven is doorspekt met technologie en een bedrijfsleven zonder robots en machines is inmiddels volstrekt ondenkbaar. “Ook ik heb het innovatievirus onder de leden,” zegt Fabian van der Horst, directeur bedrijven Rabobank Zuid-Holland Midden. “Het virus riekt naar ondernemerschap, je ziet ineens overal kansen. Vandaag gaan we jullie ook besmetten.” Audrey Keukens, voorzitter VNO-NCW West, benadrukt in haar welkomstwoord de grote waarde van een Europese Artificial Intelligence (A.I.) agenda, waarin de Nederlandse belangen krachtig zijn vertegenwoordigd. “VNO-NCW heeft een A.I. taskforce in het leven geroepen om dit onderwerp zowel nationaal als Europees te agenderen. Wij roepen alle ondernemers, juist ook kleine, innovatieve mkb’ers, op: doe mee met de A.I. coalitie!”

Nieuwe lente
“Hoewel het bij robots en A.I. lijkt te gaan over technologie, gaat het eigenlijk veel meer over mensen. Hoe stelt technologie ons in staat onze doelen te verwezenlijken en de welvaart te vergroten?” Arthur de Crook, medeoprichter en ambassadeur van Robovalley, is internationaal erkend robotica en A.I. goeroe, en neemt de aanwezigen mee in een masterclass. “Robotica en A.I. zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het beeld van robots verandert in hoog tempo, de nieuwe lente is aangebroken. In de jaren ’60 en ’70 zijn enorme stappen gemaakt, daarna heeft het een tijdje stil gelegen en nu zijn we weer helemaal los. Wie het heeft over robots en kunstmatige intelligentie heeft moet drie termen onthouden: waarneming, analyse en reactie; de vaardigheden van een moderne robot. Deze tak van technologie is ontzettend breed, ik licht ‘machine learning’ en ‘deep learning’ uit. In het geval van ‘machine learning’ leert de machine als een kind, door steeds te proberen, te falen en met de feedback die het daaruit verzamelt, zichzelf verbetert. ‘Deep learning’ gaat een stap verder. De robot ontdekt patronen in zijn taak en door te snappen wat het algoritme achter een bepaalde handeling, opdracht of gebeurtenis is, ontwikkelt het zelfs voorspellend vermogen. Het is al enige tijd duidelijk dat kunstmatige intelligentie het menselijk brein verslaat, maar we weten nu ook dat een combinatie tussen verschillende soorten intelligentie de beste resultaten oplevert. Daarom wordt het echt interessant wanneer er ook communicatie in het spel komt, tussen robots en andere mensen, met de omgeving en andere apparaten. De toepassingsgebieden van robotica en A.I. zijn eindeloos, we zien vooral in de gezondheidszorg, communicatie en mobiliteit dat er al veel mogelijk is. Daadwerkelijke implementatie in de markt is een lange en lastige weg, maar doe je niet mee, zet je jezelf automatisch op de lijst van dinosauriërs.”
Lees hier meer over de unieke samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen bij Robovalley. 

Vitestro
Na de razendsnelle masterclass presenteren ondernemers hoe zij de nieuwste technologieën gebruiken om hun producten bovenaan de innovatieketen te plaatsen. Toon Overbeeke is CEO en cofounder van Vitestro en ontwikkelt de volgende generatie medische apparatuur met als doel patientbeleving en gezondheid te verbeteren. “Mij is gevraagd welke drie factoren nodig zijn voor succesvolle, baanbrekende innovatie. Ik kan het terugbrengen tot één factor: een uitmuntend team. We hebben lang en intensief naar de juiste mensen gezocht, maar alleen met perfecte werkmatches kun je écht verandering brengen.”
Lees hier meer over Vitestro

Postillion
Ook in de hospitalitybranche zijn steeds meer invloeden uit de robotica zichtbaar. Mark Struik, commercieel directeur van Postillion hotels, ontwikkelde met zijn virtuele medewerker Michiel zelfs een wereldprimeur. “De krapte op de arbeidsmarkt dwong ons op een andere manier na te denken over de invulling van vacatures. Iedereen die in de hospitality werkt, wil met mensen werken, niet ergens achter een computerscherm mailtjes beantwoorden en reserveringen invoeren in het systeem. Dus we bedachten Michiel, een A.I. medewerker die mails kan verwerken, analyseren en binnen vijf seconden een bevestiging of offerte terugsturen. Om geloofwaardig te blijven ten opzichte van onze klanten hebben we zelfs een vertraging van een half uur ingebouwd bij Michiel, om de beleving van de klant te verbeteren. De reacties, zowel binnen het bedrijf als van klanten, zijn heel positief. De ontwikkeling van Michiel is een voortgaand proces, maar de technologie erachter verzekert dat hij zich voortdurend blijft ontwikkelen en steeds meer onafhankelijk kan oppakken. Dit is een revolutionaire ontwikkeling en stelt ons in staat de echte mensen die bij ons werken te laten doen wat ze willen en waar ze goed in zijn: het bieden van oprechte gastvrijheid. Iedereen zou zichzelf de vraag moeten stellen of je gaat wachten tot er iets gebeurt, totdat de markt wordt overgenomen zoals Uber en Netflix hebben gedaan of wordt jij juist die disrupter die bepaalt in welke richting jouw sector zich ontwikkelt?” 

Joris Kleinveld, voorzitter van VNO-NCW Delft, sloot de dag af met zijn samenvattende inzichten. Uit zijn vraag wat de aanwezigen aan inspiratie, nieuwe inzichten en vragen meenemen naar huis bleek dat de bijeenkomst iedereen op positieve wijze aan het denken had gezet. Gelukkig bood de aansluitende netwerkborrel voldoende gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen over een ontwikkeling die nu al relevant is voor alle ondernemers.

Geïnteresseerden konden met een drankje in de hand bij Sense Glove een live demonstratie ervaren. Lees hier meer over Sense Glove.

Bekijk hier het videoverslag

9d0566e0-e4ed-48a9-960b-780026868242
Nieuwe leden
3B Wonen
BERGSCHENHOEK
Merwe Advice & Development en Kern Advisering
BERGSCHENHOEK
Social Media
Dáárom ben ik lid!
"Onder andere door samen te werken en samen successen te vieren blijft het ondernemerschap boeiend."

Danny Ruigrok
Vennoot Bloemendaal Ruigrok Accountants
Dáárom ben ik lid!
"Ik hoop uit dit netwerk van ondernemers inspiratie te halen en nieuwe samenwerkingen te kunnen starten"

Erik Rovekamp
Buitensport ondernemer
Dáárom ben ik lid!
"Geen leeftijdsdrempel"

Jeroen Droogh
Directeur Intratuin Zoetermeer
Dáárom ben ik lid!
"In het netwerk van VNO-NCW West ontmoet je collega-ondernemers waar je nu eens niet tegenover maar naast zit"

Leco van Vliet
DGA L. van Vliet Vorkheftrucks
Dáárom ben ik lid!
"Ik wil een netwerk opbouwen voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik wil leren van ervaren ondernemers."

Marcel van Wijk
Operationeel directeur Cream
Dáárom ben ik lid!
"Ik ben nog jong en via VNO-NCW Oostland kan ik werken aan mijn persoonlijke ontwikkeling."

Mario Brunt
Meester Handschudder & Projectleider bij rvwebdiensten
Dáárom ben ik lid!
"Themabijeenkomsten per branche"

Michel Capitein
Eigenaar Technolab
Dáárom ben ik lid!
"Het is fijn om betrokken te blijven in de nieuwe ontwikkelingen."

Theo Hijdra
Directeur HA Consultancy

 Partner

logo Rabobank.jpg

 

logo Who's Next.jpg