Hét ondernemersnetwerk in de Randstad
VNO-NCW WEST  >  Nieuws

Nieuws

Machtigingen beherenMachtigingen beheren
http://www.vno-ncwwest.nl/NieuwsFoto/180129%20Feyenoord%20City.jpg
Feyenoord City, impact op de stad
Datum: 31-01-2018

Ruim 220 belangstellenden bij de Bouwpowerbijeenkomst van VNO-NCW Regio Rotterdam in het Feyenoord stadion. Niet verwonderlijk. Feyenoord zit in het hart van Rotterdammers. De aanwezigen zijn razend benieuwd hoe het ervoor staat met Feyenoord City.

Door Merijn van Grieken/ Van Grieken Tekst

Feyenoord City, een privaat initiatief van Stadion Feijenoord en Feyenoord Rotterdam, betreft één van de grootste binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen van Nederland met een voor Rotterdam cruciale impact in zowel ruimtelijk, economische als sociaal maatschappelijke zin.
‘Feyenoord City heeft een enorme impact op de stad’, zegt Hans van Rossum, Managing Partner at Realconomy over de gebiedsontwikkeling van Feyenoord City. ‘Het gaat om enorme aantallen. Er komt 180.000 m2 wonen , zo’n 1.600 woningen, 64.000 m2 commercieel, 12.000 m2 publiek programma, 70.500 m2 nieuw stadion, 2.300 parkeerplaatsen, exclusief 1.683 woning gebonden plaatsen.’

Business case
Feyenoord City behelst drie business cases: de gebiedsontwikkeling ofwel de grondexploitatie, de ontwikkeling en bouw van het nieuw stadion en de herontwikkeling van De Kuip. ‘We beginnen met de eerste fase en beseffen ons dat het in z’n totaliteit een succes moet worden’, aldus Van Rossum.
Voor de nieuwbouw van het stadion is een aparte business case uitgewerkt; financiering, bouw en exploitatie maken er integraal deel van uit. Dat leidt tot een totaalbedrag van 392 miljoen euro. ‘We werken nu het schetsontwerp uit tot voorontwerp met het programma van 1.400 eisen in de hand’, aldus Carl Berg, directeur van het nieuwe stadion. De eerste wedstrijd wordt er naar verwachting in het seizoen 2022-2023 gespeeld.

Innovatief sportcomplex
Het wordt een multifunctioneel, meest innovatieve sportcomplex aan de Maas. Eromheen komen woningen, winkels, sportvoorzieningen, uitgaansgelegenheden en hotels. Het nieuwe stadion en de strip tot aan de Kuip moeten een bruisend deel van de stad worden. Rotterdam Zuid, een gebied met een diverse bevolking (wel 180 nationaliteiten), krijgt een ware boost.
Jan de Jong, algemeen directeur van Feyenoord: ‘Op de vraag waarom een klein bedrijf als Feyenoord -want dat zijn wij- gaat helpen met de gebiedsontwikkeling zeg ik: Feyenoord wil bouwen aan de toekomst en voelt de verantwoordelijkheid om meer te doen dan de huidige 18 sociaaleconomische projecten. We willen de stad in beweging krijgen door een multisportclub te worden.’

Coolsingel
De Jong somt wat cijfers op over Rotterdam Zuid: 1 op 2 bewoners heeft school niet afgemaakt, 18 procent is werkloos, 1 op 5 heeft obesitas en 60 procent van de kinderen zit niet op een sport. ‘Het treft mij nog het meest dat bijna alle leerlingen in groep 8 een leerachterstand hebben van 2 jaar ten opzichte van de rest van Nederland’, zegt De Jong.
Maar de sociaal-maatschappelijke component is niet de enige reden voor Feyenoord om ervoor te gaan. ‘We willen structureel beter voetballen. Een keer in de 18 jaar een titel is karig voor een topsportclub. We hebben na Ajax en PSV de derde voetbalbegroting van Nederland. Degene met de hoogste begroting heeft meer kans succes. En we willen vaker op de Coolsingel staan. Zo simpel is het.’

Fotoreportage

Presentatie

Bijlagen
Deel artikel