Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Nieuws

Nieuws

Machtigingen beherenMachtigingen beheren
http://www.vno-ncwwest.nl/NieuwsFoto/180404%20Greenco.jpg
Greenco maakt minigroente groot
Datum: 04-04-2018

“Gewoon boerenverstand, keihard werken en geloof in eigen kunnen.” Vanaf de grond hebben Ab van Marrewijk en Jos van Mil tomatenbedrijf Greenco opgebouwd, het bedrijf dat de snacktomaat definitief op de kaart heeft gezet. Tijdens VNO-NCW Westland-Delfland Collegetour geven zij een zaal vol ondernemers en studenten een inkijkje in hun no-nonsense bedrijfsvoering.

Door Pieter van der Meulen

“Ik ben altijd progressief geweest,” vertelt Van Marrewijk in gesprek met dagvoorzitter Jeroen Toet bij Tomatoworld in Honselersdijk, onderdeel van Greenco. “Mijn eerste stappen in de tuinbouwsector waren in het bedrijf van mijn vader, maar ik wilde vooruit en mijn eigen visie volgen. Samen met mijn zwager Jos van Mil heb ik Greenco opgericht, waarmee we volledig ons eigen pad hebben gevolgd. Als je iets wilt opbouwen, moet je eigenwijs zijn.” De belangrijkste tip van Van Marrewijk aan de studenten van ISW en InHolland: vasthouden aan je eigen ideeën. “Als je met iets nieuws begint, heb je een aanlooptijd nodig. Maak een duidelijke keuze en wees niet bang om risico’s te nemen. Wij hebben in de beginfase nergens onderzoek naar gedaan, we zijn er gewoon vol voor gegaan.”

Casino
Al in 1996 won Greenco de ondernemersprijs Haaglanden, tienduizend gulden, vergelijkbaar met de Nieuwe Heldenprijs die VNO-NCW Westland-Delfland ook dit jaar weer organiseert. “We onderscheidden ons toen met drie verschillende kleuren tomaten. Van het geld gingen we op stap in Scheveningen, eten bij de Chinees en vervolgens naar het casino,” lacht Van Marrewijk. “Dat hadden we wel verdiend na al  ons harde werken.” De ondernemersprijs was een bevestiging voor de twee jonge ondernemers, maar de echte doorbraak liet nog op zich wachten tot 2005, het moment dat de snacktomaat op toneel verschijnt. “Vooral de zoetheid van de kleine pruimtomaat valt op, maar alleen smaak is niet genoeg. Het marketingconcept voor de snacktomaat hebben we in een avond opgesteld. Tommies werd de naam, simpel en klein. Daarvoor hadden we geen externe marketingjongens nodig.” Naast de naam is ook het beeldmerk van Tommies succesvol gebleken. “In de eerste jaren hebben we ons vooral gericht op kinderen,” vult Jos van Mil aan. “Het beeld van de clown met de rooie neus bij Tommies komt ook uit onze eigen koker. Je moet je gevoel durven volgen, met boerenverstand kom je een heel eind. Sinds 2014 zijn we aan de clown gaan sleutelen, zodat we ons ook meer op de volwassenenmarkt kunnen richten. Dat is een bewuste keuze: Wij willen de minigroente groot maken!”

Young Greenco
Voortdurend vernieuwen, dat is de basis van het succes van Greenco. Tien jaar na de intrede van de snacktomaat en talloze prijzen verder, ontvingen de telers in 2017 de Tomato Inspiration Award, de belangrijkste waardering van vakgenoten in de tomatenwereld. Desondanks blijft de blik op de toekomst gericht. Stefan van Marrewijk, zoon van Ab, wordt klaargestoomd om het bedrijf over te nemen. “In grote lijnen denken we hetzelfde, maar natuurlijk heb ik mijn eigen ideeën,” zegt Stefan, die momenteel als manager bedrijfsbureau processen binnen Greenco optimaliseert. Ook vormt hij samen met andere kinderen van de aandeelhouders adviesgroep ‘Young Greenco’. “Wij kijken toch op een hele andere manier naar de maatschappij en kunnen met een frisse blik het bedrijf analyseren.” Die blik komt ook naar voren tijdens pitches van de aanwezige studenten, die eigen innovatieve ideeën presenteren aan het gecombineerde netwerk van VNO-NCW Westland-Delfland en Jong Management. Ideeën als een hippe dispenser voor snackgroente en projecten om de jeugd gezonder te laten eten in Rotterdam krijgen veel positieve respons. Het toont de waarde van het gesprek tussen jong en oud, waarbij gezamenlijk optrekken en van elkaar leren een garantie voor succes lijkt.

Fotoreportage
Artikel op groentenieuws.nl

Bijlagen
Deel artikel