Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Nieuws

Nieuws

Machtigingen beherenMachtigingen beheren
http://www.vno-ncwwest.nl/NieuwsFoto/180208%20Werkgeversontbijt%20Bereikbaar%20Haaglanden.jpg
Goed op weg in 2018!
Datum: 07-02-2018

DB+ uit Wateringen was op 8 februari de gastheer van het werkgeversontbijt Bereikbaar Haaglanden. Na een voortreffelijk en gezond ontbijt startte de bijeenkomst met het verwelkomen van drie nieuwe convenantpartners: Applikon Biotechnology​, BAB-VIOS Touringcars en Connexxion.

Door Marina Meens

Applikon Biotechnology (137 medewerkers) is een wereldleider in het ontwikkelen en leveren van geavanceerde bioreactorsystemen van laboratoriumschaal tot productieschaal. De missie luidt: "betrouwbare oplossingen bieden voor de bioprocesmarkt die een betere kwaliteit van leven mogelijk maken".

Jolanda Hoogvliet, HR Manager: "Applikon wil zijn medewerkers stimuleren om een ander vervoermiddel te kiezen dan de auto. Om dat te bereiken worden we graag ondersteund door Bereikbaar Haaglanden bij de inzet van deelfietsen, e-bikes en met een ov-actie." Zelf reist Hoogvliet meestal met de fiets.

Michel Kortekaas reist met de fiets en met de auto. Deze directeur van BAB-VIOS Touringcars en Hofstad Tours uit Wateringen (22 touringcars, 30 personen in dienst) is convenantpartner geworden vanwege de beter bereikbaarheid-gedachte.

Onze core business is het verzorgen van het openbaar vervoer in en om Den Haag, het leerlingenvervoer voor de gemeente Den Haag en voor musea en het zakelijke vervoer voor ministeries, ambassades en instellingen. Op dat terrein heeft Kortekaas ook verdere ambities: "een fijnmaziger ov-netwerk en het stimuleren van bedrijfsvervoer door middel van fiscale voordelen. Binnen de community van Bereikbaar Haaglanden kom ik graag kennis uitwisselen en gebruikerservaringen delen. Wij hebben veel praktijkervaringen over het vervoer van gemiddeld 5000 personen per dag binnen de regio. Daarnaast stimuleren wij onze medewerkers zoveel mogelijk met het ov, fiets, brommer en motor naar het werk te komen. Onze klanten bieden we zoveel mogelijk maatwerk, dus geen grote bussen voor kleinere aantallen groepen. Dat lijkt luxe maar geeft in de stad meer problemen dan nodig is. En we streven ernaar met de klant afspraken te maken om buiten de ring van de stad op te stappen. Ook dat scheelt onnodige kilometers."

Op de vraag waarom Connexxion convenantpartner is geworden roept Jan-Kees Korteweg, concessiedirecteur, spontaan "We hadden het al vijf jaar eerder moeten doen! We zijn een van de grootste gebruikers van de wegen in de regio en ons doel is het snel vervoeren van mensen van A naar B. Dan is het logisch dat we onderdeel willen zijn van een netwerkclub waarvan de leden elkaar versterken en een plus bieden op het gebied van mobiliteit."

Tijd voor actie
Zoals u gewend bent van Bereikbaar Haaglanden organiseren wij regelmatig acties waardoor u kennis kunt maken met een slimme wijze van vervoer. Dit keer is dat het meeneemvervoer. Denk daarbij aan opvouwbare (elektrische) fietsen, steppen, etc. We hebben marktpartijen bereid gevonden om twintig soorten vervoer ter beschikking te stellen. Als convenantpartner heeft u de gelegenheid een maand lang twee vervoermiddelen te ervaren en uit te proberen. Het vervoer wordt naar de organisatie gebracht en na een maand weer opgehaald. Meld u nu aan​ en/of kijk op de campagne site voor meer uitleg.

De maand van het autodelen 
Marc van den Burg van de gemeente Den Haag kondigde de maand van het autodelen aan. Deze maand wordt georganiseerd omdat de openbare ruimte steeds schaarser wordt en het delen van de auto een manier is om de ruimte te beperken. Er komen drie pilotgebieden in Den Haag: Energiekwartier, het Erasmusveld en de Binckhorst. Via twee films kwamen mensen aan het woord die hun auto delen en de redenen waarom zij dit doen: "de auto staat toch stil" en "ik heb een leaseauto, door de auto te delen wordt een deel van het leasebedrag weer terugverdiend." Na zijn presentatie reikte hij een folder uit met een kortingsactie om mee te doen met de maand van het autodelen. Kijk ook op www.denhaag.nl/autodelen.

Hoge klantbeleving en vitale medewerkers
"Ons doel is om een organisatie te zijn met een 9+ klantbeleving, zegt Kevin van der Sande. Hij is commercieel directeur van MobiliteitsAwardwinnaar DB+ uit Wateringen. Een organisatie met 70 medewerkers en 2000 zakelijke klanten voor Telecom en IT-oplossingen. We zijn het meest klantvriendelijke telecombedrijf. Dat doen we door ons werken constant af te zetten tegen de vijf beloftes die we hebben opgesteld. Een voorbeeld van zo'n belofte is 'We doen het goed of we doen het niet'.
Vitaliteit is een belangrijk onderdeel van de bedrijfscultuur geworden. "Dit gaat verder dan goede voeding en beweging, het gaat ook om de mindset en om duurzaamheid. En bij dat laatste hoort voor ons ook mobiliteit. Tussen nu en de komende vijf jaar willen we 75 % van de voertuigen volledig elektrisch hebben, we zetten bedrijfs e-bikes neer zodat iedereen daar gebruik van kan maken en we maken gebruik van een elektrische bakfiets. Het aardige is dat duurzaamheid en commercie soms gewoon hand in hand gaan. Doordat we bij een klant een e-bakfiets konden inzetten om materiaal te vervoeren hebben we een aanbesteding gewonnen.

Vitaliteit biedt de medewerkers:

  • De tools om het optimale uit zichzelf te halen
  • Om beter in hun vel te zitten
  • Om zichzelf goed te kunnen ontplooien op het werk en in privé

 En wat biedt het de organisatie?
  • Vitale en enthousiaste medewerkers
  • Een goede werksfeer
  • Een positieve flow in de organisatie
  • Werk- en privé balans
  • Positief effect op de arbeidsmarkt
Tot slot geeft Van der Sande een tip: "De directie moet er 100% achter staan, er zelf actief aan deelnemen en het beleid inzetten voor de lange termijn.

Revolutie in het ov
Mark Hecker, manager Commercie openbaar vervoer van Connexxion neemt ons mee in zijn inspirerende verhaal over de veranderingen die het openbaar vervoer de komende jaren gaat doormaken. In de woorden van Hecker:
"Er is een revolutie aan de gang! Op de lange termijn hebben we het over de Hyperloop, 100% emissievrij en over bijvoorbeeld Robo-cars. Op de korte termijn hebben we het over On electric, on demand, on data en on automatic.
We gaan toe naar volledig elektrisch vervoer, naar vraagafhankelijk vervoer met een veel hogere dekkingsgraad op basis van app-based vraaggerichte software. We combineren daarbij ov met allerlei soorten mobiliteitsdiensten tot een totaal (MaaS)concept waarbij de behoefte van de klant centraal staat. Met data krijgen we inzicht voor verbeteringen en ontzorgen we klanten door 'ontrafeling' van allerlei diensten tot één geheel.
Connexxion heeft in Capelle aan den IJssel al vijftien jaar een zelfrijdend vervoermiddel! Dat zal zich verder ontwikkelen. Het openbaar vervoer is niet ouderwets. Zeker in de Randstad zal collectief vervoer blijven bestaan. Ov is meer dan een bus die heen en weer rijdt. Het gaat over steeds meer service, over klantgerichtheid en over andere betaalwijzen.

Een kleine auto en een googlemaps premium partner
Pitches zijn gehouden door Birò: een handige kleine elektrische auto die ook goed inzetbaar is als deelauto voor bedrijven of voor bedrijventerreinen.

En door Localyse​, een bedrijf dat werkgevers inzicht geeft in hun bereikbaarheid per fiets, ov, auto en lopend. Link maken.

Bekijk hier​ de handout van de presentatie
Bekijk hier de fotoreportage
Bijlagen
Deel artikel