24 juni 2020

Waar liggen nieuwe kansen?'

De coronacrisis betekende negentig procent omzetverlies voor Anita Veenendaal en haar bedrijf OneCircle. In samenwerking met andere ondernemers, mede door een geslaagde digitale meet-up van VNO-NCW Noordwest-Holland, gaat het bedrijf nu actief de verspreiding van corona te lijf.
Tekst: Pieter van der Meulen
Vijf fabrieken die lichtgewicht fusten leveren in meer dan negentig landen, ruim honderd werknemers en de afgelopen tien jaar een gemiddelde groei van veertig procent. OneCircle, voorheen bekend als Lightweight Containers, biedt met hun circulaire plastic fusten een duurzaam alternatief voor traditionele stalen fusten in de drankenindustrie. De nieuwe naam beschrijft het belangrijkste doel van het bedrijf: volledig circulaire verpakkingen die geen enkele milieu-impact hebben. In rap tempo veroverde het in Den Helder gevestigde familiebedrijf de wereld. En toen kwam corona.  
“Al in februari kregen we de eerste signalen uit China. Dat betekende ook de eerste terugval in omzet. Ondanks waarschuwingen dat het virus zich snel naar andere landen zou verspreiden, hebben we met de huidige situatie geen moment rekening gehouden. Blijkbaar zit je toch in een soort bubbel. Toen de overheidsmaatregelen in Nederland van kracht werden, gingen we uit van een omzetverlies van ongeveer 65 procent. In werkelijkheid is dat 90 procent geworden.”
‘Minder reizen past helemaal bij onze waarden’
“We hebben geprobeerd zo actief mogelijk te reageren. Gebruik maken van overheidssteun, kijken hoe te besparen binnen de flexibele schil. Onze meest interessante bezuiniging is op reizen. Geen van onze medewerkers reist meer de wereld over. We zien nu dat het prima lukt om relaties op te bouwen en te onderhouden met digitale middelen en eigenlijk past dat helemaal bij onze waarden. Duurzaamheid ligt aan de basis van OneCircle en een manier van werken waarbij we minder reizen, draagt daaraan bij. Dat is wel een eyeopener geweest.” 

Onderstaande afbeelding:

Contactloze zuilen die desinfectiemiddel afgeven

Nieuwe markten

“Toen het tekort aan desinfectiemiddel in de zorg ontstond, hebben DSM, Shell en verschillende bierbrouwers hun werkzaamheden aangepast en grote hoeveelheden geproduceerd. Door verpakkingen te leveren is OneCircle ook aangehaakt op die initiatieven. Bijkomend probleem is de evenredig grote toename van het gebruik van flessen, pompen en bekertjes. Zeker bij grootverbruikers als ziekenhuizen en scholen gaat het snel, dan heb je het over enorme hoeveelheden plastic. De dispenser, die ontwikkeld is door onze partners zoals metaalbewerkingsbedrijf Zeestadstaal, geeft zo’n twintigduizend doseringen af, veel meer dan een flesje of pomp die je ieder uur moet vervangen.”
“Als je omzet terugvalt, vraag je je af waar dan wel kansen liggen. Wij waren al actief in de chemische industrie, met name in de Verenigde Staten, waar we verpakkingen voor lijm leveren. We hebben onze aandacht verlegd naar de markt waar de meeste mogelijkheden liggen, dat is ondernemerschap. Als er nieuwe markten ontstaan, moet je daarop inspelen.”
“Door een bijeenkomst van VNO-NCW Noordwest-Holland kwam ik in contact met Jack Stuifbergen, directeur van Breedweer. Hij vertelde dat hij verzorgingstehuizen en Rijksgebouwen schoonmaakt. Ik vroeg hem naar zijn aanpak met desinfectiemiddelen en wat we voor elkaar konden betekenen. Het is belangrijk dat ondernemers elkaar steunen, van elkaar leren en elkaar in contact brengen met andere ondernemers. Niet alleen werken we nu samen met Breedweer, we zijn ook in contact gekomen met Zeesta​dstaal​. Binnen twee weken hebben we met hen een zuil ontwikkeld die handdesinfectiemiddel afgeeft. Contactloos, zodat niet iedereen de zuil hoeft aan te raken. Met name horeca, supermarkten, sportclubs en winkels kunnen dit goed gebruiken. Vorige maand is de eerste in gebruik gegaan bij een Albert Heijn in Den Helder en er is veel interesse, in binnen- én buitenland. Daarnaast zijn er ook in het buitenland er verschillende landen dispense-units ontwikkeld, die geschikt zijn voor het gebruik van desinfectiemiddelen in een plastic duurzaam fust, een KeyKeg.” 
‘Gebruik de crisis voor structurele verandering’


Structurele verandering 

“Wij zijn een gezond bedrijf, maar we worden wel twee jaar teruggeworpen. Zoals bij ons blijkt zijn er ook mogelijkheden. De ene branche wordt harder getroffen dan de ander, de horeca en de detailhandel krijgen harde klappen. Het is daarom belangrijk om solidair te zijn en elkaar te helpen. Ik kijk positief naar de toekomst. We moeten innoveren en verduurzamen. Ik roep de hele wereld op te kijken naar het milieu en om de crisis te gebruiken voor structurele verandering.” 

Lees meer ondernemersverhalen​ in crisistijd. 

Waar liggen nieuwe kansen?'