Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Regionetwerk  >  Rijnland  >  

Skip Navigation LinksRijnland

Ondernemers Rijnland

​Het gebied Rijnland strekt zich uit van de kust tussen Katwijk en Hillegom tot aan Alphen aan den Rijn. De ruim honderd leden van VNO-NCW Rijnland zijn ondernemers en directeuren, actief in de tuinbouwsector (bollen), biotechnologie en ruimtevaart, medische sector, universiteit, musea en creatieve sector.

Regionieuws
Duurzame lessen uit het Rijnland

​“Vroeger was duurzaamheid helemaal geen thema voor ons, nu is het een levensstijl geworden.” Emill de Waal is DGA bij Huschka Beveiligers, de meest duurzame organisatie binnen de beveiligingsbranche.

lees meer
Vrijdag 22 Maart 2019

​“Vroeger was duurzaamheid helemaal geen thema voor ons, nu is het een levensstijl geworden.” Emill de Waal is DGA bij Huschka Beveiligers, de meest duurzame organisatie binnen de beveiligingsbranche. De Waal deelt zijn visie met leden van VNO-NCW Rijnland en mobiliteitsmakelaar Jan Breugem geeft praktische verduurzamingstips.

Tekst: Jelle van der Meulen

Martijn van Pelt, bestuurslid van VNO-NCW Rijnland, trapt de bijeenkomst af. “We willen met VNO-NCW actiever worden in deze regio. Op bijeenkomsten als deze kun je goed je netwerk onderhouden en het biedt ‘local hero’s’ de mogelijkheid zich te presenteren en andere ondernemers te inspireren met hun succesverhaal.”

Duurzaamheid als mindset
Huschka Beveiligers, ‘local hero’ en gastheer van het evenement, ging als eerste in de branche de uitdaging aan om volledig elektrisch te rijden. Aan die uitdaging is inmiddels met glans voldaan, maar dit ging niet zonder slag of stoot. “In dit hele proces heb ik vaak getwijfeld of we wel de juiste stap hadden genomen,” erkent De Waal. “Bij een melding moet je er staan in onze branche, je moet leveren, punt uit. De eerste elektrische auto’s hadden een actieradius van zo’n 110 kilometer, terwijl onze gemiddelde rit rond de 80 kilometer ligt. Dat betekent dat na elke rit de auto aan de laadpaal moet. Daar moesten werknemers wel even aan wennen, maar inmiddels heeft iedereen het elektrisch rijden omarmd.”

Naast creëren van draagvlak binnen het eigen bedrijf duurde het even voordat de omslag rendabel was. Maar door pionier te zijn in de branche, heeft De Waal inmiddels verschillende voordelen ten opzichte van zijn concurrenten. “Ten eerste zijn de kosten van ons wagenpark met liefst 20% gedaald: elektrische voertuigen hebben minder brandstof én minder onderhoud nodig. Ten tweede merken ons duurzame beleid goed is voor onze gunfactor wanneer we bieden op tenders.”

Met zijn strategie hoopt De Waal een voorbeeld te zijn voor concurrenten en andere ondernemers. “Het is goed voor het milieu en levert je bedrijf veel op. Inmiddels is ons duurzame beleid echt een mindset geworden, een levensstijl zelfs. Daar zijn we wel trots op.”

Experimenteren, met vallen en opstaan
Om te verduurzamen is elektrisch rijden natuurlijk een inkoppertje, vindt Jan Breugem, mobiliteitsmakelaar Rijnland. Er zijn nog tal van andere mogelijkheden om je onderneming te vergroenen. “Bij Leiden University Medical Center (LUMC) deden we een pilot met medewerkers die een maandje het OV konden proberen. Na die maand was liefst 60% overtuigd en nam het een abonnement! Onbekend maakt vaak onbemind: laat mensen kennis maken met alternatieven.”

Niet elke maatregel hoeft per se nieuw of innovatief te zijn, benadrukt Breugem. “Vroeger reden er in de Rotterdamse haven van die busjes rond om mensen in ploegen te vervoeren. Dat was zo gek nog niet, en kan op veel plaatsen nog steeds prima werken. Poets zo’n ouderwets idee op, steek het in een nieuw jasje. Daar valt een hoop winst mee te behalen.”

“De druk om een omslag te maken ligt er nu: het kan simpelweg niet meer zoals het ging,” weet Breugem. Tegelijkertijd erkent hij dat verduurzamen niet voor elk bedrijf even eenvoudig is. “Niet iedereen hoeft direct een radicale omslag te maken, het hoeft ook niet voor iedereen morgen al te gebeuren. Maar uiteindelijk zal het wel moeten. Laten we daarom gaan experimenteren. Het zal met vallen en opstaan gaan, maar we gaan het gewoon samen doen!”

Presentatie Emill de Waal

Regionieuws
Provincie belangrijker door klimaatakkoord

​De uitvoering van het klimaatbeleid komt ook vooral te liggen bij de provincie en het waterschap. Wat betekent dit voor ondernemers?​

lees meer
Vrijdag 22 Maart 2019
Regionieuws
Rol provincie cruciaal

​Zuid-Holland wordt geconfronteerd met grote uitdagingen. Met de traditionele rol van de provincie komen we er niet, zegt Bert Mooren in het Algemeen Dagblad.

lees meer
Woensdag 13 Maart 2019
Zuid-Holland wordt geconfronteerd met grote uitdagingen. Met de traditionele rol van de provincie komen we er niet, zegt Bert Mooren, directeur VNO-NCW West in een opinieartikel in het Algemeen Dagblad, gepubliceerd op 13 maart.

Zuid-Holland wordt geconfronteerd met grote uitdagingen, zeg maar gerust mega-uitdagingen. Met business as usual en de traditionele rol van de provincie komen we er niet. Het bedrijfsleven vraagt van de provincie een grotere inzet en een sterke regierol. De grootste uitdaging is dat we vaart zetten achter de overgang naar de circulaire economie en de energietransitie. De provincie zal een grote rol krijgen bij de uitvoering van het Klimaatakkoord. Onze economische activiteiten moeten op een andere leest geschroeid worden: schoon en zuinig omgaan met grondstoffen en de bouw van energie-neutrale woningen. Provincie en bedrijfsleven hebben besloten om de Rotterdamse haven en het glastuinbouwcluster CO2-neutraal te krijgen in 2050. Dit betekent dat de provincie fors moet investeren in de aanleg van warmtenetten en een CO2-smartgrid. Innovatieve ondernemers met circulaire projecten kan de provincie ondersteunen met subsidies en het ontsluiten van kennis.

Een andere mega-uitdaging is de woningbouwopgave, bijna 300.000 woningen tot 2040. In plaats van enkel gemeentelijke plannen is een woningbouwplan op provinciale schaal nodig, met heldere keuzes voor bouwlocaties. Het bedrijfsleven vraagt van de provincie sterke regie te voeren op het beschermen van de kwetsbare balans tussen wonen en werken. De provincie moet gemeenten terugfluiten die woningbouw plannen op bedrijventerreinen, zoals Schieoevers in Delft en de Binckhorst in Den Haag, waarbij de benodigde ruimte voor de maakindustrie wordt opgeslurpt. Bedrijven kunnen niet functioneren wanneer zij worden ingesloten door woontorens.

Huizen bouwen is één, deze bereikbaar maken is minstens zo belangrijk. Verkeersprognoses voor de Randstad wijzen uit dat de problemen met mobiliteit fors toenemen. Een strategische opgave is het aanleggen van meer lightrailverbindingen tussen de steden in Zuid-Holland. Als dit niet lukt, gaat Zuid-Holland een verkeersinfarct tegemoet. Andere prioriteiten op het gebied van bereikbaarheid zijn de ontwikkeling van de A12 tot logistieke corridor, inclusief de aanleg van Holland Railterminal in Bleiswijk, duurzame groei van vliegveld Rotterdam - The Hague Airport en aanpak van de grootste knelpunten op de provinciale wegen.

Tot slot vraagt de Zuid-Hollandse arbeidsmarkt dringend om extra inzet. Dit is geen traditionele taak van de provincie, maar nu wel een nieuwe mega-opgave, want Zuid-Holland kent de grootste arbeidstekorten van alle provincies: 1 op de 5 bedrijven kan geen goede mensen krijgen. Tegelijk heeft de provincie een groot arbeidspotentieel dat niet werkt. De arbeidsmarkt is geografisch sterk versnipperd en weinig veerkrachtig. Een collectieve aanpak op de schaal van Zuid-Holland is hard nodig. Het is de taak van de provincie om sociale partners, gemeenten, UWV en onderwijsinstellingen bijeen te brengen voor deze collectieve aanpak, met een concrete human capital agenda.

Dat het op 20 maart om provinciaal beleid gaat komt in de televisiedebatten van de landelijke lijsttrekkers niet uit de verf. Weinig mensen weten wat de provincie doet en dat dit bestuursorgaan de komende jaren belangrijke besluiten moet nemen voor de toekomst van een sterk en duurzaam Zuid-Holland. De rol van de provincie wordt cruciaal, dit bestuursorgaan hebben we absoluut nodig om de mega-uitdagingen voor Zuid-Holland aan te gaan.
d9b27eec-9d15-444e-8e76-448ee070a3ab
Nieuwe leden
AkzoNobel
SASSENHEIM
NPK Design B.V.
LEIDEN
Social Media
Dáárom ben ik lid!
"De belangrijkste reden voor het lidmaatschap is belangenbehartiging."

Stephan Stokkermans
Algemeen directeur Grand Hotel Huis ter Duin, Noordwijk
Dáárom ben ik lid!
"Bijeenkomsten zijn aangenaam en leerzaam"

Robert Plug
Directeur-eigenaar BubbleDeck International Light Weight Concepts
Dáárom ben ik lid!
"In het regionale netwerk VNO-NCW West kunnen bedrijven bij elkaar zien waarmee ze bezig zijn. Dat is waardevol voor mij."

Jan Kempers
Manager Sustainable Development Heineken

 Video

Miljoenenontbijt Rijnland