Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Nieuws

Nieuws

Machtigingen beherenMachtigingen beheren
http://www.vno-ncwwest.nl/NieuwsFoto/180522%20Kippie.jpg
Alleskunner in veranderende retailwereld
Datum: 22-05-2018

“Wij willen onderscheidend zijn met onze producten. Maar de retailwereld verandert zo snel dat je tegenwoordig alles moet kunnen.” Familiebedrijf Kippie presenteert zich als een originele en eigentijdse winkelformule. VNO-NCW Westland-Delfland en Jong Management worden op het hoofdkantoor in Poeldijk meegenomen in het succesverhaal van het franchisewinkelbedrijf.

Door Pieter van der Meulen

Momenteel kent Kippie bijna 50 filialen, verspreid door heel Nederland. Bewust is gekozen voor een werkwijze met franchisenemers. “Dit is de beste werkwijze voor de toekomst,” vertelt Willem Krijgsman, die samen met zijn tweelingbroer Pieter en neef Arnoud de derde generatie van het familiebedrijf vormt. “Deze bedrijfsvorm stimuleert ondernemerschap, de beste innovaties komen van de werkvloer. We hebben veel contact met onze franchisenemers, zodat we de bedrijfscultuur goed kunnen bewaken. Klantbeleving staat centraal bij Kippie, dus al onze medewerkers moeten weten hoe ze de klant moeten bedienen. Ook op dit gebied verandert veel en proberen we ons te blijven ontwikkelen. Aan ons de taak om onze standaardwinkelmedewerker op niveau te krijgen, zodat onze klanten goed worden bediend en toch ook steeds verrast worden.”

Ondernemerschap
“Iedere ondernemer moet zich kunnen aanpassen. We hebben een steeds bredere kennis nodig, van social media, van klantgroepen, noem maar op. Alles verandert zo snel, zeker in de retailsector de afgelopen jaren, dat je goed op de hoogte moet blijven. We zien bedrijven die enorme winsten hebben gedraaid in rap tempo verdwijnen. De klassieke verkoopketen verandert en de verschillende schakels vervagen. Een supermarkt is niet alleen meer een plek waar je eten koopt, je wilt er bijvoorbeeld ook een kopje koffie kunnen drinken. De consument is veel beter geïnformeerd dan vroeger, iedereen weet waar je wat kan kopen. Als ondernemer word je gedwongen zoveel mogelijk informatie te verschaffen over je producten, dat begint natuurlijk al online. Ook is het voor ons erg belangrijk om in staat te zijn om maatwerk te leveren, voor een feestje bijvoorbeeld. Een andere ontwikkeling is dat het aantal gebruiksmomenten toeneemt. Mensen eten veel meer tussendoortjes, voor speciaalzaken als wij is het cruciaal dat soort zaken in de gaten te houden en daarop in te spelen.”
Lees meer over Kippie

Nieuwe Held Westland 2018
Ook dit jaar organiseert VNO-NCW Westland-Delfland de Nieuwe Heldenprijs. Het hele jaar presenteren ondernemers hun vernieuwende ideeën en producten in de hoop aan het einde van het jaar als Nieuwe Held te worden gekozen.

• Toine Wilke, beter bekend als Toine de Zeewierman, wil de komende jaren met Sea Green de voedselmarkt op z’n kop zetten. Zeewier is het voedsel van de toekomst, duurzaam, gezond en verrassend lekker. De zeewierproducten, waaronder de zeewierburger, zijn al in 250 verkooppunten in Nederland verkrijgbaar. Binnen drie jaar heeft Sea Green als doel gesteld al haar zeewier direct uit de Noordzee te halen.
Lees meer over Sea Green 

• Marc van der Ende presenteert ‘een van de grootste innovaties in de tuinbouw van de afgelopen tientallen jaren’. De ParXtra booster is een revolutionaire uitvinding die akoustische energie uitzendt waarmee de groei van planten kan worden gestimuleerd. Afhankelijk van het gewas kan tot 25 procent groei- of productietoename worden gerealiseerd.
Lees meer over ParXtra

• Stijn Antonisse heeft samen met zijn studiegenoten aan de TU Delft, Job, Julian en Wouter, Somnox ontwikkeld. Deze slaaprobot heeft als missie mensen wereldwijd beter te laten slapen. De bedenkers hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar welke factoren van belang zijn voor een goede nachtrust. De robot heeft al meerdere prijzen gewonnen, waaronder de Philips Innovation Award en EIT Health Launchlab.
Lees meer over Somnox

Fotoreportage

Bijlagen
Deel artikel