Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Nieuws

Nieuws

Machtigingen beherenMachtigingen beheren
http://www.vno-ncwwest.nl/NieuwsFoto/Foto%20Feyenoord%20710.jpg
Voetbaltempel aan de Maas
Datum: 19-02-2018

“Feyenoord is eigenlijk, met een omzet van 66 miljoen, een mkb-bedrijf”, zegt Jan de Jong, algemeen directeur van Feyenoord. “Maar dan één met een geweldige impact en een ongelofelijke exposure.” Zakelijke uitdagingen, naast de liefde voor de club, waaronder een nieuw stadion en het imposante Feyenoord City-project, lokten hem naar de Maasstad. “De club zakelijk zo professionaliseren dat de mensen hier weer wat vaker euforisch kunnen worden van de prestaties op het veld zie ik als mijn belangrijkste doelstelling.”

Na 24 jaar NOS, waarvan de laatste zeven en een half jaar in de functie van algemeen directeur, maakte De Jong de overstap naar de club van zijn dromen. “Als klein jongetje was ik betoverd door het imposante stadion, het eerste grote stadion in Nederland. Ik ben van 1967. Feyenoord was in mijn eerste jaren niet alleen de beste van Nederland maar ook van de wereld. Mijn leven is erdoor beïnvloed.”  Ook de jaren daarna, toen de successen zeldzamer werden, bleef hij zijn club trouw. “Feyenoord is als het leven zelf. Soms zit je in een dal, en dan win je opeens weer de UEFA-cup. Maar het mooist vind ik het genot, de devotie en de passie van de supporter, daar geniet ik het meest van. Dat is voor mij het mooiste van het leiding geven hier. De euforie en de deceptie horen daarbij. De sfeer en het stadion zijn het mooist vóór de wedstrijd. Je weet namelijk niet wat je krijgt. Je voelt de hoop, dat gevoel is speciaal bij een club als Feyenoord, zeldzaam, Liverpool heeft dat ook. Het onvoorspelbare, woest aantrekkelijk.”

Stabiel management
“Bij de NOS had ik het druk, die organis¬atie is groter en heeft een veel hoger budget dan Feyenoord, maar hier is mijn agenda helemaal van ’s ochtends tot ’s avonds dichtgemetseld met veel interne vergaderingen. Onvoorstelbaar veel.” Even wennen dus, maar daar zit hij niet mee. “Ik ben hier niet alleen naartoe gekomen omdat ik een Feyenoord-fan ben, maar ook omdat hier met onder andere Mark Koevermans en Martin van Geel een heel stabiel management is. Zij houden het schip van Feyenoord al jaren op koers. Ik hoef niet direct het roer in handen te nemen. Er is hier wel veel meer emotie dan bij de NOS, maar die gaat voornamelijk over de prestaties op het veld. Wij kunnen als directie vooral een zo gunstig mogelijk topsportklimaat faciliteren.”
“De maakbaarheid van voetbal is gering. Iedere club verliest wel eens, zelfs bij Real Madrid is het nu crisis. Mijn rol en die van de andere directieleden is ervoor te zorgen dat de dalen minder diep zijn en de pieken elkaar sneller op¬volgen. We waren in de afgelopen decennia evenveel keren landskampioen als er Elfstedentochten zijn geweest. En dat zijn er niet veel. Zeventien jaar lang geen kampioen worden, kan en mag natuurlijk niet voor een club als Feyenoord.”

Verhogen spelersbudget
Een structureel bredere financiële basis ziet De Jong als zijn belangrijkste bijdrage aan die doelstelling. “Feyenoord is de afgelopen jaren langs het randje van de afgrond gelopen. Dat is uiteindelijk goed afgelopen, wat de verdienste is van Eric (Eric Gudde, voorganger van De Jong – red.) en zijn mensen.  Nu is het zaak om financieel nooit meer in gevaarlijk vaar-water komen, en liefst de begroting telkens iets te verhogen zodat we meer kunnen investeren in de spelers.” De plannen voor een nieuw stadion en Feyenoord City zijn hier onlosmakelijk aan verbonden. “Een nieuw stadion, met veel meer stoelen en betere faciliteiten, zou per jaar zo’n tien tot vijftien miljoen euro extra in het laatje moeten brengen. Dan kan Feyenoord weer vooroplopen in de Nederlandse voetballerij. Nergens in de wereld bestaat een project als Feyenoord City. Daar ligt ook een belang van Rotterdam-Zuid dat qua aantal inwoners ongeveer zo groot is als Eindhoven, met de hoogste jeugdwerkeloosheid in Nederland. Een van mijn persoonlijke doestellingen is Feyenoord een grote bijdrage te laten leveren aan het verbeteren van de situatie hier.”

Goldman Sachs
De plannen zijn er op papier, maar het avontuur moet nog beginnen. “Het is als in een reisgids, prachtige plaatjes waarbij je kunt wegdromen, maar de reis moet nog wel gemaakt worden. Dat kunnen we niet alleen. Er is veel mogelijk met een goede samenwerking tussen Feyenoord, de gemeenteraad en andere partijen, zoals financiële instellingen en ondernemers.” Na het stranden van meerdere plannen voor een nieuw stadion en aanhoudende verhitte discussies over de toekomst van de club, is de situatie hoopgevend. “Er moet nu, samen met de financier van het brugkrediet (20 miljoen -red.) , Goldman Sachs, een bouw-plan komen voor het nieuwe stadion. Daarna kunnen de werkzaam¬heden beginnen. Voor de totale kosten van Feyenoord
City is een budget van 420 miljoen berekend. Ons voorlopige plan van eisen is klaar. Nu moeten we plan en budget in over-eenstemming brengen met elkaar.”
De komende vijf en een half jaar wordt cru¬ciaal, volgens De Jong: “Het nieuwe stadion hebben we niet voor het seizoen 2023-2024. Tot dan moeten we elkaar financieel zeer scherp houden. Dat doe je hopelijk door meer en andere mediarechten te verkopen, door structureel hogere transfers te realiseren, en vooral door nog meer eigen jeugd te laten doorstromen naar het eerste elftal. Wat is er mooier dan dat?”

Bijlagen
Deel artikel