Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Lobby  >  Cultuur  >  

Skip Navigation LinksStart

Culturele organisaties ondernemend

Op initiatief van VNO-NCW Den Haag, de gemeente Den Haag, de Rabobank Den Haag en culturele organisaties is het project Culturele Business Case opgezet. Het project is geboren uit de gedachte dat culturele instellingen ondernemend moeten worden.

Lobbynieuws
Kunst als digitale innovatie

​Welke impact heeft technologie op organisaties, het individu, het ecosysteem en de maatschappij? Dat is de vraag op de bijeenkomst van VNO-NCW Regio Rotterdam en de Kunsthal. ‘We moeten investeren in digitalisering in het onderwijs en werknemers moeten blijvend leren.’ 

lees meer
Dinsdag 28 Maart 2017

Welke impact heeft technologie op organisaties, het individu, het ecosysteem en de maatschappij? Dat is de vraag op de inspirerende bijeenkomst bij VNO-NCW Regio Rotterdam en de Kunsthal. ‘Nederland heeft een goede positie. We moeten investeren in digitalisering in het onderwijs en werknemers moeten blijvend leren.’

Door Merijn van Grieken

Meer dan trots is Emily Ansenk, directeur van de Kunsthal Rotterdam, op de indrukwekkende post-internet art expositie Human/Digital: a symbiotic love affair. De 30 kunstwerken – van fotografie tot videokunst en van websites tot installaties – van internationale kunstenaars geven een beeld op de kunst van nu. Of je nu op virtuele expeditie gaat in de Himalaya of kijkt naar een extatische viering van videospelletjes. Het is gemaakt in het internettijdperk.

‘In de museumwereld is digitale kunst nog niet echt geland. Maar deze kunst, mogelijk gemaakt door digitale technologie, ontwikkelt zich in razendsnel tempo’, zegt Ansenk voorafgaand aan het bezoek aan de tentoonstelling. ‘Die gaat over onze digitale wereld en hoe we ons daartoe verhouden. Het laat de impact zien van de computer, het internet en nieuwe digitale technologieën op hedendaagse kunstenaars.’

Digitale transformatie
Bij Microsoft gaan, net als bij de Kunsthal, innovatie en inspiratie hand in hand om Nederland zich te laten ontwikkelen als icoon van digitale transformatie. En alle ingrediënten daarvoor zijn aanwezig, zegt Ernst-Jan Stigter, CEO van Microsoft Nederland en bestuurslid branchevereniging Nederland ICT. Hij werkt al 17 jaar bij ‘de grootste startup van de wereld’, waarvan de laatste 7 jaar in het buitenland.

Nederland heeft alles in huis voor die transformatie. ‘Nederland heeft een mooie strategische geografische ligging. We staan in de Top-10 van de global competitiveness index, de matter readiness index (de mate waarop technologie in bedrijfsvoering wordt benut) en de populatie die in de technologie werkt. Ook de breedbandpenetratie is hoog: er is geen huis zonder breedband. We zitten in Nederland op rozen’, vindt de CEO van Microsoft.

Onderwijs is niet klaar
‘Maar toch’, vervolgt hij, ‘als we onze kinderen vragen wat ze willen worden, zeggen ze piloot, brandweerman en arts. In een wereld die steeds digitaler wordt, waarbij de explosie van devices en data alleen maar toeneemt, veranderen banen naar vloggers, gamedesigners en crime scene investigators. De groei van onze digitale economie van 8 procent levert heel veel banen op. Het verschil tussen vraag en aanbod op de digitale arbeidsmarkt is groeiende en daar maak ik me grote zorgen over’, aldus de CEO van Microsoft.

Zijn grootste zorg is wel het huidige onderwijs dat jongeren onvoldoende voorbereid op die digitale economie. ‘Het onderwijs is te conservatief georiënteerd. Als ik zie wat er wordt onderwezen aan onze kinderen, sluit dit niet aan bij hun toekomst. En de trein dendert door. Als wij als Nederland niet snel investeren in de integratie van digitaal in het onderwijs raken we achterop’, waarschuwt de CEO van Microsoft.

Nederland moet structureel en flink investeren in digitale geletterdheid zoals computational thinking, ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid en informatievaardigheden, stelt de topman. ‘Onze digitale wereld vraagt om andere skills dan alleen het hebben van cognitieve kennis. Ook bij werknemers. Het gaat om verbindingen leggen, samenwerken met anderen en om je leven lang bereid zijn om te blijven leren. Ook in het werk. We moeten aan de bak voor onze eigen toekomst.’ 

Fotoreportage​

Tevreden?

Tijdens de netwerkborrel van VNO-NCW Regio Rotterdam konden de aanwezigen bij de ‘Tevredenheidssokkel’ hun mening geven over de bijeenkomst. Met de pilot, mogelijk gemaakt door ons lid Vladimir Voû​te van Satius, wil VNO-NCW Regio Rotterdam nog beter inspelen op de wensen en de bijeenkomsten verder verbeteren. Er komt een terugkoppeling van deze pilot.

 
Lobbynieuws
‘Nederland toon meer ambitie!’

​“We leven in een topland. Als we nu in de economie investeren, gaan we naar  volledige werkgelegenheid.” Tijdens de ontbijtbijeenkomst van VNO-NCW Metropool Amsterdam zet VNO-NCW voorzitter Hans de Boer het programma NL Next Level uiteen. 

lees meer
Dinsdag 11 Oktober 2016
​"We leven in een topland, maar het is tijd om de volgende stap te zetten. Als we nu in de economie investeren, gaan we naar een situatie van volledige werkgelegenheid.” Tijdens de ontbijtbijeenkomst van VNO-NCW Metropool Amsterdam in het Stedelijk Museum zet VNO-NCW voorzitter Hans de Boer het programma NL Next Level uiteen.

Door Pieter van der Meulen

Voor de tiende keer komen ondernemers en lokale politici bij elkaar voor het jaarlijks Amsterdamse ondernemersontbijt. Sinds enkele jaren vindt het ontbijt plaats in het Stedelijk Museum, waardoor ook een bezoek aan een tentoonstelling  programmaonderdeel is. Dit keer de  werken van Zwitsers kunstenaar Jean Tinguely, vooral bekend van zijn sculpturale machines en kinetische kunst. In de jaren zestig zeer revolutionair en nog altijd indrukwekkend. Zijn vernieuwende werk sluit aan  bij de gemeenschappelijke boodschap van de sprekers. Nederland speelt nog altijd mee in de wereldtop, maar om door te groeien naar het volgende niveau moet het vizier nog duidelijker op innovatie en duurzaamheid worden gericht. 

Investeer in de toekomst
“We hebben in Nederland nog nooit zoveel jong ondernemerschap gezien. Jongeren moeten de ruimte krijgen om hier door te groeien naar een nieuw niveau. Wat betreft startups staan Nederland en Amsterdam er goed op, maar qua scale -up mogelijkheden valt nog veel te winnen.” Hans de Boer is trots op Nederland en wil vanuit de goede huidige uitgangspositie doorgroeien. Maar dan moet er wel uit een ander vaatje worden getapt. “De Rijksbegroting staat er goed voor, maar één ding gaat duidelijk niet goed. Slechts achttien procent gaat naar investeringen in innovatie. Dat was dertig jaar geleden bijna twee keer zoveel. We hebben berekend dat binnen de begroting ruimte kan worden gemaakt voor 7,5 miljard voor investeringen. Daarnaast werken we aan een Next Level investeringsbank met een vermogen van honderd miljard. Deze investeringen moeten we inzetten voor de onderwerpen uit het programma NL Next Level, zoals bijvoorbeeld de energietransitie. Nu investeren levert enorm veel werkgelegenheid op, het is goed voor het milieu en de economie komt er sterker uit. Bovendien verdienen we het binnen dertig jaar allemaal terug. Het is een no brainer, dit moeten we doen. Maar dan moet de regering zich wel langjarig hieraan committeren. Nederland moet meer vertrouwen en ambitie hebben.” 

Peulenschil
“Volgend jaar maart zijn de verkiezingen. Momenteel waaiert het alle kanten op, maar wij hopen erop dat eenzelfde meerderheid als in de Eerste Kamer ook in de Tweede Kamer komt. Dan kunnen we spijkers met koppen slaan. Wanneer de regering gevormd is, worden de grote economische lijnen voor de komende vier jaar vastgelegd. Het programma NL Next Level moet in het komende regeerakkoord vertegenwoordigd zijn. In de verkiezingsprogramma’s lukt dat alheel behoorlijk.” De Boer wil met Nederland een voortrekkersrol vertolken in de transitie naar de volgende economie. Maar qua mentaliteit zit het in de politiek nog niet helemaal goed, denkt hij. “Begrijp me niet verkeerd, ik ben groot fan van Mark Rutte. Ik ben meerdere keren met hem op handelsmissie geweest en de man werkt keihard. Maar toen hij tijdens de Olympische Spelen zei dat Nederland niet geschikt was om gastland te zijn, had ik er wel even flink de pest in. Het zou voor ons een peulenschil zijn om Olympisch gastheer te zijn. We moeten groter durven denken met zijn allen, we mogen hartstikke trots zijn op Nederland.” 

Lees hier​ meer over de ontbijtbijeenkomst en de over sprekers Nina Tellegen en Sander Groet

Bekijk de fotorepo​rtage

Lobbynieuws
Geef Museumkwartier de ruimte!

​Het museumkwartier moet alle ruimte krijgen zich verder te ontwikkelen. Dit is goed voor de stad, de cultuurliefhebbers en het bedrijfsleven.

lees meer
Vrijdag 20 November 2015

Het museumkwartier moet alle ruimte krijgen zich verder te ontwikkelen. Daarom moet het idee van Benno Tempel, directeur van het gemeentemuseum, worden omarmd: verhuis het Escher-museum naar de Amerikaanse ambassade en laat in het Paleis  Lange Voorhout collecties zien die nu staan opgeslagen in de kelders van musea. Dit is goed voor de stad, de cultuurliefhebbers en het bedrijfsleven.

Waar steden als Amsterdam en Rotterdam stevig investeren in hun culturele voorzieningen, sjokt Den Haag achter de troepen aan. Gelukkig heeft het gemeentebestuur nu eindelijk overeenstemming bereikt over de bouw van een nieuw cultuurcomplex op het Spui, maar van daadkracht was  geen sprake. Onze gemeenteraad lijkt niet te beseffen hoe belangrijk cultuur voor een stad is. Zeker voor een stad die internationaal wil meetellen.  Met name de economische belangen ziet zij gemakkelijk over het hoofd. In de eerste plaats trekt cultuur toeristen naar je stad. Die willen allemaal eten of overnachten en zorgen dus voor economische groei en werkgelegenheid. Bovendien zijn goede culturele voorzieningen een heel belangrijk criterium voor buitenlandse bedrijven en organisaties bij de keuze van hun vestigingsplaats. Anders gezegd: als die voorzieningen in Den Haag achterblijven, vestigt zo’n bedrijf zich liever in een andere stad.

Nu lanceert Benno Tempel een idee dat gemakkelijk uitvoerbaar is. Ik zou de gemeenteraad willen oproepen dit idee daadkrachtig op te pakken.  Het museumkwartier ligt tussen de Lange Voorhout en het Binnenhof en huisvest grote publiektrekkers, zoals museum De Gevangenpoort, Galerij Prins Willem V, Binnenhof en Het Mauritshuis. Tevens ligt hier de snelst groeiende culturele activiteit die Den Haag rijk is:  het Escher-museum. Echter, het Escher-museum scheurt bijna uit zijn jasje. De afgelopen vijf jaar is het bezoekersaantal verdubbeld. De nu nog Amerikaanse ambassade kan dit  capaciteitsprobleem oplossen. Bovendien biedt het gebouw mogelijkheden voor innovatieve projecten, zoals de zogenaamde experience rooms waarin je gezichtsbedrog kunt beleven, en een groot buitenterras.

Het idee van Tempel is ook financieel aantrekkelijk. Hij is ervan overtuigd dat de verhuizing tien miljoen per jaar extra kan opleveren en hij zou daarin best wel eens gelijk kunnen hebben. Daarom moet er een grondig onderzoek komen naar de haalbaarheid van deze verhuizing. De stadsbestuurders moeten serieus naar de positieve punten kijken en er minder lacherig over doen. De Escher-collectie is uniek in haar soort: deze is nergens anders ter wereld te bezichtigen en trekt meer en meer bezoekers. Het Museumkwartier kan dat met de verhuizing faciliteren en de stad zo nog beter op de kaart zetten. Dit geeft economische voordelen en gaat de aantrekkingskracht voor het dagtoerisme vergroten. Hierdoor zullen bedrijven kansen zien en daarop inspelen. Daarom moet de gemeente snel knopen doorhakken en deze kans niet op zijn beloop laten. Niemand is namelijk gebaat bij langdurige onzekerheid, een overvol Escher-museum en eventuele leegstand van de mooie ambassade.

Nessluop / Shutterstock.com

Lobbypunten