Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Nieuws

Nieuws

Machtigingen beherenMachtigingen beheren
http://www.vno-ncwwest.nl/NieuwsFoto/180221%20Koppert%20Cress.jpg
Eten tegen kanker
Datum: 22-02-2018

Maak van Nederland het gezondste land ter wereld! Met deze boodschap geeft Stijn Baan, directie Koppert Cress, een razendsnelle masterclass over eten en gezondheid. “Je kunt met voedsel ziektes voorkomen én genezen, het is veel meer dan alleen brandstof. Dat wordt te weinig verteld. We hebben inspirators nodig, wij zijn de verhalenvertellers!”

Door Pieter van der Meulen

Een andere blik op gezondheid en voeding, het is de missie van Rob Baan, directeur van Koppert Cress. Het Westlandse bedrijf biedt over de hele wereld microgroenten aan. Deze ‘cressen’ worden door de meest toonaangevende restaurants en topkoks in de wereld gebruikt. Maar alleen succesvol is niet genoeg voor Koppert Cress, het bedrijf wil met zijn producten en kennis het leven en de gezondheid van mensen verbeteren. Stijn Baan, directielid van Koppert Cress en zoon van Rob Baan en Robert van Kruijssen, chef van het bedrijfsrestaurant, nemen leden en relaties van VNO-NCW Westland-Delfland op 21 februari in een van de gloednieuwe presentatieruimtes van Koppert Cress mee in hun verhaal over de kracht van goed eten.

Barbie en Hippocrates
‘Let food be thy medicine and medicine thy food’. Met dit citaat van Hippocrates en een geschiedenisles over de idealen van de bedenker van meisjespop Barbie trapt Stijn Baan een inspirerende presentatie af. “De Romeinen namen vroeger op hun veldtochten al waterkers mee, als soort van powerfood. We zijn wat betreft eten ver afgedwaald van wat belangrijk is. Het boek ‘Eten tegen Kanker’ is mijn bijbel. We zien dat dertig procent van de kankergevallen veroorzaakt wordt door slechte voedingspatronen. We hebben deze kennis, maar het is duidelijk dat wetenschap en marketing elkaar op dit gebied totaal gemist hebben. We hebben met Koppert ooit een boete gekregen omdat we stelden dat broccoli, ons paradepaardje, goed is tegen kanker. Omdat we dat wetenschappelijk niet hard genoeg konden maken, werden we met de boete op onze vingers getikt. Mijn vader heeft uit principe die boete niet betaald. Het is krankzinnig dat we zoveel weten, maar dit niet aan het grote publiek kunnen vertellen. De mens is gemaakt om groente te eten, maar doet dat veel te weinig. Het is te vergelijken met Barbie, een pop die ooit is bedacht om kleine meisjes tijdens het spelen het idee te geven dat ze later alles konden worden wat ze wilden. Later is het een soort materialistisch monster geworden, met een droomhuis en eindeloos veel outfits. Maar het ideaal van Barbie richt zich op de dromen van de volgende generatie. Ook in de voeding moeten we terug naar de basis. Daarvoor zijn inspirators nodig. Wij vertellen het verhaal aan de wereld!”

Bob & Rob
De inspirerende factor, daar zit de sleutel tot succes denkt Baan. Daarom werkt Koppert Cress zelf ook met topkoks, die hun producten aanprijzen aan de beste restaurants in binnen-en buitenland. “Je moet topkoks niet gaan vertellen welke ingrediënten ze moeten gebruiken,” vertelt Baan. “Ze moeten geïnspireerd worden, op niveau kunnen praten over de belevenis van een maaltijd. Zo kunnen we de hele wereld meenemen in onze gezondheidsmissie.” Ook dichter bij huis wordt de boodschap in de praktijk gebracht. In 2016 openden Rob Baan en Bob Hutten, directeur van cateringbedrijf Hutten het bedrijfsrestaurant Bob & Rob, in hun thuisbasis in het Westland. Chef in het restaurant is Robert van Kruijssen, die de aanzienlijke uitdaging aanging om het dieet van typische Westlanders grondig te herzien. “Wij streven in het restaurant naar 80 procent groente en twintig procent vlees en alles zonder zout. Voordat we hieraan begonnen was het bij de meeste werknemers eerder omgekeerd. Het is een kwestie geweest van langzaam opbouwen. Smaken veranderen is een proces van maanden. Maar we zijn erin geslaagd om gaandeweg het dieet van mensen aan te passen en de benodigde dagelijkse hoeveelheid van 250 gram groente al in de lunch alleen te passen. Het is een kwestie van heropvoeden. Het streven is om de mindset van mensen zo te veranderen dat zij de nieuwe ideeën over voedsel ook gaan toepassen op hun kinderen. Wij zijn het levende bewijs hoeveel je kunt veranderen met voedsel!”

Nieuwe Heldenprijs 2018
Ook dit jaar organiseert VNO-NCW Westland-Delfland weer de Nieuwe Heldenprijs voor de meest innovatieve onderneming in de regio. Wie wordt de opvolger van WP Trading, de Nieuwe Held van 2017? Bij de bijeenkomst van Koppert Cress krijgen vier vernieuwende, jonge ondernemers het podium. Niet verrassend met als thema ‘gezondheid’.

• Let it Grow – een ambitieus, internationaal georiënteerd innovatieplatform binnen de bloemen- en plantensector dat is ontwikkeld vanuit Royal FloraHolland. Het doel is om ondernemers te ondersteunen die met bloemen en/of planten het stadsleven positief beïnvloeden

• Manometric -  ontwikkelt vernieuwende  ortheses en braces met behulp een 3D scanner en 3D printers die de hulpmiddelen functioneler, aantrekkelijker en comfortabeler maken.

• Kweecker - een geautomatiseerde kweekkas waarmee groenten en kruiden gekweekt kunnen worden zonder dat het veel tijd of kennis kost. Door het gebruik van moderne technologieën houdt de Kweecker continue het klimaat in de gaten en worden automatisch het watergift, de groeilampen, de luchtvochtigheid en de temperatuur aangestuurd. Via een app op de telefoon wordt de gebruiker op de hoogte gehouden van de omstandigheden in de kas.

• Living Light – biedt een nieuwe energiebron op basis van micro fuse cells. Aan de hand van het proces van fotosynthese bij planten wordt energie gegenereerd die wordt benut  om licht op te wekken.

Fotoreportage

Video

Bijlagen
Deel artikel