Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Lobby  >  Duurzaamheid  >  Coronavirus

Skip Navigation LinksCoronavirus

 

 

Landelijke hulp- en steunmaatregelen voor ondernemers

Gemeentelijke en provinciale steunmaatregelen
Klik hier voor de brieven van lokale overheden aan ondernemers

Coronaloket voor ondernemers

Activiteiten Team VNO-NCW West
​Bestuurders en medewerkers voeren intensief overleg in de regio om de belangen van ondernemers te behartigen. Een overzicht van de overleggen vind je hier​.

Brieven van VNO-NCW West aan gemeenten en provincies
De voorzitters van VNO-NCW West dringen bij gemeenten en provincies aan op extra maatregelen die ondernemers helpen de Corona-crisis te doorstaan. Dat doen zij in bilaterale gesprekken met wethouders, gedeputeerden en ambtenaren, in digitale groepsoverleggen en in brieven. De brieven vind je hier​.

Enquête
Op maandag 16 maart 2020 hebben wij een korte digitale enquête onder onze leden uitgezet. De resultaten worden op deze pagina gepresenteerd.
 ​
Lobbynieuws
‘Overleg met ondernemers waardevol’

​“Dit wordt zonder twijfel het zwaarste jaar in twintig jaar als ondernemer.” Caroline van Reenen is dga van HOEZO! en lid van het algemeen bestuur van VNO-NCW West. “Voor werkgevers is de vereniging nu van levensbelang.”

lees meer
Vrijdag 3 April 2020

“Dit wordt zonder twijfel het zwaarste jaar in twintig jaar als ondernemer.” Caroline van Reenen is dga van HOEZO! Projectmanagement & Congresorganisatie en lid van het algemeen bestuur van VNO-NCW West. “Voor werkgevers is de vereniging nu van levensbelang. Om te delen, met elkaar mee te denken en een gezamenlijk geluid te laten horen richting politiek.”

Tekst: Pieter van der Meulen

Normaal gesproken zijn de maanden mei en juni hoogseizoen voor onze sector. De meeste congressen zijn inmiddels afgezegd. In drie weken tijd is een half jaar aan omzet weggevallen. We proberen online wel het een en ander op te zetten, maar een congres van achter een beeldscherm gadeslaan is toch saaier. Je mist de energie van mensen ontmoeten en die ene spreker in het echt zien.” Van Reenen ziet overal om haar heen hetzelfde gebeuren. Congressen van groot tot klein worden gecanceld. De sector is door het coronavirus van de ene op de andere dag fundamenteel veranderd. “Feesten en partijen, de slagroom op de taart, worden als eerst geschrapt. We zijn nu druk bezig met annuleringen en verschuivingen van events. Gelukkig zijn locaties als de Jaarbeurs en De Doelen coulant en denken met ons mee, maar we hebben ook met locaties te maken die meteen een rekening sturen, waarbij we zelfs voor de nog niet ingekochte broodjes moeten betalen. Volgens mij draait het nu juist om solidariteit en niet om snel voor je eigen hachje gaan.”

'Opstand gaat mij te ver, maar vereniging is des te belangrijker'

Waardevol overleg
“Iedereen die ik spreek uit de branche verwacht dat de wereld voor ons er anders uit gaat zien na de coronacrisis. Internationale congressen in het najaar zijn nu al geschrapt. Dit heeft een golf tot gevolg die we nog jaren gaan voelen. Hoe lang moeten we anderhalve meter afstand houden? Wat gebeurt er in congreslocaties en op vliegvelden? Gaan we alles voor de helft vullen? Bioscopen waarbij we maar de helft van de rijen gebruiken? Misschien komt het virus in de winter weer terug. Wat doen we dan? We zullen onszelf opnieuw moeten uitvinden. Online is een hoop mogelijk, maar dat verandert onze werkzaamheden ingrijpend, met gevolgen voor mijn werknemers. Ik voel me verantwoordelijk voor mijn personeel, maar ik kan als ondernemer ook niet de wereld veranderen. En iedereen kijkt naar de baas voor antwoorden, maar ik weet ook niet waar het heengaat. Overleg met andere ondernemers en werkgevers is daarom ongelooflijk waardevol.”

'D​e eerste faillissementen komen eraan en we staan nog maar aan het begin'

Kracht van vereniging
“Elke Nederlandse ondernemer zou lid moeten zijn van een werkgeversorganisatie. Bij VNO-NCW West kan je ervaringen en uitdagingen delen, met elkaar nadenken over oplossingen en leren van fouten die anderen al hebben gemaakt. Dat geldt in voorspoed, maar zeker in tegenspoed. Dat maakt deze crisis pijnlijk duidelijk. Het is zonde als ondernemers niet lid zijn, want we hebben een gemeenschappelijke stem nodig. Iedereen wordt hierdoor geraakt, er moeten in razend tempo belangrijke beslissingen worden genomen. Dan wil je een organisatie achter je hebben staan die zich hard maakt voor je. Ik vind dat de overheid heel voortvarend heeft gereageerd. Maar dat neemt niet weg dat we ook moeten blijven nadenken over de lange termijn. Bedrijven lijden momenteel, de eerste faillissementen komen eraan en we staan nog maar aan het begin. De discussie over de economie is enorm lastig. De schade is nu al groot en hoe langer dit aanhoudt, hoe groter die wordt. Bedrijven die ten onder gaan, personeel dat wordt ontslagen. Het zorgt nu al voor veel stress en zorgen. Er is vrijwel niemand die niet wordt geraakt.” De discussie over de lange termijn gevolgen van de coronamaatregelen laat zich steeds luider horen. Hoe verhoudt de verwachte economische malaise zich tot de volksgezondheid? Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit, stelt dat de huidige maatregelen meer schade toebrengen aan de volksgezondheid dan het winst oplevert. Columnist Robert de Boeck gaat nog een stap verder en roept ondernemers op in opstand te komen. Hij ziet het MKB al op de rand van de afgrond staan en denkt dat er in het kabinet en de Tweede Kamer nauwelijks affiniteit is met ondernemers. “Nog een signaal dat we met VNO-NCW West duidelijk onze gezamenlijke belangen duidelijk moeten overbrengen in Den Haag. Opstand gaat mij te ver, maar vereniging is des te belangrijker. Daar heeft iedereen baat bij.”

​Lees ook:

Catastrofe in eventbranche: 3,5 miljard omzet verdampt, 48000 werkplekken verdwijnen​
Lobbynieuws
Geen bloemen voor Italië

Al ruim vijfentwintig jaar dé specialist voor transport naar Italië. Nu staat alles stil voor Lievaart Expeditie. Het bedrijf is gezond genoeg om te overleven, denkt adjunct-directeur Rob Voogd, maar hij maakt zich grote zorgen over de economische gevolgen voor zowel Nederland als Italië. “Zo kan het niet langer. De bodem komt in zicht.”​

lees meer
Vrijdag 3 April 2020

Al ruim vijfentwintig jaar dé specialist voor transport naar Italië. Nu staat alles stil voor Lievaart Expeditie. Het bedrijf is gezond genoeg om te overleven, denkt adjunct-directeur Rob Voogd, lid van VNO-NCW Westland-Delfland, maar hij maakt zich grote zorgen over de economische gevolgen voor zowel Nederland als Italië. “Zo kan het niet langer. De bodem komt in zicht.”

Tekst: Pieter van der Meulen

“Het enige voordeel is dat de prijs voor dieselolie per liter twintig cent goedkoper is geworden. Nadeel daarbij is dat we niet echt kunnen profiteren omdat we niks te rijden hebben.” Lachen kan Voogd nog wel, maar het perspectief voor de komende tijd is somber. Lievaart transporteert planten en bloemen naar Italië. Toen in februari de eerste besmettingen in dat land werden geconstateerd, konden in eerste instantie leveringen gewoon doorgaan. “Tot de eerste week van maart eigenlijk. Toen waren we met vier wagens onderweg en mocht de helft wel uitladen, de andere helft moest terug. We hadden het niet slechter kunnen treffen.”


‘De situatie in Italië is schrijnend, het zal nooit meer hetzelfde zijn’

Van De Lier tot Sicilië
“De eerste week konden we nog wel groenten naar Zuid-Duitsland en Zuid-Frankrijk rijden. Vanwege het hamsteren konden we daar de transporteurs aanvullen. Dan reden we van daar leeg door naar Noord-Italië om ladingen wc papier, pasta en plastic verpakkingen op te laden. We proberen alles om aan klussen te komen. Op AGF.nl, het nieuwsmedium voor de Nederlandse en Belgische AGF-handel, hebben we een oproep​ geplaatst die er op neer kwam dat iedereen die iets te rijden heeft tussen De Lier en Sicilië zich bij ons kan melden. Het heeft wel een paar ritjes opgeleverd, maar het droogt steeds meer op.”

Nooit meer hetzelfde
Vanwege zijn banden met Italië kreeg Voogd in vroegtijdig stadium door hoezeer het coronavirus het leven ontwrichtte. “Voordat het hier was, waarschuwde ik mensen in mijn omgeving. Dit stopt niet bij de grens. De situatie in Italië is schrijnend. Maar als je eerlijk bent, kan het zo niet langer. Een land helemaal op slot, dat is niet vol te houden. Vooral in het Zuiden komt de bodem in zicht, mensen hebben niks meer. Dan verandert de mentaliteit en komen er toch zaken weer op gang. Ik maak me grote zorgen over hoe Italië het hierna oppakt, dat land zal nooit meer hetzelfde zijn. Wij doen al tientallen jaren zaken in Italië en in het begin ging het daar juist hartstikke goed. De laatste tien jaar is een drama, daaraan zijn de politieke omstandigheden vooral debet. Rutte zei het goed: deze crisis is de ergste sinds de Tweede Wereldoorlog. Kijk eens hoe lang het heeft geduurd en wat ervoor nodig is geweest voordat we daarvan waren hersteld.”  

‘Een land helemaal op slot, dat is niet vol te houden’

Ieder voor zich
“Voor ons is op dit moment lastig dat we geen uitzicht hebben. Als je perspectief hebt, kan je inschatten wat de kosten gaan zijn. Dat is ook belangrijk voor je debiteurs. Je hoeft geen wiskundige te zijn om uit te rekenen dat dit ons veel gaat kosten. Maar hoeveel is onduidelijk. Pasen kunnen we vergeten, we richten onze pijlen op Moederdag. Of dat realistisch is zal moeten blijken. Iedere week dat het langer duurt, hebben we minder om weer in te halen. Ik ben wel positief, maar het wordt steeds moeilijker. En eigenlijk hebben we het hier nog relatief goed. Je kan nog naar het tuincentrum bijvoorbeeld. Wij hebben nog wel dingen te doen, je zal in de horeca zitten dan ga je echt van honderd naar nul. Hoe dit de transportsector in de toekomst beïnvloed is moeilijk. Wij doen een land, dus zijn in dat opzicht kwetsbaar. Maar het is ook wat ons onderscheidt. We zijn een gezond bedrijf, dus kunnen het wel even uithouden. Misschien dat we ons in de komende jaren meer op andere opdrachten en landen richten, dan spreiden we het risico wat meer. Maar dat gaat dan van het bordje van iemand anders. Ik verwacht dat de transportpartijen die de laagste prijzen rekenen het eerst omvallen. Wij volgen wel hoe het bij andere bedrijven gaat. In slechte tijden steunen mensen elkaar, maar in onze sector kijkt iedereen vooral naar zichzelf. Iedereen probeert dat ene vrachtje weg te kapen, het is ieder voor zich. We hebben wel contact met elkaar en we zien dat het in andere landen precies hetzelfde. We moeten goed nadenken over de vraag hoe lang het vol te houden om de boel dicht te houden.” 
Lobbynieuws
1,5 meter economie

​Dingen die wel kunnen, moeten we op gang houden, de 1,5 meter economie. Dat schrijven voorzitter en directeur in hun wekelijkse coronabrief aan de leden.

lees meer
Vrijdag 3 April 2020
​“VNO-NCW West pleit niet alleen voor het concretiseren van de steunmaatregelen, maar ook voor het op gang houden van de dingen die wel kunnen, de zogenaamde 1,5 meter economie.” Dat schrijven voorzitter Audrey Keukens en directeur Kim Boersma in hun derde coronabrief aan de leden van VNO-NCW West op 3 april 2020.