Update Europese ontwikkelingen op het gebied van de gedoogregeling omtrent C-rijbewijzen

 

Het Europees Parlement heeft afgelopen week een besluit genomen dat effect heeft op ondernemers die gebruikmaken van zware elektrische bestelbussen. Het Parlement heeft bij het vaststellen van het proces om de nieuwe rijbewijsrichtlijn vast te stellen, gestemd voor een uitzondering waarbij bestuurders met een B-rijbewijs deze elektrische voertuigen tot een gewicht van 4250 kilogram mogen besturen, zonder een C-rijbewijs. VNO-NCW West pleit daar al langer voor.

Deze ontwikkeling komt op een kritiek moment, aangezien de huidige gedoogregeling niet voorbij 1 juli 2024 wordt verlengd. Dit was een zwaar besluit voor alle ondernemers die investeringen hebben gedaan in de verduurzaming van hun wagenpark en die hierdoor geraakt worden, maar ook voor de transitie richting duurzame logistiek. Het raakt ondernemers die al grote stappen hebben durven zetten richting schonere mobiliteit, en het vertrouwen in de overheid als partner waarmee je zaken kunt doen.

Het besluit van het Europees Parlement biedt een cruciaal perspectief op een blijvend juridisch kader. VNO-NCW West hoopt dat dit de minister van Infrastructuur en Waterstaat het vertrouwen geeft om de gedoogregeling te verlengen totdat in de complexe Europese procedures het definitieve akkoord wordt gegeven, voordat de nieuwe regels van kracht worden. Het is van essentieel belang dat deze positieve ontwikkelingen zo snel mogelijk worden omgezet in concrete wetgeving en dat er adequate ondersteuning wordt geboden aan bedrijven die getroffen worden door deze veranderingen. Op 4 maart zijn hier ook Kamervragen over gesteld door PVV-Kamerleden Heutink en Van Dijk aan de minister.

Gerelateerde artikelen