Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Nieuws

Nieuws

Machtigingen beherenMachtigingen beheren
http://www.vno-ncwwest.nl/media/Afbeeldingen%20Nieuwsbrief%20West/180524%20Exporteren%20is%20geen%20makkie.jpg
Exporteren is geen makkie
Datum: 23-05-2018
Ondanks de Nederlandse handelsgeest zijn er teveel ondernemers die de drempel naar het buitenland niet overgaan. In het voormalige arsenaal in Naarden (1688)  bespraken directeuren-grootaandeelhouders hoe je kunt internationaliseren.  

Door Annemarie van Oorschot

Stuur een foto van een gave witte boterham naar China. Zo eentje waarvan je gaat watertanden als je er dik roomboter en hagelslag bij denkt. Wil je met een groep oer-Hollandse bakkerijen de markt in Azië betreden, dan kan zo’n foto alle weerstand doen smelten. Tenminste, dat dacht een van de ondernemers aan de Round Table van directeuren-grootaandeelhouders, die op 15 mei in Naarden Vesting bijeen kwamen om te sparren over internationalisering. Maar de Chinezen zagen er letterlijk geen brood in. In hun ogen bakken Nederlanders geen brood. De Fransen, die doen dat wel, hun  stokbrood is wereldberoemd. Maar elders in Europa? Nee, ze hebben er geen idee van. Een Chinees gokte dat de witte boterham op de foto een hemd was. 

Ander voorbeeld, dichterbij huis. Je verkoopt software waarmee Nederlandse zorginstellingen al jaren naar volle tevredenheid werken. De return on investment is bewezen hoog. De markt in Duitsland lonkt, want zoveel verschillen die Duitse zorginstellingen niet van de Nederlandse. Wat hier werkt, moet het bij onze buren ook goed doen. Je wilt één of twee Duitse zorginstellingen verleiden tot een pilot, maar ze happen niet toe. De degelijke Duitsers willen geen testcase, ook niet onder aantrekkelijke financiële voorwaarden. Je mag terugkomen als ze nummer 24 in de rij van Duitse klanten zijn. 

NLinBusiness
Edo Offerhaus, sinds 1 oktober 2017 managing director van NLinBusiness, lacht met de acht ondernemers aan tafel mee. Het is wat, ben je zeker van de hoge toegevoegde waarde van je product, krijg je het in het buitenland toch niet gemakkelijk aan de man. En dan te bedenken dat de ondernemers in Naarden ervaren rotten zijn met solide (familie)bedrijven onder hun hoede. Kun je nagaan hoe moeilijk het is voor kleinere ondernemers. “Velen durven de stap naar het buitenland nog niet te maken,” zegt Offerhaus die een presentatie geeft over zijn nieuwe export bevorderende organisatie, “maar de binnenlandse markt is echt te klein.” 

NLinBusiness is geïnitieerd door VNO-NCW en MKB Nederland, die in de eerste 5 beginjaren financieel ondersteund zal worden door het ministerie van Buitenlandse Zaken. Ze wil de talloze kansen voor Nederlandse bedrijven in het buitenland benutten. “Als we niks doen komen de buitenlande concurrenten naar ons toe, terwijl wij met de kennis en kunde van onze topsectoren die concurrenten te snel af kunnen zijn als je erop uit trekt“, aldus Offerhaus. De hoge leefkwaliteit in de Randstad, een duurzame stedelijke delta, is uniek in de wereld. Een hoge bevolkingsdichtheid in een gebied dat behoorlijk schoon is, veel groen heeft en deels onder de zeespiegel ligt, dat lukt alleen met geavanceerde technologie en organisatie. Watermanagement, infrastructuur, innovatieve woningbouw, het is allemaal zeer hoogwaardig. “Op buitenlanders maakt het voor het eerst uitstappen op Schiphol een enorme indruk. Het is er schoon, helder en goed georganiseerd. Als stadsstaat zitten we in de top 5 wereldwijd.”

25 steden
NLinBusiness heeft in kaart gebracht in welke steden de grootste marktkansen voor het Nederlandse bedrijfsleven liggen. Buiten Europa zijn dat er 25 en ze liggen bijna allemaal aan de kust, zoals Shanghai, Dubai en Mumbai. Offerhaus: “We gaan daar al eeuwen heen, in die steden zitten sterke Nederlandse communities. Wij willen mkb’ers in contact brengen met ondernemers in die gemeenschappen. Wie in het buitenland begint loopt tegen operationele problemen aan en wil operationele antwoorden. Die krijg je met name van ervaren ondernemers die bekend zijn met de lokale mores, gewoonten en gebruiken. Bij een biertje in de kroeg hoor je wie een betrouwbare advocaat is of welke school voor je kinderen goed is.”

Offerhaus is van plan in kleine groepen mkb’ers meerdere keren per jaar de kansrijke steden te bezoeken. Ook bouwt hij aan een digitale dome, waar ondernemers virtueel hun ‘maatjes’ in het buitenland kunnen ontmoeten. Matchmaken en vervolgens het borgen van een soft landing, dat wordt de core business van de NLinBusiness. 
Dat ondernemers het best door elkaar op weg geholpen kunnen worden, blijkt nog dezelfde avond: de ideeën om met de software poot aan Duitse grond te krijgen vliegen over tafel. Zoek een Duitse partner, begin met een zorginstelling net over de Nederlandse grens, laat Nederlandse zorgdirecteuren de meerwaarde van de software uitleggen …  “Dit is precies wat ik met de Round Table voor ogen hebt”, zegt Hans van der Kooij, directeur-grootaandeelhouder van IT-bedrijf de Caesar Groep, terwijl hij tevreden rondkijkt. Hij organiseert de tafels voor zijn klanten. “Als je aan ondernemers vraagt wat hun droom is, dan willen ze altijd een maatschappelijk vraagstuk oplossen. Ze kunnen dat hier met elkaar bespreken en elkaar inspireren. Daar word je gelukkig van.”

In de komende editie van het magazine West, die in juni zal verschijnen, staat een interview met Edo Offerhaus waarin hij de dienstverlening van de NLinBusiness voor het midden- en kleinbedrijf nader toelicht.   

Bijlagen
Deel artikel