u
30 augustus 2019

Eerst bewegen, dan bouwen’

​Woningbouw, mobiliteit en ruimte om te ondernemen. Bij de grote economische en maatschappelijke uitdagingen waarmee de Randstad de komende jaren mee te maken krijgt, bestaat de een niet zonder de ander. “Je houdt je hart vast wat er gebeurt met nieuwe woonwijken die niet goed bereikbaar zijn.”

Vorige week maakte de regeringscoalitie bekend te werken aan plannen om volgend jaar al miljarden vrij te maken voor een aantal grote bouwprojecten. Daarbij gaat het om projecten als het doortrekken Noord/Zuidlijn naar Schiphol en de aanleg van extra lightrailverbindingen. Goed nieuws, vinden de lobbyisten van VNO-NCW West. Daarbij wordt direct wel de kanttekening gemaakt dat bij investeringsplannen een integrale, langjarige aanpak noodzakelijk is.

Samen sterk
“Er spelen in de Randstad verschillende vraagstukken die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Duidelijk is dat we inzetten op investeringen in mobiliteit met speciale aandacht voor het openbaar vervoer. Tegelijkertijd kijken we naar knelpunten in het wegennetwerk, waarbij in Zuid-Holland onder meer projecten als versterking van de Algera-corridor, files op de A15, doorstroming op de A4 en A44, verbreding van de Veilingroute in het Westland een nieuwe Oeververbinding in Rotterdam en de bereikbaarheid van Krimpenerwaard aandacht nodig hebben. Ook blijven we ondernemers stimuleren met de ‘werkgeversaanpak mobiliteit’ zodat we allemaal slim werken en slim reizen.” Rogier Krabbendam, manager Public Affairs Zuid-Holland bij VNO-NCW West, denkt dat Zuid-Holland voor een cruciale fase staat als het gaat om het bereikbaarheid van de provincie, de woningbouwopgave, verduurzaming van de economie en behoud van bedrijfsterreinen. “In het pas gesloten coalitieakkoord van de provincie wordt terecht de koppeling gemaakt tussen woningbouw en mobiliteit. VNO-NCW West werkt graag samen met de provincie om een stevig geluid bij het Rijk naar voren te brengen zodat wordt voorkomen dat in Zuid-Holland een verkeersinfarct ontstaat. De provincie kan in een regierol over de gemeentegrenzen heen kijken. Een goed voorbeeld van waar oog voor bereikbaarheid, economie en duurzaamheid samen komen is de ontwikkeling van de A12-corridor. Daar wordt geïnvesteerd in de ontsluiting van het gebied rond de A12 waarmee direct het vestigingsklimaat wordt versterkt en een duurzaamheidsslag wordt gemaakt.”

Doortrekken Noord/Zuidlijn
“Eerst bewegen, dan bouwen, dat is ons motto. Investeringen in infrastructuur worden voor langere termijn vastgelegd. Dat wil niet zeggen dat lobbyisten en ambtenaren nu stilzitten. Dit is juist de tijd om vooruit te kijken en te zorgen dat de investeringen voor de toekomst op de juiste plek terecht komen.” Volgens Petra Tiel, manager Public Afffairs Noord-Holland bij VNO-NCW West, is infrastructuur typisch een onderwerp waarvoor je als lobbyist een lange adem nodig hebt. “Voor Noord- en Zuid-Holland hebben we een heel lijstje bereikbaarheidsprojecten waarvoor we ons inzetten. We hebben hoe dan ook een enorme schaalsprong nodig op het gebied van openbaar vervoer. Treinen die hoogfrequenter rijden, kwalitatief hoogwaardige verbindingen tussen steden in de Randstad en betere connecties op de plekken waar veel reizigers samenkomen. Concreet zetten we al geruime tijd in op doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. Eigenlijk zou dat versneld moeten plaatsvinden, dus ontzettend positief nieuws dat de regering deze mening inmiddels deelt. Ook willen we gerichte investeringen in asfalt, bijvoorbeeld bij de verbindingsweg A8/A9. Ook dat is een dossier dat al een behoorlijk tijdje loopt. Juist op het moment dat de investeringen op het gebied van infrastructuur vastliggen, werken wij achter de schermen keihard om het grote plaatje te bewaken. Er worden voortdurend onderzoeken gedaan hoe de Randstad bereikbaar en leefbaar te houden, met bijzonder interessante bevindingen en aanbevelingen. Het gevaar bestaat dat deze onderzoeken in de waan van de dag in een la belanden. Daar waken wij voor. De grote opgaven, wonen, werken en bewegen, hangen allemaal samen en je houdt je hart vast als straks een grote nieuwe woonwijk niet goed wordt ontsloten.”

Gerelateerde artikelen

Metropoolregio Amsterdam 28 november 2024

Terugblik bezoek kunstbeurs PAN

Regio Den Haag 20 november 2024

Nieuw bestuurslid VNO-NCW Regio Den Haag

Metropoolregio Amsterdam 13 november 2024

Even voorstellen: Bernold Nieuwesteeg

Regio Rotterdam 8 november 2024

Nieuwe Rotterdamse leden stellen zichzelf voor