Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Nieuws

Nieuws

Machtigingen beherenMachtigingen beheren
http://www.vno-ncwwest.nl/NieuwsFoto/180516%20Lean%20werken%20Oostland.jpg
Perfectie
Datum: 21-05-2018

Wat wil de klant?

Slimmer werken. Een hogere klanttevredenheid, grotere medewerkersbetrokkenheid en kwaliteitsverbetering. Met die doelstellingen begon een groepje enthousiastelingen binnen Werkse! vanaf 2012 aan een interne lobby voor LEAN werken.

Tekst: Pascale Warners, ComPas tekst en redactie

“LEAN-werken betekent waarde creëren en verspillingen tegengaan”, zegt Wouter van der Meijde, LEAN-trainer bij Perflexxion Uitzendbureau tijdens een bijeenkomst van VNO-NCW Oostland. Het is de tweede maal dat er een sessie wordt georganiseerd over dit onderwerp. Dit keer is een dertigtal ondernemers te gast bij Werkse! in Den Hoorn. Een organisatie die uit drie aparte onderdelen bestaat; de Sociale Werkvoorziening, Re-integratie Delft en het Wergeversservicepunt.

Lange adem
“Werkse! bestaat dit jaar negentig jaar”, vertelt directeur Cor van der Wel. “Wij begeleiden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar werk. Dat kunnen mensen met een arbeidsbeperking zijn of mensen in de bijstand. Wij hebben hier verschillende soorten werk in huis. Via het werkgeversservicepunt brengen wij mensen in contact met werkgevers.”

“Vijf jaar geleden stond de organisatie er heel anders voor dan nu”, vertelt Hans van Zeijl, Manager afdeling Assemblage bij Werkse! “Er was nauwelijks een visie, de reactiesnelheid binnen de organisatie was traag en de bedrijfsvoering was niet van deze tijd. Samen met enkele andere enthousiastelingen stelden we het doel om in 2015 binnen het hele bedrijf LEAN te werken. Iets te optimistisch, zo bleek al snel.” Er was een lange adem nodig om binnen de organisatie draagvlak te creëren voor dit idee. Pas na twee jaar lobby nam het MT het besluit om LEAN als business strategie te implementeren. En dat was pas het begin.

Morgen beter
Cruciaal is volgens Van Zeijl dat alle lagen van de organisatie betrokken worden bij het veranderproces. “LEAN is een andere manier van denken, waarin de klant het uitgangspunt vormt. Hoe kunnen we waarde creëren voor de klant? Wat verwacht deze eigenlijk van ons? Vaak weten de medewerkers op de werkvloer dat beter dan de directie en het MT. Door naar hun mening te vragen en hen bij iedere stap te betrekken, konden we de organisatie efficiënter inrichten. Waar vinden bijvoorbeeld overbodige handelingen plaats? Zijn alle stappen in een werkproces echt nodig? Door daar kritisch naar te kijken, konden we het intakeproces voor bijstandsgerechtigden terugbrengen van drieënhalve week naar een dag. De arbeidsproductiviteit steeg met veertig procent.”

Op interactieve wijze maken Van Zeijl en Van der Meijde duidelijk waar het om draait bij LEAN werken. “Morgen beter dan vandaag. Het nastreven van perfectie. Een continu doorgaand proces.” Ook de ondernemers van het Oostland zijn er nog lang niet klaar mee. Deze bijeenkomst krijgt zeker een vervolg bij een van de LEAN-ondernemers op de werkvloer.

Werkt u al LEAN en wilt u uw bedrijf openstellen voor VNO-NCW Oostland? Meld u aan via oostland@vno-ncwwest.nl!

Fotoreportage

Bijlagen
Deel artikel