“In de glastuinbouw zit gigantisch veel ruimte voor groei,” concludeerden de vier sprekers unaniem tijdens CollegeTour Kom in de K(l)as. Zo klom de 33-jarige Robin Schaap, een van de sprekers, in vier jaar tijd op van stagiair tot directeur van Koppert Cress. De ultieme wens van Ton van Mil, keynote speaker en CEO van Royal Brinkman is een twintiger in zijn managementteam.
Tijdens de CollegeTour konden studenten Ton van Mil en drie jonge talenten uit het tuinbouwbedrijfsleven het hemd van het lijf vragen. Een van de aanwezige studenten, Joey Spencer, student Business Management, twijfelt nog of de glastuinbouw zijn keuze wordt. “Zorg dat je breed inzetbaar bent en durf mee te veranderen,” geeft spreekster Joyce Lansbergen, algemeen directeur van LG Flowers als tip mee aan jong talent. Joyce is verkozen tot ‘Tuinbouwvrouw van het jaar’ en vindt dat we als sector boven op de bal moeten zitten. “Alleen dan is onze sector klaar voor een florerende toekomst.” En dat biedt dus ook volop carrièrekansen voor nieuwe functiegebieden als HR, Communicatie, Marketing en E-commerce. Spreker Martine Boekestein, Brand & Campaign manager bij Rijk Zwaan, beaamt dat. “Natuurlijk is werken bij Nike of Heineken ook heel gaaf, maar de kans dat je daar zo snel manager of directeur wordt, is wat kleiner. Als ik morgen bij Rijk Zwaan zeg dat de hele strategie anders moet, dan wordt er oprecht naar mij geluisterd.”
Duizenden extra medewerkers nodig in de glastuinbouw
CollegeTour werd georganiseerd aan de vooravond van Kom in de Kas. Doel is om jong talent te triggeren om te kiezen voor een opleiding en carrière in de glastuinbouwsector, omdat de verwachting is dat er komende jaren duizenden extra medewerkers nodig zijn. Om die reden werd er tijdens Kom in de Kas ook (voor het eerst) een carrière event georganiseerd om zo latent werkzoekenden op ludieke wijze een verrassende kijk te geven op carrièreperspectief in de sector. Terwijl kinderen speelden bij Museon en Lego League, benaderden ‘artsen’ hun ouders, veelal afkomstig uit randgemeenten als Maassluis en Vlaardingen: ‘U ziet wat witjes en kunt zeker wel wat groen gebruiken’ was het credo. Met onder andere een Cressperience, doktersrecept van Tommies en Vitapep en een groene frisse boost met luchtzuiverende Air so Pure planten lieten we deze latent werkzoekenden zien dat een carrière in de glastuinbouwsector, naast heel groen, ook heel boeiend kan zijn. Onder andere Prominent Tomatoes en Kasgroeit toonden de bezoekers interessante vacatures.
CollegeTour en het Carrière-event werden geïnitieerd door VNO-NCW Westland-Delfland en Glastuinbouw Westland, gesteund door Kasgroeit, Kom in de Kas Westland en Koppert Cress, en mede mogelijk gemaakt door Colland Arbeidsmarkt.