Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Lobby  >  Bereikbaarheid  >  Infrastructuur

Skip Navigation LinksDaily Urban System

 
 

 

Het georganiseerde bedrijfsleven, waaronder VNO-NCW metropool Amsterdam, steunt het Vervoerplan 2014 van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) op hoofdlijnen. Het is een eerste stap op weg naar een metropoolwaardig openbaar vervoer systeem: Daily Urban System.

Het nieuwe vervoerplan biedt met minder middelen meer en efficiënter openbaar vervoer. Enkele belangrijke lijnen, zoals tram 2, 4 en 12, gaan vaker rijden. Het georganiseerde bedrijfsleven (VNO-NCW metropool Amsterdam, MKB Amsterdam, ORAM, Amsterdam City en Kamer van Koophandel) willen een openbaar vervoersysteem dat metropool waardig is: het zogenaamde Daily Urban System. Om dit te bereiken moeten de komende jaren nog wel flinke stappen gezet worden. Er zal één gedragen integraal plan voor de regio moeten komen. Samenwerking van andere partijen, zoals de NS en regionale vervoerders, is essentieel.

Markt
Het georganiseerde bedrijfsleven vindt dat de overheid ruimte moet geven aan marktinitiatieven, waarmee bijvoorbeeld op bedrijventerreinen Openbaar vervoer op maat kan worden aangeboden. Ook vraagt het vervoer voor avond- en nachtwerkers en 'nachtvlinders, extra aandacht. Bij grote evenementen in bijvoorbeeld Amsterdam Arena en Ziggo Dome kan een evenementendienstregeling uitkomst bieden. Het onderhoud aan de infrastructuur mag geen belemmering zijn om 's avonds langer door te rijden in de uitgaansgebieden.

Dynamiek
Het Vervoersplan 2014 biedt meer openbaar vervoer aan van en naar grote economische gebieden in de stad, zoals ZuidAs, Sloterdijk, Amstel en ZuidOost. VNO-NCW heeft steeds gelobbyd voor een situatie waarin werknemers, klanten en bezoekers kantoorlocaties en bedrijventerreinen goed kunnen bereiken. Amsterdam is een dynamische werkstad die een modern openbaar vervoerssysteem nodig heeft.

Meer informatie: Petra Tiel​

Lobbypunten