Yousef Yousef, directeur LG Sonic en voorzitter van het VNO-NCW netwerk Groene Groeiers deelt in vier blogs zijn ervaringen in het buitenland en geeft praktische tips waar je als duurzame ondernemer meteen mee aan de slag kunt. Deel 2: de Verenigde Staten.
Nog altijd de grootste economie ter wereld, taal en cultuur vormen geen barrière en het bedrijfsleven ademt lef en innovatie. Dus waarom zou je als Groene Groeier eigenlijk niet naar de Verenigde Staten gaan? Juist voor duurzame ondernemers biedt de VS grote zakelijke kansen. Na drie jaar samenwerking tussen LG Sonic en American Water, het grootste drinkwaterbedrijf in de VS, hebben we sinds kort een vestiging in Scranton, Pennsylvania. Mijn ervaring in de jaren dat ik actief ben ik de VS is dat Amerikanen snel zijn, beslissingen durven te nemen en graag optreden als launching customer. Laat je niet misleiden door de geluiden dat de VS zich steeds meer economisch isoleert, zeker op het gebied van duurzaamheid is dit niet het geval. Toch is er ook een keerzijde. Deze blog geeft specifieke, praktische tips voor zakendoen in de Verenigde Staten. Welke misverstanden bestaan er? En hoe kan je in een gigantisch land als de VS het best beginnen?
Ondernemerschap is een fundamenteel onderdeel van de Amerikaanse cultuur. Dat biedt grote mogelijkheden, maar heeft ook geleid tot een keiharde concurrentiemarkt, waar alleen de sterksten en besten boven komen drijven. Wie zich daar niet van bewust is, krijgt het zwaar in de VS. De eerste tip is dan ook: Wees je bewust van je marktpositie. Als Groene Groeier breng je innovatie en wil je een bijdrage leveren aan verduurzamingsvraagstukken. De VS biedt daar ruimte voor, maar alleen aan de meest innovatieve producten en ideeën. Dus weet waar je product staat, ken de markt waarop je je begeeft en zorg bovenal dat je bekend bent met de laatste ontwikkelingen.
In de Verenigde Staten draait alles om marketing. Kijk naar Nike, dat met inspirerende campagnes inmiddels veel meer is geworden dan alleen een sportmerk. Of Apple, niet in de eerste plaats een tech- bedrijf maar een marketingmachine. Denk niet klein, probeer altijd in te zetten op groei. Amerikanen willen alles bigger, better en faster. Wie niet groeit, wordt opgegeten. Aan de andere kant betekent dat niet dat je meteen alles in keer moet willen. Hoewel groei en vooruitgang altijd in je achterhoofd moeten zitten wanneer je in de VS aan de slag gaat, is het raadzaam je in eerste instantie te richten op een nichemarkt. Vraag jezelf af waar je écht meerwaarde kan bieden met jouw product en zorg dat je op die manier binnenkomt. Denk dus groot, maar begin klein.
Kan je inderdaad meerwaarde bieden, ga dan het gesprek aan. Amerikanen zijn een open volk en zijn altijd bereid te luisteren en mee te denken. Ze staan open voor partnerships en die zijn hard nodig, want de Amerikaanse markt heeft een sterk lokaal karakter. Voordat je met wet- en regelgeving in de weer gaat, is het noodzakelijk de markt en mensen te ontdekken. Dus begin daar Groene Groeiers! Nederland heeft qua innovatie ontzettend veel te bieden, ook aan de Verenigde Staten.
Yousef Yousef Voorzitter VNO-NCW netwerk Groene GroeiersDirecteur LG Sonic
Lees de eerste blog van Yousef over zakendoen in de Golf.Lees hier meer informatie over het netwerk Groene Groeiers.
Gerelateerde artikelen
Sluit je aan
Lid worden bij VNO-NCW West betekent aansluiten bij een invloedrijk netwerk. Wij vertegenwoordigen diverse bedrijfstakken in Noord- en Zuid-Holland en zetten ons in voor een optimaal ondernemingsklimaat.