Hét ondernemersnetwerk in de Randstad

Skip Navigation LinksNetwerk Groene Groeiers

 

171127 Banner Groene Groeiers.jpg
Regionieuws
Groene Groeiers helpen Philips

​Ruim twintig Groene Groeiers presenteerden op 6 november hun oplossingen voor de duurzame uitdagingen van Philips in Drachten.

lees meer
Vrijdag 8 November 2019

Op 6 november 2019 vond de zesde landelijke matchmakingbijeenkomst plaats bij Philips in Drachten. Ruim twintig Groene Groeiers brachten hun oplossingen in voor de uitdagingen van Philips en Circulair Friesland.

Door Annemarie van Oorschot

Aan drie tafels werden de volgende uitdagingen besproken:

1. Hoe krijgt Philips zijn productielocatie in Drachten van het gas af?
2. Kunnen ook Philips moeilijke rest- en afvalstromen, zoals mixed plastics,  worden opgewaardeerd tot grondstof?
3. Hoe organiseer je de terugname van producten?

Meer informatie over de eerste uitdaging en de oplossingen, vind je hier.

Meer informatie over de tweede uitdaging en de oplossingen, vind je hier.

Heb je geen toegang tot deze informatie en ben je ondernemer? Meld je dan eerst aan als Groene Groeier op www.groenegroeiers.nl

Fotoreportage

Locatiedirecteur Walter Mattis en duurzaamheidsdirecteur Eelco Smit van Philips zijn enthousiast over de ingebrachte oplossingen en zullen in de komende weken vervolgafspraken maken met een aantal Groene Groeiers. Dan wordt ook gekeken of er samengewerkt kan worden aan de ontwikkeling van business cases.

De tafelgesprekken leverden ook nieuwe inzichten op. Zo kaartte Chris Beeren van Aquafix uit Antwerpen aan tafel 2 het probleem van de microplastics in industrieel afvalwater aan. Elke fabriek, dus ook Philips, loost volgens hem microplastics in het oppervlaktewater en uiteindelijk in zee, maar de meeste productiebedrijven onderschatten deze vervuiling. Aquafix verkoopt een apparaat dat de microplastics uit het afvalwater kan filteren.

Aan tafel 3 opperde Thijs Bender van Drake & Farrell eens na te denken over de footprint van het terugnemen van afgedankte producten. Door het vervoer - vaak heen met een lege auto en terug met een volle -  wordt de uiteindelijke milieuwinst van de inname van producten beperkt.  Het leidde tot een nieuwe uitdaging voor Friesland en de noordelijke provincies: Hoe kun je logistieke hubs creëren waarbij bedrijven ingenomen producten kunnen verzamelen en weer verder distribueren.

Cint Kortmann van Quant Base benadrukte aan tafel 3 dat een circulaire economie afhankelijk is van het verzamelen, analyseren en toepassen van data met behulp van snel werkende digitale tools.

De bijeenkomst werd georganiseerd door het VNO-NCW netwerk Groene Groeiers, VNO-NCW Noord, Philips en Circulair Friesland.

Regionieuws
'Het is ons verdienmodel geworden'

​“Als wij niet voor de duurzame weg hadden gekozen, weet ik niet of we nog zouden bestaan.” Voor Drukkerij de Bij is duurzaamheid inmiddels vanzelfsprekend, maar eigenlijk zijn ze er per toeval mee begonnen, vertelt directeur Norbert van Schie. 

lees meer
Dinsdag 15 Oktober 2019
“Als wij niet voor de duurzame weg hadden gekozen, weet ik niet of we nog zouden bestaan.” Voor Drukkerij de Bij is duurzaamheid inmiddels vanzelfsprekend, maar eigenlijk zijn ze er per toeval mee begonnen, vertelt directeur Norbert van Schie. 

Tekst: Pieter van der Meulen

Over de vraag of het nog duurzamer kan bij Drukkerij de Bij moet Norbert van Schie even nadenken. Sinds in 2007 de lampen zijn vervangen is het balletje gaan rollen, eigenlijk bij toeval. “Sindsdien hebben we bij alle investeringen gekeken hoe we het zo duurzaam mogelijk kunnen insteken. De vervanging van de lampen bespaart veertig procent van ons energieverbruik en we hebben ze binnen anderhalf jaar terugverdiend. Dat heeft toch wel mijn ogen geopend. Je kan door investeringen net anders in te steken hetzelfde blijven doen, geld besparen en bijdragen aan een duurzame wereld. Het is eigenlijk ons verdienmodel geworden, hiermee onderscheiden we ons. Ik kan wel zeggen dat als we dit niet hadden gedaan, het heel lastig voor ons was geweest, zoals dat voor veel drukkerijen het geval is.”

Duurzaamste ter wereld
"Wij bestaan al ruim 93 jaar. Van een klassieke zijn wij omgebouw tot een hele duurzame drukkerij. Daarmee hebben we zelfs meerdere prijzen mee gewonnen. In 2012 werden we verkozen tot duurzaamste bedrijf, niet eens specifiek  de drukkerij , van stadsdeel Sloterdijk verkozen. Over heel Amsterdam zijn we dat jaar derde geworden.” Het bleek pas het begin van de erkenning, want in 2016 benoemde Kodak  het bedrijf tot groenste drukkerij ter wereld. Van Schie blijft nuchter onder de uitverkiezing. “Het is ontzettend moeilijk om te bepalen wie de duurzaamste is. In het geval van de wedstrijd van Kodak ging het om het invullen van een vragenlijst. Daar kwamen wij als nummer 1 bovendrijven. Natuurlijk is dat mooi, maar duurzaamheid is voor ons geen wedstrijd. Wij willen met onze activiteiten zo min mogelijk druk leggen op de leefomgeving.”​

Gemeenschappelijk doel 
“Mijn ouders hadden een veehouderij dus vanaf mijn vroege jeugd ben ik met de natuur bezig geweest. Zorg dragen voor de omgeving, daar denk je niet over na, dat doe je gewoon. Pas als je ziet waar het mis gaat, gaat duurzaamheid opvallen en ga je het bijzonder vinden. Vanuit zakelijk oogpunt is het ook gewoon verstandig. Niet alle leveren besparingen geld op, je kunt je klanten meer bieden dan alleen een mooi product. Ondernemers die zich samen inzetten voor een betere wereld helpen elkaar. Het gemeenschappelijk doel om samen voor een gezonde aardbol te gaan is veel waard. Alleen op prijs concurreren is verleden tijd.”
 
Extra werk
“Ieder jaar laten we een milieu- audit doen om te kijken waar nog winst kan worden behaald. Ons dak ligt vol met zonnepanelen, we hebben de drukpersen en andere machines vervangen en zijn eigenlijk wel zo’n beetje klaar. Je blijft schaven en de puntjes op de i zetten, maar in grote lijnen kunnen we weinig meer te veranderen. Als ik kijk ten opzichte van tien jaar geleden besparen we ontzettend op deveel kosten. De Informatieplicht Energiebesparing zorgt dat alle bedrijven naar hun energieverbruik moeten kijken, dat vind ik een goede zaak. In eerste instantie had ik wel mijn bedenkingen, het is toch weer extra werk. Als ondernemer zit je helemaal niet te wachten op een extra taak en om alles uit te zoeken en door te geven, komt toch bovenop de gebruikelijke werkzaamheden. Maar je kan het ook omdraaien en zeggen dat het een perfecte manier is om te laten zien dat je goed bezig bent. En als het bedrijven een extra duwtje geeft om aan de slag te gaan, vind ik dat alleen maar goed. Ik zou adviseren te beginnen met kleine ingrepen, zoals wij met de lampen zijn begonnen. Door het laaghangend fruit aan te pakken, wordt op een eenvoudige manier duidelijk wat er allemaal mogelijk is en wat het oplevert. Te vaak hoor ik ondernemers zeggen dat het niet uitkomt en dat ze over een paar jaar wel gaan kijken wat ze kunnen doen. Dan komt het er niet van. Begin gewoon met simpele ingrepen, dan zie je snel genoeg dat je bedrijf er voordeel van heeft.” 

Bekijk hier​ de film over energiebesparing bij Drukkerij de Bij. 

Lees hier meer over Drukkerij de Bij
Lees hier​ meer over de Informatieplicht Energiebesparing
Regionieuws
Luxe én duurzaam

​Bij het QO in Amsterdam gaat luxe hand in hand met duurzaamheid. Het idee dat iets goeds doen voor het milieu betekent dat je je gemakken moet inleveren, wordt door het hotel vakkundig ontkracht. Sommige gasten hebben het niet eens door." 

lees meer
Vrijdag 27 September 2019

Bij het QO in Amsterdam gaat luxe hand in hand met duurzaamheid. Het idee dat iets goeds doen voor het milieu betekent dat je je gemakken moet inleveren, wordt door het hotel vakkundig ontkracht. "​Sommige gasten hebben het niet eens door." 

Tekst: Pieter van der Meulen 

In het voorjaar van 2018 opent het QO de deuren met een onvermijdelijk spetterende introductie in de buurt. Het gebouw heeft een hippe, moderne uitstraling en alle publieke lagen zijn vrij toegankelijk, waardoor iedereen uit de buurt kan binnenlopen om onder meer een drankje te doen of om te ontspannen in de lounge.

Maar op het gebied van duurzaamheid is het QO echt onderscheidend. “Van het papieren bandje om de slippers tot het zelf bottelen van het water op de hotelkamers, in alles willen we duurzaam zijn,” vertelt Inge van Weert, General Manager bij het QO. Op het eerste gezicht valt het niet direct op, maar voor vrijwel elk aspect van het hotel is een slimme, groene oplossing verzonnen. Zonder dat het ten koste gaat van de uitstraling of kwaliteit. En het blijft niet slechts beperkt tot de details. "Dit gebouw is vernieuwend op allerlei vlakken, maar de 'levende gevel' is toch wel een echte blikvanger. De gevel van het hotel reageert op de weersomstandigheden en aanwezigheid van de gasten. Grote delen van de dag zijn hotelgasten niet op hun kamer. Dan beheersen de panelen zichzelf om het klimaat in de kamer neutraal te houden. Dat betekent dat de ‘levende gevel’ ervoor zorgt dat warmte in de winter binnen blijft en in de zomer de kamers juist koel kunnen blijven zonder airconditioning. Hiermee besparen we veel energie en het ziet er ook nog eens futuristisch en luxe uit. Precies de kenmerken waarvoor het QO staat.” 

Zero-waste ambitie
De gevel is natuurlijk een blikvanger, maar het gaat bij het QO niet om uiterlijk vertoon. Veel duurzame oplossingen zijn vrijwel onzichtbaar, maar leveren tegelijkertijd een belangrijke bijdrage aan de groene ambities van het hotel. “Het tapijt is gemaakt van gerecyclede visnetten en we maken gebruik van een grijswatersysteem. Dat houdt in dat douche-, bad- en wasbakwater wordt opgevangen en gefilterd, om daar vervolgens het toilet mee door te spoelen. De maatregelen vallen niet op en dat is ook de bedoeling. We willen niet dat de duurzame keuzes afdoen aan het comfort dat mensen gewend zijn.” Voor koeling en verwarming wordt gebruik gemaakt van ondergrondse warmte-koude-opslag en in de keuken wordt gewerkt met eigen kratten. Op elk vlak wordt gekeken hoe de impact op het milieu zoveel mogelijk beperkt kan worden. “Wij hebben een zero-waste ambitie,” vervolgt Van Weert. “Dat begint met zo min mogelijk afval binnenhalen. Wat niet door de binnenkomt, hoeft ook niet naar buiten. We vragen dan ook aan iedere leverancier of partner of ze weten waar hun product vandaan komt. Daarbij stellen we altijd de vraag: 'wat gebeurt aan het einde van de productcyclus, waar gaat het afval heen?' Het best zou zijn als we als hoteliers gezamenlijk optrekken en tegen leveranciers kunnen zeggen: 'Nee, we willen dat plastic er niet meer omheen'. Als horeca kunnen we op die manier pionieren en een zichtbare impact maken in de samenleving."

Zelfvoorzienend 
De inspanningen rondom het QO zijn niet onopgemerkt gebleven. Het leverde de hoogste score in het internationale duurzaamheidssysteem LEED (Leadership in Energy en Environmental Desgin) op: platinum. "We hebben bij de bouw materialen gebruikt uit de voormalige Shell toren, het gebouw dat nu bekend is als de A’DAM. We maken gebruik van koolzaadolie als brandstof voor onze systemen, dus zijn helemaal van de fossiele middelen af. Waar we ook echt trots op zijn, is de hightech kas op het dak. Daar worden groenten en kruiden gekweekt, zodat we voor een belangrijk deel zelfvoorzienend zijn.”

Duurzaam aanmoedigen 
"De Informatieplicht dwingt organisaties na te denken over energiebesparing, dat is een goede zaak. Wel moet er oog blijven voor ondernemers die minder goed in staat zijn de maatregelen direct door te voeren. Ondernemers hebben al behoorlijk veel op hun bordje. Ik pleit ervoor vooral grote vervuilers meer te belasten. In een systeem waar de vervuiler betaalt, wordt duurzaamheid echt aangemoedigd."

Bekijk de video​ ​
Lees meer over het QO
Lees meer over de Informatieplicht Energiebesparing ​

a4828201-5af3-46eb-ba53-4bc9afaae4dd

 Video

181203 Yousef thumb.jpg
Deze bedrijven maken de wereld beter via de 17 SDG’s van de VN