Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Nieuws

Nieuws

Machtigingen beherenMachtigingen beheren
http://www.vno-ncwwest.nl/NieuwsFoto/181030%20DGA%20bij%20Beerco.jpg
Ondernemen met een 'smile'
Datum: 31-10-2018

​Ondernemen met een ‘smile’

Op een leuke manier zakendoen. Dat is de drijfveer van Beercoo Schoonmaakgroep. Het eerste wat opvalt, is het logo met de ‘smile’. Die glimlach zit verweven in de hele bedrijfsfilosofie en speelt een belangrijke rol bij het binden van personeel.

Tekst: Pascale Warners, ComPas tekst en redactie

“Ons logo is een beleving”, zegt directeur Vincent de Beer tijdens een DGA-bijeenkomst van VNO-NCW West. “De pay-off ‘Da’s leuk!’, maakt het af. Iedereen snapt het. De eerste vraag die we onszelf bijvoorbeeld stellen bij een mogelijke overname, is: ‘vinden we het leuk?’ Dat maakt de keuze heel simpel.” Tachtig DGA’s uit het netwerk zijn op 30 oktober te gast bij Beercoo in Bergschenhoek. Smiley manager Claudia Vijfvinkel ondervraagt Vincent op ludieke wijze over het ontstaan van het bedrijf, de samenwerking met zijn broer Patrick en het binden van personeel.

Ambitie
Het verhaal van Beercoo begint op 1 oktober 1986 wanneer Patrick de Beer het bedrijf begint vanaf de zolderkamer bij zijn ouders thuis. Hij maakt een ondernemingsplan en wil 5000 gulden lenen bij de bank. Die lening krijgt hij niet, waardoor hij de startinvestering eerst zelf bij elkaar moet sparen. Vincent werkt vanaf zijn achttiende jaar mee in het bedrijf. Op dat moment heeft Beercoo al tien medewerkers. Later groeit dat aantal geleidelijk naar de 850. “Onze ambitie is om door te groeien tot de top-20 van grootste schoonmaakbedrijven in Nederland”, zegt Vincent. “Maar wel op een leuke manier. We willen doorgroeien zonder druk. Vorig jaar hebben we bewust de handrem erop gezet, omdat de operatie moet kunnen blijven volgen.”

Aandacht
Beercoo gaat voor excellente kwaliteit en hospitality. Volgens Vincent begint het met gemotiveerd en betrokken personeel. Als het personeel met plezier aan het werk is, zorgen zij goed voor de klanten. “Wij creëren betrokkenheid door onze visie met de medewerkers te delen. Duidelijkheid zorgt voor binding. Als onze medewerkers weten waar we voor gaan, willen ze meedoen en komen ze zelf met initiatieven.”

Humor, jezelf niet te serieus nemen, aandacht voor elkaar. Het zijn belangrijke onderwerpen binnen Beercoo. De ‘wall of smiles’ in de bedrijfsbistro laat zien hoe Beercoo voor een glimlach zorgt. Bijvoorbeeld bij kinderen van collega’s, bij medewerkers of klanten. “Het gaat erom iets te betekenen voor mensen. Als je je in de ander verdiept, krijg je daar veel voor terug”, aldus Vincent. Medewerkers die een goede beoordeling van klanten hebben gekregen, krijgen een persoonlijk kaartje van hem. Voor wie dat nodig heeft, is er budgetcoaching of een taaltraject. Daarnaast zijn er de vakopleidingen, een jaarlijkse familiedag en een ‘Smiley Day’, waar het schoonmaakpersoneel in de watten wordt gelegd. “Het is onze manier om onze medewerkers aandacht en waardering te geven. Iedereen krijgt de kans zich te ontwikkelen en wordt daarvoor beloond. En nieuwe medewerkers vragen we bij hun sollicitatie al hoe zij gaan bijdragen aan de ‘smile’.”

Fotoreportage

Bijlagen
Deel artikel