Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Lobby  >  Bereikbaarheid  >  Mobiliteitsmanagement

Skip Navigation LinksMobiliteitsmanagement

 
 

 Al tien jaar inzet en resultaat

​​​Mobiliteitsmanagement is een belangrijk onderwerp voor VNO-NCW West. Al sinds 2008 zet zij zich in om samen met werkgevers minder auto's in de spits te laten rijden. Hoewel de focus aanvankelijk gericht was op het mijden van de spits, wordt nu ook aandacht gegeven aan onderwerpen als flexibel werken, aantrekkelijk werkgeverschap en CO2-reductie. Centraal staan de regio's rond de drie grote steden, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. In elke stad is VNO-NCW West op een andere manier betrokken.​

 Slim werken, slim reizen

Wilt u weten hoe uw bedrijf een bijdrage kan leveren aan het terugdringen van de files? Doe de quickscan of bestel het boek 'Eerste hulp bij slim werken, slim reizen' op www.mkbservicedesk.nl

Lobbynieuws
Meer fietsers door probeeractie

​De elektrische fiets is een niet meer weg te denken vervoermiddel. De verkoop ervan stijgt elk jaar. Toch betekent dat niet dat iedereen de elektrische fiets ofwel de e-bike nu kent en weet wat je er mee kunt, zo blijkt uit analyse van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland.

lees meer
Vrijdag 18 Januari 2019

Door uitproberen sneuvelen vooroordelen

De elektrische fiets is een niet meer weg te denken vervoermiddel. De verkoop ervan stijgt elk jaar. Toch betekent dat niet dat iedereen de elektrische fiets ofwel de e-bike nu kent en weet wat je er mee kunt, zo blijkt uit analyse van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland. Pas wanneer automobilisten de kans krijgen de e-bike een week lang uit te proberen, merken zij de voordelen en merken ze ook dat niet alle vooroordelen waar zijn.

De afgelopen 5 jaar organiseerde Bereikbaar Haaglanden en Rijnlanden elk jaar een e-bike probeeractie specifiek voor automobilisten. De actie heeft tot doel om hen op een laagdrempelige manier een week lang kennis te laten maken met deze fiets. “In het begin deden we dat vooral omdat het een relatief nieuw vervoermiddel was. Het idee was dat we deze actie 2 of 3 jaar zouden organiseren en dat daarna iedereen wel zou weten hoe een e-bike werkt en wat die kan betekenen. Niets blijkt minder waar,” zegt Roel Lenoir van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland. “We merken dat we ieder jaar een nieuwe doelgroep aanboren van een paar honderd automobilisten.”

Winstpunten
Uit analyse blijkt dat de probeeractie belangrijke winstpunten oplevert.
• Uitproberen is een laagdrempelige eerste stap naar ander gedrag. Automobilisten durfden de auto te laten staan om de e-bike te ervaren.
• Door het uitproberen sneuvelen een groot aantal vooroordelen. Zo regent het niet altijd in Nederland. Valt het met de wind op een e-bike erg mee, sterker nog fietsen voelt als altijd wind mee. En kom je na het fietsen niet bezweet meer aan.
• De reis naar het werk met de e-bike is betrouwbaar en snel: vertragingen ontbreken en zoeken naar een parkeerplek is niet meer nodig.

Gezondheid
“De helft van alle deelnemers aan de probeeractie wil blijven fietsen en zegt een e-bike aan te gaan schaffen, meldt Lenoir. En wat belangrijk is, het blijft niet bij goede voornemens. Deelnemers aan de probeeractie worden na 6 maanden nog eens bevraagd en dan blijkt dat er daadwerkelijk e-bikes zijn aangeschaft.”
Opvallend is dat een aantal deelnemers aan de fietsactie aangeeft dat zij door de e-bike nu wel naar het werk kunnen fietsen, terwijl dat met een gewone fiets door lichamelijke klachten niet mogelijk is en dat ze blij zijn met de beweging. Ook het duurzaamheidsaspect wordt vaak genoemd als reden om over te stappen op de fiets.

Het doel van de probeeractie is om meer automobilisten te verleiden met de fiets of e-bike naar het werk te gaan. Dat lukt iedere keer weer. Gezien de positieve reacties van de deelnemers zal Bereikbaar Haaglanden en Rijnland ook dit jaar weer een probeeractie voor de e-bike mogelijk maken. Naast de e-bike wordt ook de speedpedelec en de elektrische vracht- en bakfiets aan de actie toegevoegd. Lenoir: “Daarnaast zien we dat steeds meer grote werkgevers worden geïnspireerd een eigen fietsprobeer actie te organiseren.”

Bereikbaar Haaglanden en Rijnland
Bereikbaar Haaglanden is een publiekprivaat kennisplatform dat op non-profit basis organisaties ondersteunt in een slimmere bedrijfsvoering. Inmiddels zijn 107 werkgevers en 21 ondernemersverenigingen aangesloten. Initiatiefnemers zijn de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), VNO-NCW West, evofenedex, TLN en gemeente Den Haag.

Lobbynieuws
Werkgevers 'radicaal' in strijd tegen files

​Steeds meer werkgevers in de Metropoolregio Amsterdam kiezen voor een nieuwe koers van hun mobiliteitsbeleid en maken gedurfde keuzes om medewerkers zonder vertraging en zo duurzaam mogelijk van en naar het werk te laten reizen.

lees meer
Donderdag 19 Juli 2018

Betalen voor je parkeerplek of alleen een leaseauto bij een minimum aantal zakelijke kilometers. Steeds meer werkgevers in de Metropoolregio Amsterdam kiezen voor een nieuwe koers van hun mobiliteitsbeleid en maken gedurfde keuzes om medewerkers zonder vertraging en zo duurzaam mogelijk van en naar het werk te laten reizen. Dat blijkt uit een benchmark van BREIKERS.
​​
Breikers is een initiatief van werkgeversorganisaties VNO-NCW Metropool Amsterdam en ORAM, onder ruim 200 organisaties in de Metropoolregio Amsterdam. De inspanningen blijven niet zonder effect: de 204 bij BREIKERS aangesloten organisaties halen dagelijks in totaal ruim 9.500 reizigers uit de spits. Veelal in combinatie met alternatieven als flexibel werken, e-bikes en een mobiliteitsbudget, vormen de radicale maatregelen een nieuwe norm. Daarmee is de dominante positie van de auto op z’n retour. 

Henk Markerink, voorzitter BREIKERS en CEO Johan Cruijff Arena: “Nu al staan werkenden in de Metropoolregio Amsterdam gemiddeld twee weken per jaar in de file. Mede daarom ontwikkelen steeds meer organisaties een nieuw beleid gericht op het stimuleren van medewerkers om vertragingsvrij, maar ook zo duurzaam mogelijk van en naar het werk te reizen. Wij ondersteunen en faciliteren inmiddels ruim 200 organisaties daarbij.” Uit een benchmark onder de bij BREIKERS aangesloten organisaties blijkt dat de aangesloten organisaties met elkaar dagelijks ruim 9.500  ‘spitsmijdingen’ realiseren. Ruim de helft van de organisaties doet dat middels een geheel nieuw mobiliteitsbeleid waarvan uit zij radicale maatregelen treffen. Bijna driekwart (73%) van de organisaties met zo’n nieuwe koers, zoals ABN AMRO, Microsoft, en Elsevier voert een strenger leasebeleid waarbij medewerkers uitsluitend onder bepaalde voorwaarden, zoals een minimum aantal zakelijke kilometers, in aanmerking komen voor een leaseauto. Ruim de helft (53%) van de organisaties, waaronder diverse Amsterdamse ziekenhuizen, kiest ervoor om parkeren minder aantrekkelijk te maken, veelal door te snijden in het aantal parkeerplaatsen, parkeren in rekening te brengen of parkeerrechten van medewerkers te beperken.

Meer keuzevrijheid
De beperking van lease- en parkeermogelijkheden gaat vrijwel altijd gepaard met het bieden van meer keuzevrijheid aan werknemers, zoals ook bij Accenture gebeurt. Zo investeren organisaties in alternatieven als e-bikes (57%), flexibele werktijden (64%), de mogelijkheid om te werken waar en wanneer je wilt (73%) en een mobiliteitsbudget dat naar eigen inzicht kan worden besteed (31%). In veel gevallen kiezen organisaties bij een verhuizing voor een locatie die ook met het OV goed bereikbaar is. Henk Markerink: “De kunst is een optimale combinatie van maatregelen te vinden die echt niet allemaal aantrekkelijk hoeven te zijn. Zolang deze deel uitmaken van de gekozen koers, of die nu is gericht op aantrekkelijk werkgeverschap, bereikbaarheid of duurzaamheid, is de draagkracht voor de maatregelen én het effect ervan, optimaal.” 

Schoon mobiliteitsbeleid
Voor steeds meer bedrijven staat een ‘schoon’ of duurzaam mobiliteitsbeleid hoog op de agenda. Dit komt op verschillende manieren naar voren, zoals een relatief hoog aantal bedrijven (57%) dat kiest voor de e-bike die op afstanden tot 15 kilometer een zeer goed alternatief vormt voor de auto. Ook hanteert 67% van de bedrijven een ‘fietskilometervergoeding’ waarmee elke kilometer die wordt gemaakt op de fiets, net zo wordt vergoed als met de auto. 46% van de bedrijven kiest bovendien voor de inzet van – veelal elektrische -  pool- en deelauto’s waardoor de auto per saldo een stuk efficiënter en bewuster wordt gebruikt.

Infographic

Filesporten
In de strijd tegen de files zet een aantal bedrijven ook meer originele maatregelen in, zoals ‘filesporten’ waarbij medewerkers de mogelijkheid wordt geboden om tijdens de spits met korting of gratis te sporten. Zo heeft Liberty Global een gym, inclusief trainers, waar medewerkers tijdens de spits kunnen sporten.

VNO-NCW West zet zich in verschillende regio’s in om slimme mobiliteitsoplossingen te stimuleren.
Lees meer over de mobiliteitsnetwerken van VNO-NCW West​

 

Lobbynieuws
Halveren CO2-uitstoot in 2030

​De bedrijven van de Anders Reizen-coalitie willen de CO2-uitstoot van hun zakelijk verkeer in 2030 gehalveerd hebben. Hoe vermindert u uw CO2-uitstoot? De mobiliteitsnetwerken van VNO-NCW West hebben alle expertise in huis om u verder te helpen.​​

lees meer
Donderdag 31 Mei 2018

De bedrijven van de Anders Reizen-coalitie willen de CO2-uitstoot van hun zakelijk verkeer in 2030 gehalveerd hebben. Hoe vermindert u uw CO2-uitstoot? De mobiliteitsnetwerken van VNO-NCW West hebben alle expertise in huis om u verder te helpen. 


De maatregelen die zo'n veertig grote bedrijven, de Anders Reizen-coalitie, nemen om het zakelijk reizen te verduurzamen zijn effectief genoeg om hun CO2-uitstoot op het gebied van mobiliteit te halveren. Dat staat in een rapport van onderzoeksbureau CE Delft.

Onder de deelnemers zijn de Nederlandse Spoorwegen, Eneco en Arcadis.

De coalitie komt voort uit het Energieakkoord en de Klimaattop in Parijs in 2015. Initiatiefnemers naast VNO-NCW zijn Natuur en Milieu, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de NS.

Mobiliteitsnetwerken
Al geruime tijd zet VNO-NCW West zich in op het gebied van mobiliteit. Het Netwerk Mobiliteit is actief in drie regio's, Amsterdam, Haaglanden en Rotterdam. Samen met werkgevers en aanbieders van mobiliteitsproducten wordt gezocht naar slimme oplossingen om de files te verminderen.
Lees meer over de mobiliteitsnetwerken van VNO-NCW West

Lees wat VNO-NCW West voor u kan op het gebied van mobiliteit kan betekenen in Amsterdam.
Lees wat VNO-NCW West voor u kan op het gebied van mobiliteit kan betekenen in Rotterdam
Lees wat VNO-NCW West voor u kan op het gebied van mobiliteit kan betekenen in Den Haag​.

Effectiefste maatregelen
De circa veertig grote bedrijven die de coalitie vormen, zullen uiterlijk in 2030 jaarlijks een halve megaton CO2 minder uitstoten. Dat is vergelijkbaar met de uitstoot door gasgebruik van bijna 175.000 huishoudens. De effectiefste maatregelen zijn volgens CE Delft het overstappen naar elektrische leaseauto’s, het stimuleren van OV-gebruik en het beperken van het vliegverkeer.
 
Hulp van overheid
De maatregelen van de bedrijven zijn volgens het onderzoeksbureau niet realiseerbaar zonder hulp van de overheid. Die moet onder meer zorgen voor meer capaciteit in het openbaar vervoer en uitbreiding van het fietsnetwerk.
Lobbypunten