19 maart 2020

Zorg dat we elkaar kunnen helpen'

"We hebben vorige week werktijdverkorting aangevraagd. Inmiddels is de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) ingevoerd, die is nu voor ons van toepassing. We bekijken het van dag tot dag. We willen als werkgever doen wat we kunnen voor onze medewerkers terwijl we het bedrijf zo goed als het gaat gezond houden. Daarvoor zijn meer aangepaste regelingen nodig." Sylvia Grootscholten, directeur-eigenaar van Uniglobe Westland Business & Group Travel, wilde in 2020 een reuzesprong maken met haar bedrijf. Nu is overleven de prioriteit.

Tekst: Pieter van der Meulen

Toen Sylvia Grootscholten in november vorig jaar de OndernemersPrijs Haaglanden 2020 won, werd zij geprezen voor 'excellent ondernemerschap' en kreeg tijdens de verkiezing te horen dat zij 'vanwege haar succesverhaal een inspiratie voor anderen is'. "Na zo'n prijs kijk je vol vertrouwen naar de toekomst, we waren echt van plan te gaan knallen dit jaar. Maar het Coronavirus heeft alles op z'n kop gezet. Wij proberen zo goed als het lukt te reageren als bedrijf, maar veel is nog onduidelijk."

'Momenteel komen we eerder handen tekort dan dat we tijd over hebben'

Werktijdverkorting
"Begin vorige week hadden ongeveer 1.700 bedrijven werktijdverkorting aangevraagd. Inmiddels is dat alweer enorm opgelopen en is de regeling vervangen door de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW), waarvoor wij in aanmerking komen. De overheid staat ook voor een enorme opgave en heeft met deze regeling snel gereageerd. Het is voor ons cruciaal om te weten waar we aan toe zijn. Momenteel komen we eerder handen tekort dan dat we tijd over hebben. Iedereen die een reis heeft geboekt, wil die omzetten of annuleren. Voor onze klanten is het belangrijk dat dit zo goed mogelijk afgehandeld wordt. We hebben het hele weekend doorgewerkt om voor iedereen bereikbaar te zijn. Het is het dag voor dag kijken wat we kunnen doen, ver vooruitkijken is op dit moment lastig. Maar het is duidelijk dat het werk over enige tijd gaat opdrogen. We krijgen geen nieuwe boekingen binnen en in wijzigingen zitten voor ons weinig tot geen verdiensten. Het kost meer dan dat we binnenkrijgen. We hebben 27 mensen in dienst, die nu nog volop aan de slag zijn. We moeten onze doorlopende kosten zoveel mogelijk uitsmeren. Als werkgever moet je je hoofd boven water houden en tegelijkertijd zorgen dat onze medewerkers straks niet allemaal thuis komen te zitten. Daarvoor is veel flexibiliteit nodig van de overheid."

Tijd voor bijscholing
"Zomaar mensen ontslaan is niet mogelijk en dat wil je als ondernemer ook helemaal niet. Maar de realiteit is dat we niet iedereen in dienst kunnen houden als dit te lang duurt . Voor de mensen die straks geen werk meer bij ons hebben, kijken we naar out-of-the-box oplossingen. Is het bijvoorbeeld mogelijk om mensen in plaats van te werken te laten bijscholen? Wij hebben een nieuw reserveringssysteem en kunnen op deze manier vooruitkijken en mensen toch ook aan de slag houden. Als ik hierover contact opneem met de overheid over de mogelijkheden, krijg ik per persoon een ander antwoord. Het proces verloopt daarom stroperig, terwijl er wel mogelijkheden zijn om met creatieve oplossingen het beste ervan te maken."

Netwerk inzetten
"De reisbranche wordt hard getroffen, dat zie je ook bij KLM. Ze hebben het zo druk dat ik ze ook nauwelijks meer te pakken kan krijgen. Zij moeten ontzettend veel reizen omboeken en daar zouden wij ze bij kunnen helpen, maar vanwege de privacywetgeving is dat nu niet mogelijk. Zorg dat we elkaar kunnen helpen! Dat geldt niet alleen voor reisorganisaties. Wellicht dat we ook iets voor anderen kunnen betekenen door aangepaste werkplekken te bieden. Of, als een deel van ons kantoor binnenkort niet meer gebruikt wordt, een soort kinderopvang op te zetten. Het gaat erom dat we samen out-of-the-box denken en elkaar bijstaan waar dat nodig is. Ik zie om me heen overal collega-ondernemers die worden getroffen. Bij sommigen is dat later dan bij ons. Dan kan ik advies geven, maar ik heb natuurlijk ook niet overal een antwoord op." 

'Dit is een zeer uitzonderlijke situatie, maar inspelen op het onverwachte hoort bij ondernemerschap.'

Ondernemerstest
"Ik vertrouw sterk op de brancheorganisatie ANVR voor heldere informatievoorziening. Daarnaast is het goed om contact te houden met andere ondernemers. Ik zit bijvoorbeeld in een Jong Management appgroep, waar normaal gesproken regelmatig grapjes langskomen, maar nu hebben we afgesproken om elkaar zonder flauwekul te helpen waar dat mogelijk is. Dit is een zeer uitzonderlijke situatie, maar inspelen op het onverwachte hoort bij ondernemerschap. Als ik deze crisis goed doorkom, kan ik daar als ondernemer trots op zijn."​​​

Zorg dat we elkaar kunnen helpen'