Hét ondernemersnetwerk in de Randstad

Skip Navigation LinksNetwerk Groene Groeiers

 

171127 Banner Groene Groeiers.jpg
Regionieuws
Duurzaamheid niet alleen bij de buurman

​“Wij veranderen van afvalverwerker steeds meer in producent. Onze sector zit middenin de verandering.” Ronald Balvers is directeur van GP Groot Recycling. Hij gaat voor een energieneutrale toekomst. “Je valt van je stoel als je ziet waar wij allemaal mee bezig zijn.”

lees meer
Donderdag 30 Januari 2020

"Wij veranderen van afvalverwerker steeds meer in producent. Onze sector zit middenin de verandering." Ronald Balvers is directeur van GP Groot Recycling. Het doel van het bedrijf is helder: een circulaire, energieneutrale en klimaatbestendige toekomst mogelijk maken. "Je valt van je stoel als je ziet waar wij allemaal mee bezig zijn."

Tekst: Pieter van der Meulen

GP Groot werkt in drie marktsegmenten: inzameling en recycling, brandstoffen en oliehandel, en infra en engineering. Ronald Balvers staat aan het hoofd van de recycling tak. "Het geheim van een succesvolle organisatie is heel simpel: goede collega's. Ons gezamenlijk doel is om de stromen die we binnen krijgen te verwerken tot hoogwaardige producten en die aan de markt terug te leveren. Een initiatief dat dit streven goed weergeeft is het platform CirculairinBedrijf.nl. Hiermee helpen wij bedrijven afval om te zetten in grondstoffen waarvan nieuwe producten kunnen worden gemaakt. Op die manier willen we ketens in Nederland circulair maken. We doen projecten met organisaties van klein tot groot. Mkb'ers kunnen bijvoorbeeld hun gebruikte papieren inleveren en krijgen dat terug als wc papier. Sinds enkele jaren werken we ook op dat gebied samen met KLM. Toen we spanbanden binnenkregen om te vernietigen, zijn we in gesprek gegaan en bleek duurzaamheid ook voor KLM een hot topic. We hebben de spanbanden verwerkt tot riemen, tassen en andere designproducten, die we online in onze webshop aanbieden. Voor het honderdjarig bestaan van KLM hebben we onder andere van lederen KLM-headrest covers een speciale collectie gemaakt met brillenhoezen, handtassen, notitieboeken en paspoorthoezen. Deze waren razendsnel uitverkocht. Een ander mooi voorbeeld is onze samenwerking met Heineken, waarbij we afgedankte Heineken kratten verwerken tot BonTon-afvalbakken. Deze bestaan uit honderd procent gerecycled grondstoffen, waarmee afval scheiden aan de bron direct mogelijk is. We adviseren veel bedrijven over het begin van afvalstromen. Door zoveel mogelijk partnerships aan te gaan willen we product- en materiaalketens sluiten."

'Geen of gereduceerde btw op gerecyclede materialen zou niet onlogisch zijn'

Kentering
"GP Groot bestaat al meer dan honderd jaar en is al jaren bezig met recycling en circulariteit, dit dragen eigenlijk nog te weinig uit. We moeten ons hergebruik veel meer promoten. De afgelopen jaren is er maatschappelijk echt een kentering zichtbaar. De jeugd is bezig met klimaat en milieu, veel meer dan vroeger. Er is veel meer aandacht voor, in alle lagen van de samenleving. De Urgenda zaak, Greta Thunberg, noem maar op. Die aandacht is natuurlijk goed, maar er zijn nog veel partijen die vooral roepen maar er gebeurt nog te weinig. Met name consultants verdienen aan advies over duurzaamheid. In de praktijk valt de keuze toch vaak op de goedkoopste optie. Duurzaamheid, ja graag, maar dan het liefst bij de buurman."

Gereduceerd tarief
"Iedereen moet stappen gaan nemen, maar de overheid heeft daar wel een leidende rol in. In aanbestedingen ligt de focus maar al te vaak vooral op de prijs. Stimuleer bedrijven om te kiezen voor duurzamere werkwijzen! In 2050 moeten we de circulaire economie hebben gerealiseerd, dus we moeten wel in beweging komen. Het gaat niet snel genoeg. We hebben een lange termijn visie nodig, het gaat nog veel teveel heen en weer met het beleid. Daar kan je als ondernemer niet op in spelen. Kom met heldere Europese wetgeving die het gebruik van gerecyclede grondstoffen verplicht stelt. Geef het zo vorm dat circulariteit bedrijfsmatig een aantrekkelijke keuze is. Over hergebruikte grondstoffen is al meerdere keren BTW betaald, over de hele levenscyclus gezien leveren ze de samenleving ook financieel meer op dan eenmalige grondstoffen. Geen of gereduceerde btw op gerecyclede materialen zou daarom niet onlogisch zijn. Met dit soort concrete, creatieve maatregelen kan hergebruik enorm worden gestimuleerd " 

'We investeren in ontwikkelingen die zich niet direct terugbetalen'

Nek uitsteken
"Medio 2020 opent GP Groot in Alkmaar de eerste van een serie waterstoftankstations. De kosten gaan hierbij duidelijk voor de baten uit. Dat is tot op zekere hoogte een gok, Maar dat is ondernemen. We moeten risico's nemen en investeren in ontwikkelingen die zich niet direct terugbetalen. Maar wij geloven dat dit de toekomst is en dan moet je je nek uitsteken. Ik kijk enorm uit naar de verandering, ik ben er heilig van overtuigd dat in onze sector nog veel staat te gebeuren. Wij veranderen steeds meer van afvalverwerker naar producent. Dat is toch een geweldige ontwikkeling!?"

Regionieuws
'Schoon drinkwater voor iedereen!'

"We hadden ook kunnen collecteren, maar dit werkt voor ons veel beter. De hele wereld schoon drinkwater, dát is onze missie!" Frank van der Tang is medeoprichter van MADE BLUE en vertelt over zijn ondernemende stichting, bijzondere partnerships en de reis naar Ethiopië.

lees meer
Donderdag 30 Januari 2020

"We hadden ook kunnen collecteren, maar dit werkt voor ons veel beter. De hele wereld schoon drinkwater, dát is onze missie!" Frank van der Tang is medeoprichter van MADE BLUE en vertelt over zijn ondernemende stichting, bijzondere partnerships en de reis naar Ethiopië.

Tekst: Pieter van der Meulen

Zes vragen aan Frank van der Tang

Wat is MADE BLUE?
"MADE BLUE is een ondernemende stichting. Wereldwijd hebben 844 miljoen mensen geen toegang tot schoon drinkwater, terwijl dat toch een absolute basisbehoefte is. Naar schatting sterven jaarlijks 500.000 kinderen als gevolg van vervuild water en slechte sanitatie. MADE BLUE investeert in waterprojecten in Afrika en Azië in samenwerking met lokale partners en partijen als Amref, Simavi en World Vision, die al jarenlang actief zijn in deze gebieden. In Nederland doen we programma's met horeca- en andere bedrijven en kantoren, waarmee we geld inzamelen om te investeren in gebieden met beperkte watervoorziening."

Hoe ziet jullie werkwijze eruit?
"We leveren waterkoelers en glaswerk aan de horeca, het bedrijfsleven en kantoren. Zo stellen we organisaties in staat hun eigen bronwater (gefilterd, gekoeld, plat en bruisend) te maken van kraanwater. Omdat we zonder winstoogmerk werken, komen we gemiddeld veel goedkoper uit per fles voor de gangbare merken bronwater. Voor horeca-ambassadeurs geldt dat per geserveerde liter water dertig cent wordt gedoneerd aan MADE BLUE. Per donatie van dertig cent kunnen we 1.000 liter schoon drinkwater in ontwikkelingslanden realiseren. We zijn heel transparant over hoe het geld wordt gebruikt."

Zou je deze werkwijze adviseren aan andere stichtingen?
"Absoluut, in het verleden hebben wij gewerkt met eenzijdige donaties en dat doen we voor een deel nog steeds. Maar in gesprekken met bedrijven kwam steeds de vraag terug hoe slimmer gebruik kon worden gemaakt van kraanwater. Door concrete waterprojecten en een mooie boodschap te koppelen aan kraanwater, hebben bedrijven er daadwerkelijk baat bij om met ons samen te werken. Zo vragen we niet alleen om geld, maar bieden ook een zakelijke propositie. Andere goede doelen werken met collectes en partnerships, waarbij het moeilijk is om bedrijven voor langere tijd aan je te binden. Daarbij blijkt dat als het lukt bedrijven aan je te binden dat ze na een paar jaar weer een ander doel steunen. Door meer te bieden dan alleen het goede gevoel van een doel steunen, zijn wij in staat niet alleen meer organisaties aan ons te binden, maar dit ook voor langere tijd in stand te houden."

Kan je een bijzonder bedrijf noemen waarmee jullie samenwerken? 
"We werken inmiddels met ruim 300 bedrijven samen, maar eentje die eruit springt voor mij is QO Amsterdam. Het QO is een hotel dat luxe en duurzaamheid combineert en ontzettend vooruitstrevend is. Ze gaan heel ver daarin. Onze waterflessen staan op alle kamers en zij dragen onze boodschap proactief uit."
Lees ons interview met Inge van Weert, general manager bij QO Amsterdam, en bekijk de video waarin MADE BLUE ook ter sprake komt.

Waar ben je trots op?
"Sinds dit kwartaal zijn we voor het eerst winstgevend, zelfs na rente en afschrijving. Dat is natuurlijk een bijzonder moment voor een non-profit organisatie. Dat biedt ook nieuwe kansen. Door economisch succesvol te zijn en te blijven kunnen we groeien en ook in landen als Frankrijk en Duitsland actief worden. Hoe groter wij worden, hoe meer bedrijven en organisaties zich aansluiten, hoe meer impact wij kunnen hebben."

Waar kijk je naar uit in 2020?
"In februari gaan we met onze ambassadeurs op reis naar Ethiopië. We gaan op bezoek bij Amref, zij gaan ons laten zien hoe de donaties worden besteed. Waar ik zelf naar uitkijk is de ondernemende manier waarop mensen daar omgaan met de mogelijkheden. In sloppenwijken worden waterkiosken opgezet, waar wordt gewerkt met kleine marges waardoor het verdiende geld kan worden opgespaard en ingezet om in een ander dorpje bij te dragen aan de watervoorziening. Dat is precies de olievlekwerking die wij zelf ook voorstaan dus dat is geweldig om te zien."

Lees hier alles over MADE BLUE en hoe je je kunt aansluiten.

Regionieuws
Duurzaam leveren in Den Haag

​Om Den Haag ook in de toekomst schoon en leefbaar te houden, moet de binnenstad in 2025 emissievrij zijn. Logistieke hubs voor op- en overslag aan de rand van de stad kunnen daarbij uitkomst bieden. “Laten we zorgen dat ‘Den Haag op slot’ niet alleen een kreet wordt, maar werkelijkheid.”

lees meer
Vrijdag 20 December 2019

Om Den Haag ook in de toekomst schoon en leefbaar te houden, moet de binnenstad in 2025 emissievrij zijn. Logistieke hubs voor op- en overslag aan de rand van de stad kunnen daarbij uitkomst bieden. Maar hoewel in 2020 de implementatiefase van deze hubs van start gaat, zijn er nog wel wat hordes te nemen. “Laten we zorgen dat ‘Den Haag op slot’ niet alleen een kreet wordt, maar werkelijkheid.”

Door Jelle van der Meulen

Dankzij logistieke hubs kan het verkeer in de Haagse binnenstad met maar liefst tachtig procent afnemen. Door met elektrische voertuigen het laatste deel van het goederentransport naar de binnenstad over te nemen én door efficiëntere organisatie wordt bovendien niet alleen de CO2-uitstoot gereduceerd, ook wordt de binnenstad veiliger. “Deze vorm van stadsdistributie is al jaren in opkomst,” weet Robert Medenblik, oprichter van de logistieke hub Hubbel-Lastmile. “Maar pas sinds vorig jaar zijn er echt stappen gezet om het van de grond te krijgen.”

'Wij willen de best bereikbare stad van Nederland worden'

Puzzelen met meerdere spelers
Momenteel werken de hubs hard om de kinderziektes uit het project te verhelpen. De logistiek is het probleem niet, zegt Medenblik. “Vooral de beschikbaarheid en laadinfrastructuur van elektrische voertuigen moet echt nog een vlucht nemen. Dat is een thema dat de komende jaren erg belangrijk wordt.”

De grootste uitdaging ligt echter in het meekrijgen van alle partijen. “Het gaat om het laatste stukje transport, dat wij in feite binnen de keten plaatsen,” legt Medenblik uit. “Verschillende partijen – leveranciers, distributeurs, afnemers – moeten aanpassingen doen. Dat vergt tijd, aandacht, maar bovenal samenwerking. Die samenwerking geldt ook voor hubs onderling; als we de good practices en bad practices delen, leren we van elkaar.”

Jaap Kooistra, commercieel manager bij logistieke hub Djinny Logistiek/Simply Mile Den Haag, beaamt dat samenwerking essentieel is om het project te laten slagen. “Momenteel zijn wij een soort ketenregisseur,” legt Kooistra uit. “Om zo min mogelijk ritten naar de binnenstad te maken, moet er veel contact zijn tussen ons, de leveranciers en de afnemers. Samen moet je vervolgens kijken naar vaste levermomenten. Dat is nog wel een puzzel.” Robert Medenblik ervaart hetzelfde en benoemt bovendien een extra uitdaging. “De ICT is bij zo’n project ook van levensbelang,” legt hij uit. “Uiteindelijk moet er een ICT-platform komen waarin alle aanvragen online kunnen worden ingevoerd en je vervolgens output krijgt met de perfecte route. En vervolgens moet ook de route terug naar de hub iets opleveren.”

Extra zetje
Om ook de retourstroom duurzaam te maken, heeft Djinny Logistiek daarom een heuse afvalstraat ingericht. Zo kunnen de voertuigen vol de stad in rijden, maar ook vol terug, waarbij het ook een deel van de afvalverwerking op zich neemt.

'Bedrijven moeten hier nu al mee bezig zijn, ook al lijkt 2025 nog ver weg'

Kooistra is positief gestemd over de ontwikkeling van de logistieke hubs, maar denkt dat de gemeente nog wel een extra zetje kan geven. “Wij duwen het in de juiste richting, maar het moet ook gefaciliteerd worden. Alles moet klaar staan.”

Medenblik denkt dat het hele proces nog sneller zou mogen verlopen. “Bedrijven moeten hier nu al mee bezig zijn, ook al lijkt 2025 nog ver weg. Inkopers en facilitaire afdelingen moeten bijvoorbeeld nu al rekening houden met distributie door elektrische voertuigen. De regels en milieuzones komen eraan. Als we ermee aan de slag gaan en de prioriteit ervan inzien, is een emissievrije binnenstad in 2025 absoluut haalbaar.”

‘Daar gaan we voor!’
Djinny is onderdeel van de APC Groep, waarvan André van Herk directeur is. In samenwerking met verschillende partijen, waaronder de Gemeente Den Haag en VNO-NCW, worden stappen gezet naar de ‘binnenstad van de toekomst’. “Wij willen de best bereikbare stad van Nederland worden. Daar gaan we allemaal voor. De voordelen voor alle partijen zijn talrijk. Simpel gesteld gaat het om combineren en daardoor efficiëntere logistiek. Dat werkt door op verschillende niveaus, denk aan duurzaamheid, leefbaarheid, maar het is ook gewoon goedkoper. Door de hub gaat geen enkele leverancier meer de stad in, waardoor veel vervoersbewegingen wegvallen. Dat scheelt natuurlijk ook weer CO2-uitstoot. Minder uitstoot en minder overlast voor bewoners. Daarom ook die afvalstraat. Een prachtig voorbeeld van bundeling van de krachten en samenwerking tussen partijen die echt wat aan elkaar kunnen hebben.” 


Lees meer over de mobiliteitsnetwerken van VNO-NCW West
4bf080fb-2e59-45cb-ba5e-da7851bb8c6b
Agenda
Er zijn nog geen bijeenkomsten bekend voor deze regio.

 Video

181203 Yousef thumb.jpg
Deze bedrijven maken de wereld beter via de 17 SDG’s van de VN