Hét ondernemersnetwerk in de Randstad

Skip Navigation LinksNetwerk Groene Groeiers

 

171127 Banner Groene Groeiers.jpg
Regionieuws
Zakendoen in de VS

​Yousef Yousef, directeur LG Sonic en voorzitter van het VNO-NCW netwerk Groene Groeiers deelt in vier blogs zijn ervaringen in het buitenland en praktische tips waar je als duurzame ondernemer meteen mee aan de slag kunt. Deel 2: de Verenigde Staten.​

lees meer
Dinsdag 23 April 2019

Yousef Yousef, directeur LG Sonic en voorzitter van het VNO-NCW netwerk Groene Groeiers deelt in vier blogs zijn ervaringen in het buitenland en geeft praktische tips waar je als duurzame ondernemer meteen mee aan de slag kunt. Deel 2: de Verenigde Staten.

Nog altijd de grootste economie ter wereld, taal en cultuur vormen geen barrière en het bedrijfsleven ademt lef en innovatie. Dus waarom zou je als Groene Groeier eigenlijk niet naar de Verenigde Staten gaan? Juist voor duurzame ondernemers biedt de VS grote zakelijke kansen. Na drie jaar samenwerking tussen LG Sonic en American Water, het grootste drinkwaterbedrijf in de VS, hebben we sinds kort een vestiging in Scranton, Pennsylvania. Mijn ervaring in de jaren dat ik actief ben ik de VS is dat Amerikanen snel zijn, beslissingen durven te nemen en graag optreden als launching customer. Laat je niet misleiden door de geluiden dat de VS zich steeds meer economisch isoleert, zeker op het gebied van duurzaamheid is dit niet het geval. Toch is er ook een keerzijde. Deze blog geeft specifieke, praktische tips voor zakendoen in de Verenigde Staten. Welke misverstanden bestaan er? En hoe kan je in een gigantisch land als de VS het best beginnen?

Ondernemerschap is een fundamenteel onderdeel van de Amerikaanse cultuur. Dat biedt grote mogelijkheden, maar heeft ook geleid tot een keiharde concurrentiemarkt, waar alleen de sterksten en besten boven komen drijven. Wie zich daar niet van bewust is, krijgt het zwaar in de VS. De eerste tip is dan ook: Wees je bewust van je marktpositie. Als Groene Groeier breng je innovatie en wil je een bijdrage leveren aan verduurzamingsvraagstukken. De VS biedt daar ruimte voor, maar alleen aan de meest innovatieve producten en ideeën. Dus weet waar je product staat, ken de markt waarop je je begeeft en zorg bovenal dat je bekend bent met de laatste ontwikkelingen. 

In de Verenigde Staten draait alles om marketing. Kijk naar Nike, dat met inspirerende campagnes inmiddels veel meer is geworden dan alleen een sportmerk. Of Apple, niet in de eerste plaats een tech- bedrijf maar een marketingmachine. Denk niet klein, probeer altijd in te zetten op groei. Amerikanen willen alles bigger, better en faster. Wie niet groeit, wordt opgegeten. Aan de andere kant betekent dat niet dat je meteen alles in keer moet willen. Hoewel groei en vooruitgang altijd in je achterhoofd moeten zitten wanneer je in de VS aan de slag gaat, is het raadzaam je in eerste instantie te richten op een nichemarkt. Vraag jezelf af waar je écht meerwaarde kan bieden met jouw product en zorg dat je op die manier binnenkomt. Denk dus groot, maar begin klein. 

Kan je inderdaad meerwaarde bieden, ga dan het gesprek aan. Amerikanen zijn een open volk en zijn altijd bereid te luisteren en mee te denken. Ze staan open voor partnerships en die zijn hard nodig, want de Amerikaanse markt heeft een sterk lokaal karakter. Voordat je met wet- en regelgeving in de weer gaat, is het noodzakelijk de markt en mensen te ontdekken. Dus begin daar Groene Groeiers! Nederland heeft qua innovatie ontzettend veel te bieden, ook aan de Verenigde Staten. 

Yousef Yousef 
Voorzitter VNO-NCW netwerk Groene Groeiers
Directeur LG Sonic

Lees de eerste blog​ van Yousef over zakendoen in de Golf.​
Lees hier meer informatie over het netwerk Groene Groeiers​.
Regionieuws
WATT je moet weten

​Vanaf 1 juli 2019 geldt de Informatieplicht Energiebesparing voor alle bedrijven die jaarlijks vanaf 50.000 kWh of 25.000 m3 aardgas(equivalent) verbruiken. Valt jouw bedrijf in die categorie? Dan moet je vóór die datum alle uitgevoerde energiebesparende maatregelen rapporteren in het eLoket van RVO.

lees meer
Donderdag 18 April 2019

Vanaf 1 juli 2019 geldt de Informatieplicht Energiebesparing voor alle bedrijven die jaarlijks vanaf 50.000 kWh of 25.000 m3 aardgas(equivalent) verbruiken. Valt jouw bedrijf in die categorie? Dan moet je vóór die datum alle uitgevoerde energiebesparende maatregelen rapporteren in het eLoket van RVO.

WATTjemoetweten.nl
Om ondernemers beter te informeren over de Informatieplicht Energiebesparing is de campagne WATTjemoetweten.nl gelanceerd. MKB-Nederland werkt hierin samen met branche- en regionale organisaties, omdat die dicht bij de ondernemer staan. De website WATTjemoetweten.nl (met dubbel t, van James WATT) is het centrale startpunt voor ondernemers. Daarnaast komen er flyers, social media campagnes, informatiebijeenkomsten, radiocommercials en natuurlijk: deze nieuwsbrief.

WATT en waarom?
De bedoeling van de Informatieplicht Energiebesparing is dat MKB-bedrijven bewuster omgaan met energie. Net als alle inwoners kunnen zij hun steentje bijdragen aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Het mooie is, dat veel van die energiebesparende maatregelen zich binnen vijf jaar terugverdienen. Je investeert dus op een kostenneutrale manier in een meer duurzame en zuinige bedrijfsvoering. Dat scheelt!

VNO-NCW West helpt je verder

Wil je weten wat jij binnen jouw bedrijf kunt doen aan energiebesparing? Als partnerorganisatie helpt VNO-NCW West je graag verder. Je kunt bij ons terecht voor concrete tips en adviezen, waarmee je direct aan de slag kunt. 

Het loket is geopend!
Sinds 28 februari is het eLoket van RVO officieel geopend. Daar kun je vanaf nu de door jou uitgevoerde energiemaatregelen rapporteren. Let op: vóór 1 juli moet jouw rapportage binnen zijn! Om jou daarin te ondersteunen, heeft MKB-Nederland een handig stappenplan opgesteld: het Stappenplan Informatieplicht Energiebesparing. Wanneer je dit volgt, weet je direct of de Informatieplicht ook op jouw bedrijf van toepassing is en wat je daartoe moet ondernemen. 
Bezoek het eLoket van RVO en rapporteer nu!
  
WATT nu?
Het belangrijkste is dat je je nu in deze thematiek verdiept, want 1 juli nadert snel! Voor een antwoord op veel gestelde vragen, het Stappenplan Informatieplicht, de aangesloten partnerorganisaties en heel veel informatie ga je naar: WATTjemoetweten.nl ​

Regionieuws
Zakendoen in de Golf

Yousef Yousef, directeur LG Sonic en voorzitter van het VNO-NCW netwerk Groene Groeiers deelt in vier blogs zijn ervaringen in het buitenland en praktische tips waar je als duurzame ondernemer meteen mee aan de slag kunt. Deel 1: de Golfregio.​

lees meer
Vrijdag 22 Maart 2019

Yousef Yousef, directeur LG Sonic en voorzitter van het VNO-NCW netwerk Groene Groeiers deelt in vier blogs zijn ervaringen in het buitenland en praktische tips waar je als duurzame ondernemer meteen mee aan de slag kunt. Deel 1: de Golfregio.


 
De allure van de Golfregio lonkt. Onder meer de Verenigde Arabische Emiraten – met Dubai als meest in het oog springend – en Saudi-Arabië zijn enorme economische groeiregio’s waar veel geld zit en veel business te halen valt. Van 24 tot 28 maart ga ik samen met Ahmed Aboutaleb en verschillende scale-up bedrijven op innovatie- en handelsmissie naar de Verenigde Arabische Emiraten (Dubai in het bijzonder) met als thema water, energie en voedsel. Tijdens deze missie openen we met LG Sonic een vestiging in Dubai, het gevolg van verstandig en geduldig handelen over een langere periode. Er bestaan genoeg blogs en adviezen over de culturele verschillen tussen Nederland en het Midden-Oosten. Deze blog is specifiek gericht op praktisch zakendoen. Welke misverstanden bestaan er? Wat moet je weten voordat je in zee gaat met bedrijven in de Golfregio? En waarom juist voor Groene Groeiers enorme kansen liggen in deze regio.

 
In Dubai smijten ze met geld. The sky is the limit en iedereen met een beetje een goed idee kan zomaar geld komen ophalen. Geluiden die je regelmatig hoort van buitenstaanders, maar totaal onjuist. Wie denkt snel en eenvoudig een graantje mee te kunnen pikken, zit er naast. Hoewel grote bedragen worden uitgegeven in de Golfregio, is het juist een moeilijke markt om binnen te komen. In dit gedeelte van het Midden-Oosten zitten veel succesvolle ondernemers, vrijwel allemaal sterke onderhandelaars. Ga ervan uit dat het opbouwen van contacten en het onderhandelen over een goede deal een langdurig proces is. En wanneer het tijd is om contracten te tekenen, is het cruciaal om goede afspraken te maken over betalingen. Wie zegt dat geld geen probleem in dit gebied, spreekt niet uit ervaring. Geld is juist wél een probleem. Dus maak goede afspraken, zorg altijd voor bankgaranties en laat je vooral niet intimideren.

 
Maar waarom moet je dan wel naar de Golfregio? De economische mogelijkheden zijn groot, landen als de Verenigde Arabische Emiraten en Saudi Arabië willen hun sterke positie op het economische wereldtoneel definitief bevestigen en doen dat door in te zetten op innovatieve producten en diensten en een moderne, bijna futuristische uitstraling. Daar liggen mogelijkheden voor Groene Groeiers. De Expo 2020 staat voor de deur en vooral Dubai wil daar laten zien dat zij de toekomst zijn. De Golfregio is nog altijd met een inhaalslag bezig en staat volledig open voor innovaties. Maar ook daarbij is een kanttekening te plaatsen. Arabieren willen geen launching customer zijn, daar hebben zij een uitgesproken hekel aan. Hun bedrijfsstructuur is niet gericht op experiment en zij willen absoluut geen risico nemen. Een volledig nieuw, niet getest concept heeft geen kans van slagen in de Golfregio. Kom niet aan met een half product, maar presenteer een uitgewerkt plan, waar de kinderziektes zijn uitgehaald en dat is getest in Europa. Arabische landen zoeken naar innovatie, maar ze willen niet de allereerste zijn. 

 
Dus ga aan de slag in de Golfregio, Groene Groeiers. Begin in Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten, de meest innovatieve landen in de Golf. Voor de duurzame Nederlandse ondernemer die beslagen ten ijs komt en goed weet wat de zakelijke gebruiken zijn, kent de Golfregio enorme kansen. 

 
Yousef Yousef 
Voorzitter VNO-NCW netwerk Groene Groeiers
Directeur LG Sonic

Lees hier​ meer informatie over het netwerk Groene Groeiers

 
7d5398ca-d3bc-4d70-9769-0871e69a0547
Agenda
Er zijn nog geen bijeenkomsten bekend voor deze regio.

 Video

181203 Yousef thumb.jpg
Deze bedrijven maken de wereld beter via de 17 SDG’s van de VN